‘Kies voor een winkel die bij jouw klanten past’

Emondt KMI_SLagerij van MElik_VLM 6-2021

Een belangrijke ontwikkeling op het gebied van winkelinrichting is het steeds groter wordende aandeel zelfservice in de verswinkels, vertelt Peter Pels, verkoopadviseur van Emondt-KMI Fresh Food Interiors. “Zelfserviceconcepten kunnen, mits goed toegepast en in combinatie met verspresentaties, veel voordelen bieden zoals extra impulsaankopen en meer rust in de winkel. Maar voor het succes is het heel belangrijk dat de routing in de winkel klopt. De juiste winkelinrichting speelt daarbij een grote rol.”

Meer dan twintig jaar geleden kozen de eerste slagers al voor een belangrijk aandeel voorverpakte producten in zelfservice, vertelt Peter Pels. “Dat waren de ‘early adapters’,” legt hij uit. “Toch moesten veel ondernemers nog aan het idee wennen, terwijl dit concept al volop met succes werd toegepast in bijvoorbeeld de bakkerij en de kaas– en AGF-branche. Veel ondernemers waren bang dat hun winkel te veel op een supermarkt zou lijken. Maar dat hoeft helemaal niet het geval te zijn als je zelfservice op een goede manier vormgeeft en er de juiste service en beleving omheen biedt zodat het ‘speciaalzaakgevoel’ overeind blijft.

Een voorbeeld: Een slager startte met de verkoop van gesneden groenten en rauwkostsalades. Hij koos voor een mooi presentatiemeubel en verpakte de producten op een ambachtelijke onderscheidende manier in het zicht van de consument. Dat werd een groot succes. Standaard ingekochte gasverpakkingen presenteren werkt dan ook meestal niet in de versspeciaalzaak. Juist bij voorverpakte producten moet de klant het gevoel hebben dat de producten vers gemaakt worden.”

Voordelen

Zelfservice heeft volgens Pels verschillende voordelen. “Bij bedieningswinkels lopen de klanten naar binnen, gaan ze voor de toonbank staan en kopen ze de producten op hun lijstje. Met goed toegepaste zelfservice kun je van statische klanten bewegende klanten maken en door de winkel leiden. Daardoor zien ze veel meer producten liggen en worden ze meer verleid, waardoor ze extra impulsaankopen doen. Daarnaast zorgt zelfservice voor meer rust in de winkel, omdat klanten in plaats van wachten rustig kunnen rondkijken en kiezen.”

Het is de kunst om de klant op een goede manier door de winkel te sturen, benadrukt Pels. Gelukkig kan Emondt-KMI Fresh Food Interiors daarbij helpen. “Aan het begin van een verbouwingstraject inventariseren we de wensen en behoeften van een ondernemer. Waar staat hij nu en waar wil hij naartoe? Wat wil hij verbeteren? Op welke manier wil hij groeien en met welk assortiment wil hij dat doen? Binnen welk budget? Het is onze taak is om de ondernemer zo goed mogelijk te adviseren. Er wordt zogezegd steeds meer voorverpakt. Dat kan een hele goede ontwikkeling zijn, maar voorverpakken brengt ook uitdagingen met zich mee, bijvoorbeeld op het gebied van etikettering en presentatie. Dat moet een ondernemer zich wel realiseren.” Datzelfde geldt voor een centraal afrekenpunt. “Een centrale kassa heeft zeker voordelen, maar klanten twee keer laten wachten is killing.”

Juiste routing

Emondt KMI_SLagerij van MElik_VLM 6-2021

“Samen met de ondernemer gaan we de routing bepalen door te kijken welke productgroepen het beste waar gepresenteerd kunnen worden en of deze worden gepresenteerd in zelfservice of bediening. Dit wordt heel nauwkeurig uitgewerkt.” Het plan en de routing vormen de basis van de nieuwe winkel, zegt Pels. “Pas als deze helemaal doordacht zijn, gaan we met de koeltechniek aan de slag. Onderwerpen als duurzaamheid en energiezuinigheid zijn uiteraard zeer belangrijk. Onze glycol koeltoonbank is hierbij echt het paradepaardje. Deze toonbank is niet alleen zeer energiezuinig, maar heeft ook minder temperatuurschommelingen, geen kans op lekkage en er is aanzienlijk minder indroging.”

3D-tekening

Vervolgens worden de kleuren en materialen voor tegels en de meubels en andere accessoires gekozen. Dit gebeurt in samenwerking met één van de drie binnenhuisarchitectes van Emondt–KMI. Samen met de ondernemer worden materialen en kleuren bepaald en vervolgens wordt er een 3D-tekening in kleur gemaakt. Ondernemers vinden het fijn om een heel duidelijk beeld te krijgen bij de uitstraling van de nieuwe winkel en de tekening werkt ook heel ondersteunend bij het uitzoeken van de tegels et cetera.”

Als alles duidelijk is, wordt de planning gemaakt en de financiële afhandeling geregeld. Daarna vindt de uitvoering plaats. “Wij werken samen met diverse aannemersbedrijven, waar de ondernemer desgewenst gebruik van kan maken. Een van onze projectleiders begeleidt het project. Hij houdt contact met zowel de opdrachtgever als de aannemer en bewaakt de planning. Na de oplevering kunnen wij het onderhoud en de service blijven verzorgen.”

Pels besluit: “Het belangrijkste is dat een nieuw ingerichte winkel voldoet aan de wensen van zowel de ondernemer als zijn klantenkring en functioneert zoals het bedacht is. Dat is een ontwikkeling die nooit stilstaat.”

Emondt KMI logo_kleinPrinsenweide 13-25
7317 BA Apeldoorn
www.emondt.nl

Lees ook
Amsterdamse slagerij Woorts stopt

Amsterdamse slagerij Woorts stopt

Na 57 jaar stoppen slagers Piet en Peter Woorts ermee. De slagerij verdwijnt niet uit de Maasstraat in Amsterdam. Vader en zoon vonden een opvolger in slager Arend ten Wolde. Hij zet het bedrijf onder zijn naam voort.

Hybride worstproducten gemaakt bij Plant4Texture

Hybride worstproducten gemaakt bij Plant4Texture

WUR, SVO vakopleiding food en Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) ontwikkelden samen een plantaardige grondstoffen-gel voor de productie van hybride slagersproducten. Op de website geeft KNS een update van dit project Plant4Texture. Onlangs werd deze gel succesvol gebruikt voor de productie van hybride grill- en rookworst.

‘Mensen ontdekken goede soorten kip’

‘Mensen ontdekken goede soorten kip’

Er vindt een flinke schaalvergroting plaats van vleeskuikenslachterijen in Nederland, maar ook in België, Frankrijk en Duitsland, vertelde Gert-Jan Oplaat, voorzitter van de Vereniging van de Nederlandse Pluimveeverwerkende Industrie Nepluvi. Een proces dat door de coronapandemie is versneld.