blog

Omarm generatie Z

Blogs 99

Het tekort aan opvolgers en medewerkers in de slagerijbranche neemt toe. Het aantal mbo-studenten daalt en mede daardoor wordt het steeds lastiger om nieuw personeel te vinden. Als je ze dan gevonden hebt, moet je ze zien vast te houden: boeien, behouden en binden.

Omarm generatie Z

Daar draait het tegenwoordig om. Dat vraagt ook om een andere manier van personeelsbeleid. Slager Jos Lohmann in Enschede kan daarover meepraten. Hij vindt het belangrijk om flexibel met zijn mensen om te gaan. Niet iedereen wil of kan 40 uur werken.

Allround maken van personeel

Met een beetje nadenken over de planning, kwam de ondernemer tot de conclusie dat hij best tot 10 uur ’s ochtends met wat minder mensen toekan. Een andere oplossing zag hij in het allround maken van zijn personeel. Verkoopsters leerde hij rookworst maken, snijden en ontvliezen. Nu verkopen de dames hun eigen worsten en dat draagt zeker bij aan de beleving.

Deze generatie, geboren rond het millennium, kent geen wereld zonder televisie, internet en mobieltjes

Vanaf 2020 komt de zogenoemde generatie Z op de arbeidsmarkt. Deze generatie, geboren rond het millennium, kent geen wereld zonder televisie, internet en mobieltjes. Het zijn veelal betrokken wereldburgers die grenzen laten vervagen door veelvuldig gebruik van interactieve media.

Sociale netwerken

Deze jonge mensen denken niet in managementlagen, zijn loyaal aan zichzelf en hun sociale netwerken, maar niet per definitie aan een merk of organisatie. Voor deze generatie is meebouwen aan sociale netwerken een belangrijk onderdeel van hun leven. Daar kun je als werkgever niet omheen, en je kunt er je voordeel mee doen.

Stel een social media-beleid op. Help personeel mee met hun ‘personal branding’ in plaats van ze te verbieden actief te zijn op deze kanalen onder werktijd. Voor hen is werk en vrije tijd één wereld. En dat kan ertoe bijdragen dat je eigen onderneming goed zichtbaar wordt op sociale media.

Reageer op dit artikel