Meer contact

Maaltijden_vlm 3-2022

Foto: Koos Groenewold

Persoonlijk contact, het lijkt soms een toverwoord als het gaat om marketing en zaken doen, maar ik denk dat we in deze tijd na corona allemaal merken hoe bijzonder het eigenlijk is. Natuurlijk bezochten consumenten nog steeds de slager en ging een groot deel van de branche dagelijks naar het werk omdat je werk hebt dat op locatie moet gebeuren, maar met alle maatregelen van afstand houden en mondkapjes was echt persoonlijk contact toch ver te zoeken de afgelopen twee jaar. Terwijl het zo belangrijk is voor mensen. Als de hele coronatijd ons iets geleerd heeft dan is het dat we groepsmensen zijn en dat we contact met anderen nodig hebben om ons echt lekker in ons vel te voelen. Dat geldt niet alleen voor ouderen in verzorgingstehuizen of voor scholieren en studenten die so­ciale evenementen misten, maar voor iedereen.

Menselijk contact staat ook bij consumenten hoog in de ranglijst als het gaat om redenen om een fysieke winkel te bezoeken. Zeker bij producten waar wat over te vragen en dus over uit te leggen valt, kun je je dat ook goed voorstellen. Dat biedt de ondernemer dan ook alle kans om zich te onderscheiden van bijvoorbeeld de supermarkt, vertelt trendwatcher Anneke Ammerlaan in het openingsinterview van Vleesmagazine 3. “Als winkelier heb je persoonlijk contact met je klanten op het moment dat zij de maaltijd bestellen. Maak daar gebruik van. Vraag of ze een schepje extra rijst willen of wat gebakken ui bij de hamburger. Zo maak je de maaltijden ook custom-made – iets wat supermarkten niet kunnen bieden.” De invloed die je als ondernemer hebt op de maaltijd zelf, maar zeker ook op de manier waarop je het bij de klant overbrengt – inclusief tips voor opwarmen – creëren een band met je klant.

Zo ziet Tim van Wieringen van Vleeschmeester Kijkduin het ook. In het gloednieuwe foodcourt in winkelcentrum Nieuw Kijkduin in Den Haag zit hij met verschillende versaanbieders bij elkaar. Om klanten te trekken organiseert hij Meat the Butcher-avonden: "Klanten kunnen dan kijken hoe we het vlees bereiden en ze kunnen proeven. Dat organiseren we in samenspraak met de andere ondernemers.” Van Wieringen wil namelijk een band opbouwen met zijn klanten, ervoor zorgen dat ze niet alleen voor zijn vlees, maar ook voor hem komen: “Dat is mijn doel. Ik wil mijn klanten kennen.” Persoonlijk contact dus, we kunnen niet zonder.

Lees ook
CBS: mkb berekent kostenstijgingen door aan klant

CBS: mkb berekent kostenstijgingen door aan klant

Veel ondernemers in het mkb kunnen niet anders dan de stijgende kosten voor onder andere energie en grondstoffen doorbereken aan de klant.

Eendenham

Eendenham

Dit recept, dat wordt me er eendje. Tot zover de discutabele woordgrappen. Voor deze editie van Vleesmagazine heb ik een eendenham gemaakt. Nog niet eerder vertoond op de markt. Wel heb ik dit product een keer gemaakt tijdens de training Worstmaker die ik verzorg bij SVO.

KNS geeft update over TEK-regeling

KNS geeft update over TEK-regeling

De TEK-regeling kreeg sinds de lancering veel kritiek van brancheorganisaties. Inmiddels heeft het kabinet de regeling op een aantal punten aangepast. Wat verandert er? Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) geeft op de website een update.

Op de hoogte blijven van wat er speelt in de vleessector?

of