Multivac: stijgende vraag naar luxe, onderscheidende verpakkingen

2 januari 2017 Multivac

In het buitenland zijn afgelopen jaar twee opvallende verpakkingsvormen geïntroduceerd. Zo is in Engeland de MultiFresh-verpakking populair. Een luxe skinverpakking, die het mogelijk maakt om producten hangend te presenteren en in een hoger segment aan te bieden. Een andere noviteit is een tweelaagsverpakking, waarbij consumenten dubbel zolang kunnen genieten van verse vleeswaren. Mart de Koning, salesmanager van Multivac, verwacht dat deze nieuwe verpakkingsvormen binnen afzienbare tijd ook in ons land worden gebruikt.

De Koning voorspelt dat het gebruik van MultiFresh verpakkingen de komende jaren een absolute trend gaat worden. ‘Bedrijven zoeken naar manieren om zich te onderscheiden door hun producten in een andere verpakking aan te bieden. Onze MultiFresh verpakking leent zich hier uitstekend voor. Met deze manier van skinverpakken behouden verpakte vleesproducten hun natuurlijke uitstraling en worden ze niet vervormd. Doordat de bovenfolie geheel rondom het product aan de onderfolie of tray hecht, wordt het product ingesloten en gefixeerd. Daardoor wordt het uittreden van vocht tot een minimum beperkt en is het mogelijk de verpakking verticaal te presenteren, waardoor de displaywaarde wordt verhoogd.’

Door de luxe uitstraling kan het product, volgens De Koning, in een hoger segment worden aangeboden. ‘Dit past uitstekend bij de aantrekkende economie waarbij mensen weer hoogwaardigere producten kopen.’

De MultiFresh verpakkingen zijn in Engeland enorm populair en volgens De Koning is het een kwestie van tijd voor ze ook in Nederland massaal hun intrede doen. ‘Dit verpakkingstype kan vaak niet door bestaande machines worden geproduceerd; bedrijven zullen hiervoor een speciale machine moeten aanschaffen. Hiervoor heeft Multivac onder meer een kleinere skinmachine, de R105MF op de markt gebracht. Deze dieptrekverpakkingsmachine is bijzonder geschikt voor bedrijven die geïnteresseerd zijn in het concept en op een laagdrempelige manier willen instappen.’

Kleinere porties

Een tweede trend die De Koning signaleert, is een stijgende vraag naar kleinere porties. ‘Dit heeft te maken met twee ontwikkelingen’, legt hij uit. ‘Enerzijds worden de huishoudens kleiner en anderzijds stijgen de prijzen. Door kleinere porties tegen dezelfde prijs aan te bieden, willen leveranciers proberen te voorkomen dat de consument schrikt van de hogere prijs.’ Het verpakken van kleinere porties heeft tevens voordelen voor de efficiëntie van de verpakkingslijn, aangezien de output omhoog gaat.

Ook op het gebied van vleeswaren ziet hij de kleinere portieverpakkingen terugkomen. ‘Steeds meer supermarkten bieden bijvoorbeeld voor een euro een kleinere verpakkingen aan. In België hebben we onlangs een nieuwe verpakking gepresenteerd: een verpakking met een tussenlaag. Zo hebben consumenten na het openen van de folie voor twee dagen vleeswaren en daarna kunnen ze de tweede folielaag openen, waardoor ze nog eens twee dagen van verse vleeswaren kunnen genieten. Hiermee spelen we in op de wens om grotere hoeveelheden producten in te kunnen kopen welke wel lekker vers blijven’, aldus De Koning, die verwacht dat deze dubbele verpakking binnen afzienbare tijd ook in ons land wordt geïntroduceerd.

Flexibele machines

Voor kleinere bedrijven biedt het aanbieden van kleine ranges van bijvoorbeeld een streekproduct of een specialiteit steeds meer kansen, vervolgt de salesmanager. ‘Er is een geringe groep van grote bedrijven die de retailmarkt domineert en daarnaast zijn er veel kleinere ondernemingen die lokale specialiteiten produceren. En dit soort lokale producten kom je steeds vaker in de retail tegen.’ Dat heeft volgens hem zijn weerslag op de machines. ‘Wij hebben verpakkingsmachines ontwikkeld die snel en flexibel verschillende soorten verpakkingen kunnen verwerken. Zoals de Multivac R085. Deze dieptrekmachine is geschikt voor het verpakken van vleesproducten in zowel harde- als flexibele folie en is met zijn lengte van circa drie meter compact te noemen.’

Door gebruik van een slim cassettesysteem kan snel van verpakkingsmateriaal worden gewisseld. ‘Binnen 10 minuten is de machine aangepast. Daardoor kan er snel worden ingespeeld op wisselende producten of verpakkingen. Als een afnemer van een bepaald product twee doosjes en drie bakjes wil hebben, dan zullen de grote bedrijven deze order vaak niet aannemen, terwijl de kleinere ondernemers met behulp van onze machine de bestelling wel kunnen uitvoeren doordat ze snel kunnen omschakelen en zodoende toch een efficiënte productie kunnen draaien.’

Dunnere materialen

Daarnaast ziet De Koning het gebruik van dunnere verpakkingsmaterialen verder toenemen. ‘Steeds meer bedrijven gaan op zoek naar slimmere verpakkingsmanieren, waarbij de verpakking dezelfde kwaliteit en uitstraling moet hebben tegen een lagere kostprijs. Daar spelen wij op in door dieptrekverpakkingen te produceren die dezelfde look and feel hebben als de traditionele dieptrekverpakkingen, maar toch dunner zijn, waardoor de kosten lager worden. Deze speciale vormen kunnen op onze bestaande machines worden gebruikt.’

De Koning kijkt tevreden terug op het afgelopen jaar. ‘Vooral naar onze R105 machine voor de MultiFresh verpakking en de R085 flexibele dieptrekker is veel vraag geweest. Datzelfde geldt voor ons servicepakket. Steeds meer klanten willen volledig ontzorgd worden. Wij spelen daarop in door een packagedeal aan te bieden, waarbij we niet alleen de machine en de bijbehorende verpakkingsfolies kunnen leveren, maar ook volledig zorg dragen voor al het (preventieve) onderhoud.’

Altijd op de hoogte blijven?