De meerwaarde van een huismerk

7 september 2017

Iedereen weet dat je bij de super huismerk producten kunt kopen. Vaak is de kwaliteit en de verpakking iets anders dan van een A-merk, maar daar staat tegenover dat het product vaak ook goedkoper is.

Het voordeel voor de super is herkenbaarheid, imago, onderscheidend ten opzichte van de concurrentie en natuurlijk inkoopvoordeel, dat zich vertaald in marge. In een artikel op Distrifood.nl van januari 2016 kun je lezen dat het aandeel van private label (huismerk) producten volgens de Rabobank de komende jaren zal doorgroeien naar 50% in de supers. (nu ruim 40%)

Dit percentage geeft te denken. Want wanneer een consument in de supermarkt kiest voor een huismerk boven een A-merk (Coca cola, Calvé pindakaas, de Ruijter hagelslag) is er misschien wel een markt voor een huismerk of ‘zoiets’ in onze ambachtelijke winkels.

Ik leg het uit:

Dat de consument iets heeft om uit te kiezen in de super, is volgens mij van belang. Verpakking, kwaliteit en prijs wegen bij iedere consument anders en maken dat men het ene product verkiest boven het andere product uit het winkelschap. Dat er in ons soort winkels op deze manier niets te kiezen is, schreeuwt om aandacht.

Hoe kunnen we dit nu vertalen naar de ambachtelijke bakker, slager of bloemist?

Welnu, ik geef wat voorbeelden. Bij slager Jan kun je denken aan het slager Jan vleesassortiment met daarnaast het slager Jan ‘Home made’ assortiment waarbij ik denk aan eigen gemaakte worst, eigen gemaakte paté, eigen gemaakte kant-en-klaar gehaktballen, eigen gemaakte stampotten met (spekjes, rookworsten, gehaktballen) uit eigen keuken en ga zo maar door. Alles in slager Jan ‘Home made’ verpakkingen geschikt voor de oven of magnetron. Misschien is dit assortiment wel duurder en ligt de worst herkenbaar door zijn naam aanduiding naast de inkoop van de leverancier. Of wat te denken van een echt slager Jan huismerk. Vlees van de biologische boerderij vijf kilometer verderop. Een biologisch huismerk van slager Jan. Als er maar wat te kiezen is.

Bij bakker Piet zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan het normale bakker Piet gebak assortiment en het speciaal geselecteerde bakker Piet voordeel gebak. Dit zou bijvoorbeeld enkel plaatgebak kunnen zijn verpakt in witte dozen met een stempel erop. Bakker Piet ‘voordeel gebak’. Op deze manier is er iets te kiezen bij bakker Piet. Zeker wanneer ook nog eens de prijs lager ligt.

Tot slot de bloemen van bloemist Mooi. U zult denken, een roos is een roos. Hoe kun je daar nu je huismerk mee maken? Klopt! Een roos is een roos, maar naast een bos rozen van bloemist Mooi, kun je ook kiezen voor een bos rozen die is geschikt door Marieke.

Die zien er altijd net even anders uit, doordat ze altijd in cellofaan worden verpakt met een kaartje eraan geniet. Geschikt door Marieke van bloemist Mooi. Of misschien is bloemist Mooi wel heel exclusief en zijn de bloemen geschikt door Marieke altijd verpakt in krantenpapier. (Haal je de rozen uit de krant, dan vind je een lieve kaart van Marieke met daaraan rozenvoeding geniet). Natuurlijk laat Marieke weten op de kaart dat ze deze bos met liefde voor je heeft samengesteld en dat ze hoopt dat je de bloemen met liefde op een mooie vaas zult zetten.

Verpakking, kwaliteit, prijs, ja zelfs misschien de plek in je winkel geven je de mogelijkheid je eigen huismerk te maken. Denk er maar eens over na. Een huismerk is zo gek nog niet. Waarom zouden de supers er allemaal zo hun best voor doen.

Altijd op de hoogte blijven?