BBQ

Kippenvel

5 april 2022 Christiaan van Beemen
foto: Herbert Wiggerman

Het liefst zou ik het hele jaar door al mijn maaltijden op de barbecue bereiden. Gelukkig kan dat nu ook, al is het maar in theorie. Het feit dat ik in een flat woon maakt het iets ingewikkelder, maar met een beetje goede wil kan ik ’s ochtends op mijn balkonnetje eieren met spek klaarmaken op een mini-kamado, om vervolgens voor de lunch of het avondeten een paar uur lang een brisket te laten garen boven de gloeiende kolen.

Veel consumenten weten allang dat de barbecue niet meer seizoens­gebonden is. De Limburgse slager Ben Keulen maakt daar dankbaar en slim gebruik van, zo is te lezen in de reportage van Janneke Vermeulen, met prachtig beeld van fotograaf Marcel van Hoorn. Ieder weekend, weer of geen weer, rookt de grill voor de slagerij. Keulen laat zijn klanten kennismaken met steeds andere stukken vlees van de keramische barbecue. “Als ze het proeven, zeggen ze: doe mij maar een stuk.”

En zo zijn er steeds meer slagers die de barbecue ontdekken als multi-zintuigelijk uithangbord. “De barbecue zorgt voor beleving en de geur trekt klanten,” zegt Frederic Kole, eigenaar van de Nederlandse kamadofabrikant Yakiniku Grill, in een uitgebreid artikel over de ins en outs van de eivormige houtskooloven. In datzelfde artikel vertelt Nico Liefting van de Veluwse slagerij Van Engelen hoe hij, samen met mede-eigenaar Patrick Mouw, de stoep voor de slagerij omtoverde tot een klein barbecue-walhalla. Ze plaatsten er meerdere kamado’s en verbouwden een houten blokhut tot Amerikaanse saloon. Een verlengstuk van de winkel, gevuld met rubs, sauzen, houtskool, gadgets en zo’n beetje alles wat het hart van de barbecue­fanaat sneller doet kloppen. Toen ik het artikel las moest ik me inhouden om niet direct alles te laten vallen en af te reizen naar Garderen, waar de slagerij gevestigd is. Zoals ik al schreef: de barbecue is een effectief uithangbord.

Als redactiecoördinator prijs ik mezelf gelukkig dat ik de mooie verhalen uit de vleesbranche, geschreven door getalenteerde journalisten, mag delen met de lezers van Vleesmagazine. Ik hoop dat u evenveel plezier en inspiratie haalt uit deze pareltjes uit de vleessector. Pareltjes als de ribeye van Aberdeen Angus van slagerij Chateaubriand; gedroogd, gemarineerd en gerookt door meesterslager Johan van Uden. Journalist Marlies Jansen bezocht de Heemsteedse slagerij, samen met culinair schrijver Jacques Hermus. Toen ze de reportage mailde schreef ze over de ribeye: “Niet normaal, zo lekker. Ik kreeg er zelfs kippenvel van.” En dus reis ik na het afronden van ieder magazine langs meerdere slagers in het land.

Heeft u nog tips? Mail me gerust! 

Altijd op de hoogte blijven?