Vertrouwen

Wild_Slagerij Van der Horst_foto Koos Groenewold_3

Foto: Koos Groenewold

Jan Nederhoed steekt in zijn column de branche een hart onder riem. Lees het, deel het, hang het op in de kantine want hij heeft gelijk. Voor een goed stukje vlees op z’n tijd, blijft ruimte, ook in de toekomst. En dat goede stukje vlees komt van vakmensen die weten waar ze het over hebben. Die hun leveranciers kennen, die hun klanten kunnen vertellen waar het vlees vandaan komt, hoe er met de dieren is omgesprongen en wat voor voer ze hebben gehad.

Wild is hiervan een bijzondere vorm. Sommige klanten hebben daar nu nog moeite mee, vertellen slager Gert-Jan van der Horst en jachtopzichter Tijs Grosheide over hun ‘Veluws Wild’: “Best gek: ze willen het liefst biologisch vlees, van een dier dat een goed leven heeft gehad. Nou, natuurlijker, puurder en lokaler dan wild kun je niet hebben.” Een mooi verhaal over mooi vlees.

En over natuurlijk en puur gesproken, de consument heeft ook steeds meer oog voor ingrediënten. Worst- en patémakers 1906 Makers van Charcuterie proberen dan ook alles zonder e-nummers te maken. “Maar dat bleek moeilijker dan gedacht.” De THT kunnen ze nu borgen dankzij het gebruik van antioxidanten, de schillen van citrusvruchten. “De kleur was echt een uitdaging.” Om nitriet te vervangen, moet het proces worden aangepast, daarom gebruiken ze alleen voor patés enkel nog E-250 “om te voorkomen dat het grauwig wordt”. Ook zij weten precies waar hun varkens vandaan komen en hoe ervoor is gezorgd.

Al die voorbeelden in deze editie laten zien dat Jan gelijk heeft: er is een toekomst voor mooi vlees. Van worst van geitenvlees, tot die paté van varkens die een fantastisch leven achter de rug hebben, de mogelijkheden zijn eindeloos. En voor een verantwoord stukje vlees blijft er plek in het eetpatroon van de gemiddelde Nederlander.

Om met de woorden van Jan te spreken: vol vertrouwen de toekomst in!

Dossiers
Lees ook
‘Het is leuk koken met wild en gevogelte’

‘Het is leuk koken met wild en gevogelte’

De feestdagen nodigen altijd al uit tot creativiteit in de keuken. Nu we na anderhalf jaar coronacrisis eindelijk weer familie en vrienden kunnen uitnodigen is de vraag naar bijzondere producten groter dan ooit tevoren. De slagers, poeliers en bedrijven wild en gevogelte in deze rondvraag zijn er klaar voor. Daarbij kiezen ze allemaal voor kwaliteit...

Nederland meest flexitarische land van Europa

Nederland meest flexitarische land van Europa

Nederland kent de meeste (zelfverklaarde) flexitariërs en minste vleeseters van Europa. Dat blijkt uit een onderzoek onder 7.500 consumenten uit tien Europese landen die onlangs werden ondervraagd.

18 procent jongeren koopt geen vlees

18 procent jongeren koopt geen vlees

Bij de aankoop van vlees zijn kwaliteit en prijs de belangrijkste overwegingen voor Nederlanders. Duurzaamheid en klimaat zijn niet doorslaggevend, hoewel de helft van de consumenten er wel bij stil zegt te staan. Dit blijkt uit een peiling van Ipsos in opdracht van campagneorganisatie Feedback.