Vertrouwen

Wild_Slagerij Van der Horst_foto Koos Groenewold_3

Foto: Koos Groenewold

Jan Nederhoed steekt in zijn column de branche een hart onder riem. Lees het, deel het, hang het op in de kantine want hij heeft gelijk. Voor een goed stukje vlees op z’n tijd, blijft ruimte, ook in de toekomst. En dat goede stukje vlees komt van vakmensen die weten waar ze het over hebben. Die hun leveranciers kennen, die hun klanten kunnen vertellen waar het vlees vandaan komt, hoe er met de dieren is omgesprongen en wat voor voer ze hebben gehad.

Wild is hiervan een bijzondere vorm. Sommige klanten hebben daar nu nog moeite mee, vertellen slager Gert-Jan van der Horst en jachtopzichter Tijs Grosheide over hun ‘Veluws Wild’: “Best gek: ze willen het liefst biologisch vlees, van een dier dat een goed leven heeft gehad. Nou, natuurlijker, puurder en lokaler dan wild kun je niet hebben.” Een mooi verhaal over mooi vlees.

En over natuurlijk en puur gesproken, de consument heeft ook steeds meer oog voor ingrediënten. Worst- en patémakers 1906 Makers van Charcuterie proberen dan ook alles zonder e-nummers te maken. “Maar dat bleek moeilijker dan gedacht.” De THT kunnen ze nu borgen dankzij het gebruik van antioxidanten, de schillen van citrusvruchten. “De kleur was echt een uitdaging.” Om nitriet te vervangen, moet het proces worden aangepast, daarom gebruiken ze alleen voor patés enkel nog E-250 “om te voorkomen dat het grauwig wordt”. Ook zij weten precies waar hun varkens vandaan komen en hoe ervoor is gezorgd.

Al die voorbeelden in deze editie laten zien dat Jan gelijk heeft: er is een toekomst voor mooi vlees. Van worst van geitenvlees, tot die paté van varkens die een fantastisch leven achter de rug hebben, de mogelijkheden zijn eindeloos. En voor een verantwoord stukje vlees blijft er plek in het eetpatroon van de gemiddelde Nederlander.

Om met de woorden van Jan te spreken: vol vertrouwen de toekomst in!

Dossiers
Lees ook
Jaaroverzicht: samenwerkingen, fusies en nieuwe functies 2021

Jaaroverzicht: samenwerkingen, fusies en nieuwe functies 2021

Iets gemist het afgelopen jaar? In de kerstvakantie eindelijk tijd om achterstallig nieuws in te halen? Vleesmagazine helpt een handje met verschillende jaaroverzichten. Met vandaag samenwerkingen, fusies en nieuwe functies.

Vooruit kijken

Vooruit kijken

Vooruitkijken, dat doen we traditioneel aan het einde van een jaar. Wat zal het nieuwe jaar ons brengen, welke trends zetten door of komen eraan? Maar dit jaar heb ik er moeite mee.

Consumentengedrag in kaart - Drie ontwikkelingen in de versbranche

Consumentengedrag in kaart - Drie ontwikkelingen in de versbranche

Hoe ziet de toekomst van foodwinkels zoals de slagerij eruit? Susanne Danes, projectmanager marketing bij FoodBase, gaat in een reeks van drie artikelen in Vleesmagazine in op de ‘De klant van morgen’. In deze eerste aflevering belicht ze drie belangrijke, recente ontwikkelingen op het gebied van consumentengedrag die van invloed zijn op de versbranche.