Is no-show ‘t nieuwe normaal?

27 juni 2017 Franny van Linschoten

Bij het goed runnen van een slagerij komen er meer taken op je af dan je zou denken. Het lijkt wel alsof in dit digitale tijdperk steeds meer taken meer tijd kosten, terwijl het ‘zo makkelijk gaat’.

De webshop van je bedrijf is nooit dicht, dus zodra ik mijn ogen open, zijn er al bestellingen die wachten. De site bevat allerlei actuele feeds die bijgehouden moeten worden. Immers: beter geen nieuws dan achterhaald nieuws. De facturen verschijnen kant-en-klaar in mijn mailbox, dat is makkelijk, maar ook die moeten wel afgehandeld worden.

Mijn bedrijfsmailbox stroomt af en toe over met vakantieaanvragen of verzoeken om vrije dagen van medewerkers, die soms mopperen als mijn reactie niet snel genoeg komt of niet het juiste antwoord bevat. Afgelopen weekend hingen de schema’s tot en met september vrolijk klaar, vandaag zijn ze alweer achterhaald. Net zoals de schema’s voor de bediening op partijen: je loopt continu te schakelen, te plannen en vooruit te kijken, tevreden als het weer is gelukt.

Nieuw voor mij is dat het ‘no-show-fenomeen’ waarmee de horeca geregeld kampt, ook zijn intrede in de slagerij heeft gedaan. Ook wij moeten steeds alerter zijn op de klanten die ‘alleen maar een offerte hebben aangevraagd’. Voorheen stond een offerteaanvraag gelijk aan bestellen: men overlegde over de bestelling en de kosten en nam een beslissing.

Maar nu is het blijkbaar gebruikelijk om zeer uitgebreide en gedetailleerde aanvragen te doen, inclusief een reservering van BBQ, koks, data, tijdstip, locatie – om dan gewoon niets meer te laten horen. Niet altijd zijn wij alert genoeg om het verschil op te merken. Niet omdat we het onderscheid tussen offerte en bestelling niet kennen, maar omdat we het nooit eerder ervaren hebben.

Dus vanaf vandaag krijgen onze klanten een digitale offerte met een houdbaarheidsdatum Dat betekent opnieuw: extra werk. Blijkbaar is het nodig.

Ik ben benieuwd of er collega’s zijn die hier ervaringen mee hebben en tips om hiermee om te gaan. Mijn mailbox mag overstromen als ik er tijd of energie mee kan besparen.

Altijd op de hoogte blijven?