blog

Blurring

Blogs

Grenzen vervagen. Grenzen tussen fysieke winkels en webwinkels verschuiven. Ook in de voedingssector worden grenzen dunner, met een mooi woord ‘blurring’ genoemd. Soms gaat blurrings zelfs verder dan voedsel alleen en verschuiven taken van voedselaanbieders.

Blurring

Zo let Albert Heijn niet alleen meer op de kleintjes: caissières van een filiaal in Den Haag houden in samenwerking met een zorgorganisatie een vinger aan de pols van oudere klanten.

Maar ook de foodhallen in Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven zijn voorbeelden van ‘blurring’. Verschillende foodspecialisten, die elkaar versterken, onder één dak. Horeca, ambacht en retail schuiven steeds verder naar elkaar toe.

Voedseltechnologen ‘doen’ eveneens aan blurring. Er wordt kritisch gekeken naar de mate waarin voedselproducenten de natuurlijke bronnen en het milieu belasten. Dat geldt ook voor veehouders. Zij moeten zich bewust zijn wat de vleesproductie betekent voor de belasting van de aarde. Niet met als doel te stoppen met de vleesverkoop, maar om met de tijd mee te gaan.

In de nieuwe tijd is de celstofmat een nieuwe aanwezige in de koelvitrine: vlees dat geen vlees is, maar wel de structuur en de smaak van vlees heeft. Gemaakt van bonen en graan. ‘Vlees’ waar geen dier meer aan te pas komt.

Op de horecavakbeurs Horeca was deze ‘biefstuck’ te zien en te proeven. De vleesidentieke structuur kan in vrijwel ongelimiteerde formaten en diktes worden gemaakt, dankzij technieken van de TU Delft en Wageningen Utrecht.

‘Blurring’ door in de koelvitrine vlees naast vleesidentieke producten neer te leggen, biedt u als slager wellicht nieuwe mogelijkheden. Maar dat moet u wel durven: grenzen verleggen.

Wilt u meer weten over blurring? Kijk dan eens op de nieuwe website. Foodvisie.nl

Reageer op dit artikel