Strategie

13 juni 2017

In de afgelopen drie jaar daalde het bezoek in de winkelstraat nog altijd in 8 op de 10 winkelgebieden. (bron www.customertalk.nl). En ja hoor, weer een onderzoek. Nu van de ABN AMRO. ‘Zelfstandige winkelier onmisbare schakel in winkelgebieden’.

Om er een paar kreten uit te halen.

  • Naast winkelketens met onderscheidend vermogen blijven ook zelfstandige winkeliers een onmisbaar ingrediënt in de winkelstraat, die een winkelgebied aantrekkelijk maakt.
  • Voor winkeliers lijkt het adagium: go big or go niche.
  • Winkeliers staan voor de uitdaging winkelgebieden te transformeren tot locaties waar de consument graag zijn vrije tijd doorbrengt en kan winkelen.
  • Voor gemeenten, pandeigenaren en winkeliers is het belangrijk hier een langetermijnvisie op te hebben.

Wanneer ik dit lees roept dit direct vragen bij me op want sinds 2004 daalde het bezoek aan de winkelstraat met 24 procent. Ook de prijsvorming is onder invloed van het internet en de felle concurrentie tussen supermarkten niet goed geweest voor de verdienmogelijkheden van de ambachtelijke ondernemer. Er is dus gewoon weinig, zo niet ‘onvoldoende’, geld verdiend in de winkelstraat. Welke strategie moet een bakker, slager, kaasboer, poelier of visboer hebben om niet alleen consumenten te trekken maar er ook wat aan te verdienen?

Strategie is het toverwoord. En misschien wel in het verlengde hiervan ‘jongeren’. Hoewel het aantal ouderen toeneemt, hebben we toch recent mogen beleven dat jongeren zorgen voor een onverwachte beslissende stem in veranderingen. Kijk naar de politiek in eigen land maar zeker ook die in Frankrijk en Engeland.

Ik vraag me af of de opstellers van veel rapporten wel rekening houden met deze ‘vergeten’ groep. ‘Jongeren’. In aantal op dit moment zeker niet doorslaggevend, maar wel bepalend. Wil deze groep wel zijn vrije tijd doorbrengen in winkelgebieden en dit combineren met winkelen? De jeugd bepaald immers zelf wat, waar en wanneer zij iets doen. Of anders gezegd. Zit de jeugd nog ’s morgens aan de ontbijttafel, nemen ze nog een broodtrommel mee naar school of hun werk en eten ze nog een gebakje op een verjaardag of ’s avonds in het weekend voor de buis?

Rapporten die ons oproepen na te denken over de lange termijn gaan veelal voorbij aan het gegeven dat veel retailers in het ambacht 40+ zijn. Met veelal magere jaren moeten de vette jaren voor deze groep nu snel aanbreken. Een strategie gericht op de babyboomers lijkt de komende decennia het meeste profijt op te leveren maar recente geschiedenis maakt maar weer eens duidelijk dat niets is wat het lijkt ofwel. Anno nu is niets zeker. Hoe anders was dat in mijn jeugd op zondagmiddag rond het middaguur toen wij konden luisteren naar Mr. G.B.J Hiltermann die in enkelen minuten het wereldnieuws besprak en dit kon duiden. Tegen het einde van de zondagmiddag kwam dan Frits Turenhoud voorbij met de voetbaluitslagen. Beroemd om zijn manier van uitspreken van de uitslag Nul-Nul, het ging nergens om! Hoe anders is het nu. Uw bedrijfsstrategie van vandaag bepaald uw rendement van morgen en uw pensioen inkomsten van later. De juiste beslissingen nu helpen u niet alleen maar ook ‘jongeren’, uw kinderen aan een mooie toekomst.

Succes met uw strategie en succes met ondernemen.

Altijd op de hoogte blijven?