nieuws

VanDrie Group verkent nieuwe afzetmarkten kalfsvlees

Industrienieuws

De VanDrie Group verkent nieuwe markten voor de afzet van kalfsvlees. ‘Dat is noodzakelijk om de bekendheid van ons kalfsvlees te vergroten’, zegt director corporate affairs van de VanDrie Group Henny Swinkels, die dit najaar met koning Willem-Alexander en koningin Máxima meereisde tijdens hun staatsbezoek aan Japan.

VanDrie Group verkent nieuwe afzetmarkten kalfsvlees
Henny Swinkels, director corporate affairs van de VanDrie Group. Foto: VanDrie Group

Het versterken van de banden tussen Japan en Nederland was het hoofddoel van de handelsmissie. ‘Het bezoek richtte zich op kennisuitwisseling en nieuwe samenwerkingsverbanden op het gebied van energie en land- en tuinbouw. Op deze manier kunnen we voor de kalfsvleessector een belangrijke bijdrage leveren aan de relatie met dit land’, vertelt Swinkels in Vleesmagazine Industriespecial nummer 4. ‘De aanwezigheid van de koning en de koningin was van grote waarde. Zij vormden tijdens de handelsmissie een stuwende kracht en openden deuren.’

BSE

Japan is voor de Nederlandse kalfsvleessector een groeimarkt. ‘Sinds begin 2013 kunnen we onze kwaliteitsproducten weer naar dit land exporteren, nadat de markt jarenlang gesloten was vanwege BSE. Het is noodzakelijk dat we nu onze relaties bestendigen en de bekendheid van onze Nederlandse kalfsvleesproducten vergroten’, aldus Swinkels, die tijdens de missie pleitte voor een vermindering van de importbelasting op kalfsvlees en deze het liefst terug te brengen naar 0 procent. ‘Men heeft dit genoteerd en opgeslagen en ik hoop dat hier een positief antwoord op komt. De importbelastingen variëren van 20 tot 70 procent. Dit gaat dus om substantiële bedragen die van invloed zijn op de daadwerkelijke verkoopprijs.’

Lees het complete interview met Henny Swinkels in Vleesmagazine Industriespecial nummer 4.

Reageer op dit artikel