Feest voor de vakman

Christiaan Verkuijl_foto door Pulles en Pulles film en fotografie

Slagers over... barbecueën

In ieder nummer van Vleesmagazine schrijven twee columnisten over één onderwerp, vanuit hun eigen expertise en ervaring. Gertjan Kiers en Christiaan Verkuijl buigen zich dit keer over het thema barbecueën.

Heeft u dat ook? Zodra de eerste voorjaarsstralen zich laten zien krijg je zin om de mooiste barbecue producten in de toonbank te leggen. En om de sfeer in de winkel te voelen, van blije klanten die ernaar uitkijken om de barbecue weer aan te steken en daarom naar hun slager komen voor een mooi stuk vlees.
De ‘gewone’ barbecueklant komt voor mooie spiesen en burgers, maar de wat professionelere barbecueërs komen ook bij de slager. Ze willen niet alleen gevoed worden met mooie producten maar ze willen ook van onze kennis gebruik maken. Wij moeten hen kunnen vertellen welk stuk vlees ze nu eens zouden kunnen proberen. Welke bereidingswijzen ze kunnen toepassen en zeker ook waar het vlees mee gecombineerd kan worden.

Het biedt ons als vleesambassadeurs de kans om ons vak nog meer uit te dragen richting onze klant. Door onze klanten te voorzien van mooi vlees en de juiste kennis maken wij van een tevreden klant bijna automatisch ook een ambassadeur. Niet alleen van vlees maar ook van de slager, de vakman of -vrouw die de klant geholpen heeft. De beste reclame blijft mond-tot-mond. Je kunt je wel indenken hoe dat gaat rond die barbecue.

Wat we moeten doen voor die tevreden klant is duidelijk. Goede producten en kennis over de barbecue zijn belangrijk. Maar hoe nemen we de medewerkers die dagelijks achter de toonbank staan hierin mee? Misschien is een workshop organiseren voor de eigen mensen wel interessant. Deel zelf jouw kennis en maak ze enthousiast. Dat zie je zeker terug op de winkelvloer.

Ook in de bijverkoop kunnen we laten zien dat wij de barbecuespecialisten zijn. Door bijgerechten, sauzen, kruiden, marinades en gereedschap of zelfs kolen aan te bieden. Door onszelf als de professional neer te zetten, ziet de klant dat wij de centrale figuren zijn in hun barbecuefeest, bij wieze altijd weer terugkomen. De reactie van een klant, die vertelt dat zijn of haar stuk vlees fantastisch was bereid, mede dankzij ons advies, is goud waard!

Ik krijg alweer zin om de winkel vol met mooie barbecueproducten te gaan leggen. Wat wil ik dit jaar eigenlijk laten zien? En hoe gaan we de winkel inrichten? Hup Chris, er is werk aan de winkel!

Lees ook
Het oog wil ook wat

Het oog wil ook wat

De slager is tegenwoordig bijna geen slager meer. Langzamerhand veroveren de maaltijden en de broodjes steeds meer ruimte in de toonbank, ten koste van de hamlappen en sukadelappen. Onze klant wil gemak en wie zijn wij om daar niet in mee te gaan?

Vleeschmeester Kijkduin: ‘Onze barbecuepakketten bezorgen we zelfs op het strand’

Vleeschmeester Kijkduin: ‘Onze barbecuepakketten bezorgen we zelfs op het strand’

Vleeschmeester Kijkduin zit in een gloednieuw foodcourt in winkelcentrum Nieuw Kijkduin in Den Haag, met verschillende versaanbieders bij elkaar. Het doet denken aan de foodhallen in Spanje of Frankrijk. Om klanten te trekken organiseert eigenaar Tim van Wieringen Meat the Butcher-avonden, waarbij klanten kunnen kijken, leren en proeven.

Tips & tricks voor maaltijden

Tips & tricks voor maaltijden

Maaltijden aanbieden kan big business zijn volgens trendwatcher Anneke Ammerlaan, mits je het goed aanpakt. Dus (ook) voldoende groente, persoonlijk advies, misschien een bezorgservice én een poké bowl in je toonbank. “Met alleen een klassieke hutspot kom je niet meer weg.”