Nieuw

Eetwinkel ONS_foto Herbert Wiggerman_2

Foto: Herbert Wiggerman

Een nieuw interieur is heel vaak meer dan alleen dat. Verbouwen en inrichten betekent verandering. En vaak leidt dat ook tot vernieuwing op andere vlakken. Door plannen om te verbouwen ga je als vanzelf nadenken over je bedrijf en je aanpak. Zo verandert er dan vaak meer dan alleen de vitrine.

In het artikel Lokaal succesverhaal vertelt Marion van Vught, eigenaresse van Eetwinkel ONS, hoe de verhuizing naar een ander pand het begin was van een nieuw avontuur mét nieuw concept, gericht op snel en makkelijk winkelen. De nieuwe generatie klanten wil volgens Van Vught goed en verantwoord eten, maar heeft minder tijd om zich uitgebreid te oriënteren in een winkel, in de rij te staan en te koken. Dat heeft invloed op de inrichting én op de bedrijfsvoering. Maar het duurzame is niet nieuw: “Wat ons betreft was en is biologisch eten de manier om de aarde goed achter te laten. Vroeger sloeg onze bevlogenheid misschien door richting preken, maar ik heb geleerd dat klanten beter aanhaken door ze te verleiden en te laten ervaren hoe goed biologisch eten is.”

Ook Romano Kollau en schapenhouder Marcel Peek kiezen voor biologisch. Hoe zij dat aanpakken lees je hier. “We vinden het allebei belangrijk mensen te laten zien waar hun vlees vandaan komt. Om transparant te zijn, van A tot Z.” Ook voor Kollau is innoveren belangrijk. “Je moet mensen nieuwsgierig maken naar het ambacht, naar de herkomst van het vlees. Dat doe ik in een winkel van nu.”

Daarmee zijn we terug bij de inrichting en de rol die dat kan spelen. Meesterverkoper Christiaan Verkuijl – onze nieuwe columnist! – beschrijft het heel mooi. Want zoals het publiek bij een voetbalwedstrijd wel de twaalfde man wordt genoemd, zo omschrijft hij een goed ingerichte winkel als ‘extra medewerker van je team’. (En de winkel waar hij deze zomer deze inspiratie heeft opgedaan, is zeker een bezoekje waard: Landwaart Culinair in Maartensdijk.)

Lees ook
De kracht van het interieur

De kracht van het interieur

Natuurlijk draait het in de slagerij in eerste instantie om de kwaliteit van de verkoopwaren en een goede service. “Maar onderschat de rol van de winkelinrichting niet,” zegt slager Jeroen van Voornveld. Presentatie, routing en sfeer kunnen bijdragen aan een fikse stijging van de omzet.

‘Ons interieur straalt uit dat mensen welkom zijn’

‘Ons interieur straalt uit dat mensen welkom zijn’

Na een eerste goedlopende zaak besloot slager Marcel Hamers nog een verswinkel te openen. Het pand met een oppervlakte van 600 m2 werd gestript en helemaal opnieuw ingericht. De 30 meter lange toonbank is de grote eye catcher.

‘Kies voor een winkel die bij jouw klanten past’

‘Kies voor een winkel die bij jouw klanten past’

Een belangrijke ontwikkeling op het gebied van winkelinrichting is het steeds groter wordende aandeel zelfservice in de verswinkels, vertelt Peter Pels, verkoopadviseur van Emondt-KMI Fresh Food Interiors. “Zelfserviceconcepten kunnen, mits goed toegepast en in combinatie met verspresentaties, veel voordelen bieden zoals extra impulsaankopen en meer...