‘Ons interieur straalt uit dat mensen welkom zijn’

6 oktober 2021

Na een eerste goedlopende zaak besloot slager Marcel Hamers nog een verswinkel te openen. Het pand met een oppervlakte van 600 m2 werd gestript en helemaal opnieuw ingericht. De 30 meter lange toonbank is de grote eye catcher. 

Slager Marcel Hamers heeft twee winkels onder de naam Slagerij – Poelier ’t Landleven, één in Hilvarenbeek en één in Bladel. Verswinkels, met meer dan vlees alleen. In het schap ook brood, groenten en fruit en luxe kant-en-klaarmaaltijden. Zijn winkels zijn naar eigen zeggen niet te vergelijken met de traditionele slagers. Met een oppervlakte van gemiddeld vijfhonderd vierkante meter is er alleen al in omvang een groot verschil.

De eerste winkel opende hij acht jaar geleden in Hilvarenbeek. Dat werd zo’n succes dat toen zich de kans voordeed een soortgelijke zaak te beginnen in Bladel, hij nauwelijks hoefde na te denken. Met een oppervlakte van zelfs 600 m2 vroeg deze verswinkel wel om een nauwkeurig uitgedacht interieurplan. Hamers: “Ik wilde groot. Want ik heb de afgelopen jaren gemerkt dat we hard inlopen op supermarkten. Mensen hebben het vertrouwen terug in de slagerij en kopen hun vlees hier in plaats van in de supermarkt. Het is dan wel belangrijk om een compleet assortiment te bieden. Dus niet alleen vlees maar ook brood, groenten en fruit. Kant-en-klaarmaaltijden, poké bowls, wraps, alles wat een mens kan eten verkopen wij.”

100 procent klik

Integral_Adv VLM 6-2021_1

De toonbank van 30 meter lang is de blikvanger van de winkel.

Om al die etenswaren uit te stallen heeft hij een toonbank van 30 meter lang. Het is dé blikvanger van de winkel die verder is ingericht met een combinatie van hout en zwarte elementen. Voor het ontwerp van het interieur zocht hij contact met Integral Interieur uit België. “De inrichting voor de zaak in Hilvarenbeek hebben we zelf gedaan. Maar voor de tweede zaak in Bladel hebben we de hulp ingeroepen. We hadden een 100 procent klik met Integral interieur, daarom viel de keus als vanzelfsprekend op hen. Ze snapten precies wat wij wilden.”

“Integral is een paar keer bij ons in het nieuwe pand geweest. We hebben hen ook uitgenodigd in ons woonhuis om te laten zien welk soort interieur we mooi vinden en wat we voor onze winkel voor ogen hadden. We hadden dus zelf ideeën en daarnaast adviseerde Integral ons. Bijvoorbeeld over de routing in de winkel. Helemaal met zo’n grote winkel is dat heel belangrijk. Uiteindelijk hebben we met de ontwerpster om tafel gezeten en die heeft het interieurplan tot in finesse uitgewerkt”, vertelt Hamers.

Aantrekkelijk voor de klant

Integral_Adv VLM 6-2021_2

“Er komen veel vaste klanten. Maar als toerIsten een keer In onze wInkel komen, valt hun mond vaak open. zoIets hebben ze nog nooIt gezIen.”

In het ontwerp van het interieur is bewust alles zwart gehouden, omdat het vlees en de versproducten daarbij het beste tot hun recht komen. En de koeltoonbank is de nieuwste in zijn soort: “De technologie is vele malen beter dan bij voorgaande koeltoonbanken. Het vlees blijft beter op kleur, beter toonbaar.” Het interieur is zo samengesteld dat het aantrekkelijk is voor de klant. Niet alleen in uitstraling maar ook in gemak. Zo zijn er vier self-takes, vitrines waaruit de klant zelf zijn producten kan pakken. “Daarin liggen onze luxe kant-en-klaargerechten zoals wraps, carpaccio en poké bowls. Het is makkelijk voor de klant, die hoeft niet op ons te wachten maar kan zelf alvast de producten pakken. Vleesproducten uit het versgedeelte pakken wij wel zelf in voor de klant.”

Kwaliteit staat in alles voorop. Het rundvlees komt van eigen fokkerij. “Zo garanderen we niet alleen kwaliteit, maar ook smaak. Die is altijd hetzelfde omdat we onze koeien altijd met hetzelfde voer voeren. Voor varkensvlees hebben we een contract met een vaste leverancier. Ze komen allemaal van dezelfde boer, ook dat zorgt voor constante kwaliteit. En of het nou gaat om rundvlees, varken of kip, al het vlees is duurzaam en op verantwoorde wijze geproduceerd.”

“We hebben de keten zelf in handen”, vertelt Hamers. “Dat zorgt ervoor dat we prijstechnisch kunnen concurreren met de supermarkt, terwijl we betere kwaliteit leveren. En ook dat maakt dat mensen hun weg naar onze winkels weten te vinden.”

Servicecontract

Integral_Adv VLM 6-2021_3

Nog steeds heeft hij regelmatig contact met Integral Interieur: “De inrichting van de winkel komt met een servicecontract. Geregeld komen ze even langs om te kijken hoe het gaat en als er iets kapot is, hoef ik maar te bellen.” Op deze manier hoeft hij de ruim 750 klanten die zijn winkels dagelijks bezoeken nooit teleur te stellen. “Er komen veel vaste klanten. Maar als toeristen een keer in onze winkel komen, valt hun mond vaak open. Zoiets hebben ze nog nooit gezien. Het is mooi om te zien hoe enthousiast mensen zijn over de winkel.”

Hamers is ervan overtuigd dat het interieur omzetverhogend werkt. Met de komst van de tweede zaak in Bladel is de omzet met 70 procent gestegen, schat hij in. “De winkel staalt warmte uit. Mensen hebben het gevoel dat ze hier welkom zijn, dat het een feestje is om te winkelen in onze zaak.”

integral logo

Zeelaan 7
B-9900 Eeklo
T +32 9 377 21 19
www.integral-interieur.be

Altijd op de hoogte blijven?