Is no-show ‘t nieuwe normaal?

Linschoten-03

Bij het goed runnen van een slagerij komen er meer taken op je af dan je zou denken. Het lijkt wel alsof in dit digitale tijdperk steeds meer taken meer tijd kosten, terwijl het ‘zo makkelijk gaat’.

De webshop van je bedrijf is nooit dicht, dus zodra ik mijn ogen open, zijn er al bestellingen die wachten. De site bevat allerlei actuele feeds die bijgehouden moeten worden. Immers: beter geen nieuws dan achterhaald nieuws. De facturen verschijnen kant-en-klaar in mijn mailbox, dat is makkelijk, maar ook die moeten wel afgehandeld worden.

Mijn bedrijfsmailbox stroomt af en toe over met vakantieaanvragen of verzoeken om vrije dagen van medewerkers, die soms mopperen als mijn reactie niet snel genoeg komt of niet het juiste antwoord bevat. Afgelopen weekend hingen de schema’s tot en met september vrolijk klaar, vandaag zijn ze alweer achterhaald. Net zoals de schema’s voor de bediening op partijen: je loopt continu te schakelen, te plannen en vooruit te kijken, tevreden als het weer is gelukt.

Nieuw voor mij is dat het ‘no-show-fenomeen’ waarmee de horeca geregeld kampt, ook zijn intrede in de slagerij heeft gedaan. Ook wij moeten steeds alerter zijn op de klanten die ‘alleen maar een offerte hebben aangevraagd’. Voorheen stond een offerteaanvraag gelijk aan bestellen: men overlegde over de bestelling en de kosten en nam een beslissing.

Maar nu is het blijkbaar gebruikelijk om zeer uitgebreide en gedetailleerde aanvragen te doen, inclusief een reservering van BBQ, koks, data, tijdstip, locatie – om dan gewoon niets meer te laten horen. Niet altijd zijn wij alert genoeg om het verschil op te merken. Niet omdat we het onderscheid tussen offerte en bestelling niet kennen, maar omdat we het nooit eerder ervaren hebben.

Dus vanaf vandaag krijgen onze klanten een digitale offerte met een houdbaarheidsdatum Dat betekent opnieuw: extra werk. Blijkbaar is het nodig.

Ik ben benieuwd of er collega’s zijn die hier ervaringen mee hebben en tips om hiermee om te gaan. Mijn mailbox mag overstromen als ik er tijd of energie mee kan besparen.

Dossiers
Lees ook
‘Hedendaagse consument vraagt enorme variëteit aan hoogwaardige producten’

‘Hedendaagse consument vraagt enorme variëteit aan hoogwaardige producten’

In april 2022 nam Marel Sleegers Technique over en verwelkomde daarmee de Nederlandse leverancier van oplossingen voor onder meer interleaving, stacking, loading en slicing in de Marel-familie.

Slagers worstelen met hoge energieprijzen

Slagers worstelen met hoge energieprijzen

Het zal niemand zijn ontgaan. Veel slagers worstelen met de hoge energieprijzen. Er zijn slagers bij wie de energierekening vijf keer hoger is dan voorheen en meer dan de helft van de slagers teert op het eigen vermogen, bleek uit een peiling van Koninklijke Nederlandse Slagers.

Tips en tricks voor de Slavakto-vakwedstrijden

Tips en tricks voor de Slavakto-vakwedstrijden

Menig collega droomt van een mooie bekroning of kampioenschap bij de Slavakto-vakwedstrijden. Maar het behalen van een prijs gaat niet vanzelf. In dit artikel deel ik tips en tricks en do’s en don’ts die u kunnen helpen een hogere score te verwezenlijken.