Nieuw

Eetwinkel ONS_foto Herbert Wiggerman_2

Foto: Herbert Wiggerman

Een nieuw interieur is heel vaak meer dan alleen dat. Verbouwen en inrichten betekent verandering. En vaak leidt dat ook tot vernieuwing op andere vlakken. Door plannen om te verbouwen ga je als vanzelf nadenken over je bedrijf en je aanpak. Zo verandert er dan vaak meer dan alleen de vitrine.

In het artikel Lokaal succesverhaal vertelt Marion van Vught, eigenaresse van Eetwinkel ONS, hoe de verhuizing naar een ander pand het begin was van een nieuw avontuur mét nieuw concept, gericht op snel en makkelijk winkelen. De nieuwe generatie klanten wil volgens Van Vught goed en verantwoord eten, maar heeft minder tijd om zich uitgebreid te oriënteren in een winkel, in de rij te staan en te koken. Dat heeft invloed op de inrichting én op de bedrijfsvoering. Maar het duurzame is niet nieuw: “Wat ons betreft was en is biologisch eten de manier om de aarde goed achter te laten. Vroeger sloeg onze bevlogenheid misschien door richting preken, maar ik heb geleerd dat klanten beter aanhaken door ze te verleiden en te laten ervaren hoe goed biologisch eten is.”

Ook Romano Kollau en schapenhouder Marcel Peek kiezen voor biologisch. Hoe zij dat aanpakken lees je hier. “We vinden het allebei belangrijk mensen te laten zien waar hun vlees vandaan komt. Om transparant te zijn, van A tot Z.” Ook voor Kollau is innoveren belangrijk. “Je moet mensen nieuwsgierig maken naar het ambacht, naar de herkomst van het vlees. Dat doe ik in een winkel van nu.”

Daarmee zijn we terug bij de inrichting en de rol die dat kan spelen. Meesterverkoper Christiaan Verkuijl – onze nieuwe columnist! – beschrijft het heel mooi. Want zoals het publiek bij een voetbalwedstrijd wel de twaalfde man wordt genoemd, zo omschrijft hij een goed ingerichte winkel als ‘extra medewerker van je team’. (En de winkel waar hij deze zomer deze inspiratie heeft opgedaan, is zeker een bezoekje waard: Landwaart Culinair in Maartensdijk.)

Lees ook
Jeroen van Voornveld, Slagerij Gelderblom: “De nieuwe winkel voldoet optimaal aan klantenwensen”

Jeroen van Voornveld, Slagerij Gelderblom: “De nieuwe winkel voldoet optimaal aan klantenwensen”

Klanten komen naar de slager voor gemaksproducten en een bijzonder assortiment, zegt Jeroen van Voornveld van Slagerij Gelderblom in Ermelo. “Om dit goed te presenteren, hadden we een nieuwe winkel nodig.”

Google en brancheorganisaties bieden online marketing workshop aan

Google en brancheorganisaties bieden online marketing workshop aan

Versspecialisten kunnen vanaf 18 oktober verschillende gratis workshops, masterclasses en coaching sessies volgen bij Google. Deze worden aangeboden in samenwerking van met brancheorganisaties VBW, VNV, ADN, NBOV en KNS.

Zulttimbaaltjes van kalfswang met truffelgelei

Zulttimbaaltjes van kalfswang met truffelgelei

Schotels gevuld met allerlei soorten ‘sülze’-timbaaltjes werden 40 tot 50 jaar geleden op internationale vakwedstrijden als een van de meest in het oog lopende kwalitatieve slagerskunstwerken beschouwd. Smaak, uitstraling, creativiteit, kleur en vakmanschap waren o.a. de ingrediënten die deze zultproducten op een hoger plan brachten.