De klant van morgen

_I2A0334

Wie is onze klant van morgen? Een vraag die mij dagelijks bezighoudt, concurrentie ligt op de loer en grote supermarkten knallen met ‘gezonde vleesconcepten’ van de buis. Ik word er soms onrustig van en wij slagers moeten er mee aan de slag!

Uniek, onderscheidend, service, klantgerichtheid, wie kent deze strategische woorden niet of heeft ze ook in zijn missie staan? De vraag is, wat doe je er mee? Ik was laatst op de ‘Nacht van de Ondernemer’. Elke ondernemer had een inspiratiebehoefte bij zich, ik had de volgende vraag bij mij: ‘Waar heeft de klant van morgen behoefte aan?’ Met behulp van deze vraag zou ik mij laten inspireren die avond. Ik werd ingedeeld bij een spreker van Tesla auto’s, en als ik ergens helemaal niks mee heb, is het wel met auto’s…

  • Maar wat een verhaal! Wow! Ik zat op het puntje van mijn stoel!
  • Ik zal mijn enthousiasme proberen over te brengen; Tesla heeft geen klanten, zij hebben ambassadeurs. De Tesla rijder betaalt €1.000 aan voor een auto waarvan ze nog niet eens weten hoe die eruit komt te zien... De klanten ervaren het product en willen het hebben. Tesla hanteert geen traditionele marketing, maar pure mond-tot-mondreclame. Vol bewondering heb ik geluisterd naar de inspirerende spreker, die klanten wil ik ook!

Hier moet ik mee aan de slag. Dit moet toch een inkopper zijn voor ons slagers, we hebben een veel lager aankoopbedrag dan een Tesla auto en maatschappelijk zijn we ook goed bezig, toch? Maar hoe worden mijn klanten ambassadeurs? Ik ga er het komende jaar mee aan de slag, ultieme klantfocus, waarom doen we iets?, onze strategie uitstippelen. We moeten constant nieuwe businessmodellen blijven bedenken of onze huidige modellen aan blijven passen. Omarm nieuwe technologie en nieuwe trends, anders doen anderen het wel voor je en ben je te laat. We moeten echt onderscheiden, eerlijke producten met een gezondheidseffect. Het is nooit te laat om te leren en te verbeteren.

Ik ga de uitdaging aan, nee niet om een Tesla te kopen, maar om van onze klanten ambassadeurs te maken, jij toch ook?

Dossiers
Lees ook
Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consumenten zijn vaker bereid een meerprijs voor biologische producten te betalen na uitleg over wat biologisch betekent, blijkt uit onderzoek van Future of Food Institute. De positieve houding ten opzichte van biologische levensmiddelen steeg na een uitleg bij respondenten van 52 naar 75 procent.

Keurslager biedt beste klantervaring

Keurslager biedt beste klantervaring

De Keurslager staat op de eerste plaats van het beste klantervaring-onderzoek van KPMG. Het merk Keurslager is een van de vijf nieuwkomers op deze ranglijst. Van der Valk en De Echte Bakker maken de top 3 compleet.

Consumentengedrag in kaart - Drie ontwikkelingen in de versbranche

Consumentengedrag in kaart - Drie ontwikkelingen in de versbranche

Hoe ziet de toekomst van foodwinkels zoals de slagerij eruit? Susanne Danes, projectmanager marketing bij FoodBase, gaat in een reeks van drie artikelen in Vleesmagazine in op de ‘De klant van morgen’. In deze eerste aflevering belicht ze drie belangrijke, recente ontwikkelingen op het gebied van consumentengedrag die van invloed zijn op de versbranche.