Vleesvervangers

Janine van der Geest

Slagers over… vleesvervangers

In ieder nummer van Vleesmagazine schrijven twee columnisten over één onderwerp, vanuit hun eigen expertise en ervaring. Josja Haagsma en Janine van der Geest buigen zich dit keer over vleesvervangers.

Het thema van deze uitgave en de titel van mijn column is voor veel collega-slagers als vloeken in de kerk. Velen van ons voelen er (gesteund door de stabiele vleesconsumptie) niets voor om zich te verdiepen in de mogelijkheden die vleesvervangers kunnen bieden. Op zich begrijpelijk, waarom zou je energie investeren in een productgroep die jouw core business ondermijnt.

Echter, wanneer ik een supermarkt bezoek valt het mij op dat het aanbod van vleesvervangende producten gestaag toeneemt. En ook in de media zie ik het terug bij de publicaties over de milieudoelen die voor 2050 gehaald moeten worden, om onze planeet leefbaar te houden voor volgende generaties: altijd wordt er melding gemaakt van de noodzaak om de vleesconsumptie te verminderen. De veehouderij en vleesconsumptie worden steevast bestempeld als een van de grote oorzaken van de huidige milieuproblematiek.

Verdiep je maar eens in de weekbladen en kookprogramma’s op de televisie en social media, met hun vegetarische menusuggesties. Druppel voor druppel wordt de publieke mening geïndoctrineerd met deze overtuiging. Of dit volledig terecht is doet eigenlijk niet ter zake, voor een groot deel van de consumenten is dit de waarheid.

Een groot deel van de consumenten weet onze producten zeker te waarderen, maar hebben ook het besef dat ze eigenlijk zouden moeten ‘minderen’. Zoals eerder gezegd is de vleesconsumptie stabiel en merken we nog niet zo veel van de veranderende maatschappelijke waardering van vleesproducten in onze winkels.

Toch zijn er steeds meer consumenten die kritisch naar hun eigen vleesconsumptie kijken, en eigenlijk wat minder frequent en minder volume willen consumeren. Juist om deze groeiende groep aan de slagerij verbonden te houden is het goed om je te verdiepen in vleesvervangers en de mogelijkheden om met (gedeeltelijk) plantaardige eiwitten te werken in vleesproducten.

Onzin? Ooit waren vlug en panklaar-producten, salades, maaltijden, snacks, buitenlandse vleeswaren, enz. ook rariteiten, vonden vakgenoten. Zou u nu nog zonder kunnen?.

Lees ook
Ontslag op staande voet

Ontslag op staande voet

Het kan door omstandigheden gebeuren dat je te laat op het werk komt. Kan het structureel te laat komen op het werk voor ontslag op staande voet zorgen?

Maaltijden van de slager

Maaltijden van de slager

Maaltijden zijn niet meer weg te denken uit het assortiment van veel slagers. En het aandeel groeit alleen maar. Het is niet alleen zaak om verser en beter te zijn dan de supermarkten, maar ook om je te onderscheiden van andere versspecialisten die maaltijden verkopen. Wat heb je, naast je eigen kwaliteitsvlees, daarvoor nodig?

Consumentengedrag in kaart (deel 2): ‘Gebruik van claims kan waardevol zijn’

Consumentengedrag in kaart (deel 2): ‘Gebruik van claims kan waardevol zijn’

Hoe ziet de klant van morgen eruit? In Vleesmagazine 8 van 2021 signaleerde Susanne Danes van FoodBase drie belangrijke ontwikkelingen binnen de versbranche. In deel 2 vertelt haar collega Linda van Zonsbeek over claims en hoe je hiermee inspeelt op gezondheidsmotieven van klanten.