blog

Naar de kapper

Blogs

De decembermaand is bij uitstek de maand waarin de consument de ambachtelijke slager opzoekt. Ook in tijden waarin het wat tegenzit, wil de consument met de feestdagen genieten van een lekker stukje vlees.

Naar de kapper

Maar dan komt januari. Hoe krijg je in de eerste maand van het nieuwe jaar weer de stroom consumenten naar je winkel? Daar ligt een enorme uitdaging. Maar er zijn mogelijkheden. Zo las ik in Snackkoerier dat in Best een cafetariahouder de samenwerking heeft gezocht met de kapper. Klanten bij de kapper krijgen een waardebon voor een gratis ontbijtje in de cafetaria en in diezelfde cafetaria krijgen de klanten een tegoedbon voor een gratis knipbeurt. De cafetariahouder wil zo extra aandacht genereren voor zijn ontbijtbuffet. En beide ondernemers hopen via deze actie ook op elkaars klanten. Dat is een mooie creatieve manier van een actie. Zoek de samenwerking met je collega-middenstanders. Want die hebben in uw winkelstraat of winkelcentrum allemaal hetzelfde probleem: het behouden van huidige en genereren van nieuwe klanten.

De reclamefolders van grootgrutters als AH, Jumbo, Plus, C1000, Hoogvliet, Aldi, Lidl en consorten zetten maar in op één ding: de prijs. Acties van twee halen en één betalen of gigakortingen zijn aan de orde van de dag. Dat is niet het strijdtoneel waarop een slager zich moet begeven. Maar met het roepen dat je enkel kwaliteit biedt, kom je er ook niet. Maak het gezellig in je winkel. Buiten is het (letterlijk en figuurlijk) koud en kil. Verras de klant met acties zoals in Best. Maak er na de goede decemberdagen een mooie januarimaand van. Goede feestdagen en een gezond 2013 toegewenst.

Harrie Leijten

Reageer op dit artikel