artikel

Vleeshandel P. van den Berg wordt Van den Berg Vleesexperts

Industrienieuws 1268

Vleeshandel P. van den Berg wordt Van den Berg Vleesexperts
Patrick en Hillegonda van den Berg: ‘We zijn actief in alle schakels en proberen kennis en vakmanschap over te dragen.’

Vleeshandel P. van den Berg heet voortaan Van den Berg Vleesexperts. Deze naam sluit volgens Patrick en Hillegonda van den Berg beter aan bij de activiteiten van het bedrijf. ‘Wij doen veel meer dan alleen de in- en verkoop van vlees. We zijn nauw betrokken van boer tot bord en proberen in iedere schakel van de keten toegevoegde waarde te bieden.’

Vleeshandel van den Berg in Dodewaard bestaat inmiddels achttien jaar en in die periode heeft het bedrijf een hele ontwikkeling doorgemaakt. ‘Naar aanleiding van de realisatie van onze nieuwe website zijn we kritisch over onze bedrijfsnaam gaan nadenken.

We vinden dat Vleeshandel P. van den Berg onvoldoende laat zien wat wij allemaal doen’, legt Hillegonda uit.

‘Patrick is destijds in zijn eentje het bedrijf begonnen, maar inmiddels heeft hij een uitgebreid team van gepassioneerde mensen vol vakkennis om zich heen, onze experts. Daarom hebben we besloten om de P voortaan in de bedrijfsnaam te laten vervallen.

Bovendien komt het woord ‘vleeshandel’ in veel bedrijfsnamen voor en daarbij denk je vooral aan de in- en verkoop van vlees, terwijl wij veel meer doen dat dat. Wij zijn actief in alle schakels en proberen daar onze kennis en vakmanschap over te dragen. Vandaar de naam Vleesexperts.’

Dubbele selectie

Van-den-berg-Vleesexperts-selectie

Dubbele selectie

De meerwaarde die Van den Berg Vleesexperts biedt, begint bij de inkoop. ‘We komen regelmatig bij de rundveehouders over de vloer en geven hen advies over de voeding en de huisvesting’, vertelt Patrick van den Berg.

‘Daardoor kunnen we uitstekend sturen op de vleeskwaliteit. Door in het voortraject al een selectie te maken en samen met de veehouder het eindproduct te bepalen,kunnen we precies leveren wat klanten graag willen. Juist die voorkennis is heel belangrijk.’

Na de slacht wordt het vlees voor een tweede keer geselecteerd. ‘Wij hanteren dus een dubbele selectie. Zo kunnen we voor iedere klant exact het gewenste rundvlees inkopen.’

Het varkensvlees is afkomstig van boeren uit de Keten Duurzaam Varkensvlees. ‘Dat zijn familiebedrijven die volop rekening houden met dierenwelzijn en milieu. Dit is onze basis, daarna selecteren wij op vleeskwaliteit voor ons huismerk Pork Best.’ Van den Berg spreekt over een echt slagersvarken. ‘Het vlees is mooi droog en niet te mager of te vet en alleen van vrouwelijke varkens. Dat is belangrijk, want wij leveren immers aan de specialist.’

Maatwerk

Ook de verwerking van het vlees in Dodewaard gebeurt niet standaard. ‘Alles is bij ons maatwerk. We hanteren geen standaard snijwijze, maar snijden alles volledig naar wens van de klant. Ook het verwerken van exclusieve producten is mogelijk. We verwerken hele runderen en varkens en hoeven daardoor nagenoeg niets bij te kopen. We zijn BRC- AA gecertificeerd en hebben in ons productieproces diverse controlepunten ingevoerd om een zo hygiënisch en voedselveilig mogelijk product te kunnen garanderen.’

Alles is bij ons maatwerk

In het gehele proces staat de klant centraal, dus ook bij het aannemen van de bestellingen. ‘Wij produceren de hele dag door en daardoor kunnen klanten 24 uur per dag bestellingen aan ons doorgeven.

Tegenwoordig zijn veel mensen eraan gewend om bestellingen een dag later al in huis te hebben en wij proberen zoveel mogelijk daarin mee te gaan. Soms krijg ik om half 12 ’s avonds nog een bestelling binnen, die de volgende dag al geleverd wordt.’

Sinds kort is de bestelprocedure nóg toegankelijker geworden. Er is namelijk een speciale webshop in het leven geroepen. Hillegonda: ‘We hebben een webwinkel laten bouwen, waarin klanten ook hun specifieke bestellingen kunnen doorgeven. Daardoor ziet de webshop er voor iedere slager anders uit.’

Ondersteuning

Ook na de levering onderhoudt het team van Van den Berg Vleesexperts nauwe contacten met de klant. ‘We vragen de slager naar zijn ontwikkelpunten en proberen samen met hem en zijn personeel om van eventuele minnen plussen te maken, en andersom ook weer te leren van de slager.’

Regelmatig worden de klanten en hun medewerkers dan ook uitgenodigd in Dodewaard. Niet alleen om te zien wat er allemaal in het bedrijf gebeurt, maar ook om allerlei tips te krijgen. ‘We ontvangen minimaal één keer per week slagers en hun medewerkers in onze belevingsruimte voor een gezellige en informatieve avond, waarbij we na een smakelijk diner vertellen over de trends die we signaleren en hoe de slager daar het beste op kan inspelen’, legt Piet de Jong, verkoop en advies, uit.

‘De markt verandert tegenwoordig heel snel. Daar willen wij ondersteuning bij geven. Wij willen heel graag onze kennis delen met de slager en zijn personeel en hen motiveren. De consumenten worden steeds kritischer en stellen steeds meer vragen. Dan is het belangrijk dat de winkeldames het goede antwoord kunnen geven. Juist op dat gebied kun je als slager het verschil maken.’

Een trainingsavond voor slagers.

Een trainingsavond voor slagers.

Ook de veehouders worden door Van den Berg ondersteund. ‘Ook hen nodigen we regelmatig uit’, vertelt Hillegonda.

‘Als een veehouder bijvoorbeeld een nieuwe stal wil realiseren, dan neemt hij vaak contact op met Patrick voor advies. Wij zijn echt in de hele keten betrokken. We vertellen de slager over de boer en de boer over de slager.

Verder zijn we bijvoorbeeld ketenregisseur voor het Beter Leven Keurmerk Runderen met 2 sterren. Ook in die keten zijn we betrokken.’

Logo aangepast

Niet alleen de bedrijfsnaam, maar ook het logo is aangepast. ‘Voorheen hadden we een logo met een rund en varken, maar ook dat dekte de lading niet meer’, aldus Hillegonda. ‘Inmiddels verkopen we bijvoorbeeld ook kip, kalf, lam en diverse premiums, zoals Dubbel doel en Black Angus rundvlees. Dat willen we in ons nieuwe logo naar voren brengen.’

Patrick vult aan: ‘Wij zijn experts in de hele keten en garanderen een uitstekend en onderscheidend product. van boer tot bord of klant. Daarom is onze naamsverandering zo belangrijk. Hiermee laten we zien dat we klaar zijn voor de toekomst. De markt is voortdurend in beweging en wij bewegen mee.’

Dit artikel is gesponsord door Van den Berg Vleesexperts.

Reageer op dit artikel