Investeren: ja of nee?

29 september 2021 Janine van der Geest

Slagers over... apparatuur

In ieder nummer van Vleesmagazine schrijven twee columnisten over één onderwerp, vanuit hun eigen expertise en ervaring. Gertjan Kiers en Janine van der Geest buigen zich dit keer over het thema apparatuur.

Wanneer ik in ons bedrijf rondloop en ik zie wat er aan apparatuur aanwezig is, denk ik wel eens terug aan hoe de situatie was bij onze start 27 jaar geleden. Wij namen een moderne en goed ingerichte slagerij over, zoals het toen omschreven werd door de verkoper. ‘Modern’ is een tijdelijke situatie, letterlijk eigentijds. Dus niet het modern van nu.

Of het nu in de winkel is met de combisteamers, moderne kassa-weegsystemen, het maaltijd-sealapparaat, de computer, pinapparatuur en vacuümmachine met begassing, of in de productiewerkplaats met vacuümvuller-stopbus, halfautomaat-clipper, moderne cutter, automatenwolf, automatische pekelmachine en ga zo maar door. Het zijn allemaal investeringen geweest in apparatuur die sinds onze start het serviceniveau én onze productiviteit verhoogd hebben. En daarmee bijgedragen aan de marktpositie van ons bedrijf.

Investeren in apparatuur is een manier om als bedrijf/slagerij op rendabele wijze te blijven voldoen aan de wensen van de klant. Stel je daarbij altijd de vraag: brengt de investering mij meer productiviteit en/of nieuwe assortimentsmogelijkheden?

Tevens brengen de weegsystemen van deze tijd een schat aan informatie voort voor het winkelmanagement. Sturen op cijfers is een gegeven, dat vooral de laatste jaren van onschatbare waarde is geworden. Door het vergaren van cijfers krijg je inzicht in je bedrijf en kun je ook beoordelen of bepaalde investeringen verantwoord zijn.

Een hobby mag geld kosten, maar dat principe kun je maar beter niet toepassen op je zaak. Echter: een bedrijf waarin niet geïnvesteerd wordt in nieuwe mogelijkheden glijdt langzaam maar zeker af tot het niveau waarop de consument niet meer geïnteresseerd in je is. Wel overwogen investeren is werken aan de toekomst van je slagerij.

Altijd op de hoogte blijven?