Keurslager Jeroen Keirsgieter is heel blij met verhuizing naar nieuwe locatie

Slager Jeroen Keirsgieter_Emondt KMI_1

“Onze hoektoonbank is echt het neusje van de zalm. Vol glas en zonder uitdroging.”

Heel blij was Jeroen Keirsgieter toen hij de slagerij van zijn werkgever kon overnemen. Helaas daalde het aantal klanten door de afwezigheid van andere versspecialisten en een slecht parkeerbeleid. Hij besloot zijn bedrijf te verhuizen Zwanenberg, een dorp zonder slager. “Dat was een prachtige kans. Het pand was volledig casco. Daardoor kon ik helemaal mijn eigen winkel creëren.”

Na vijftien jaar in een slagerij in Haarlem gewerkt te hebben, kreeg Jeroen Keirsgieter in 2017 de kans om het bedrijf over te nemen. ‘De toen­malige eigenaar gaf aan te willen stoppen. Ik heb de zaak met veel plezier doorgezet, maar ik zag het aantal klanten teruglopen. Door een slecht parkeerbeleid was de slagerij lastig bereikbaar. Bovendien waren er ook geen naastgelegen winkels in de omgeving. Ik miste de aan­wezigheid van andere versspecialisten. De winkel was ook nog eens aan een verbouwing toe. Een kostenpost die niet gering is.’

Door dit alles ging Jeroen zich afvragen of de locatie voor de langere termijn wel goed genoeg was. “Ik werd getipt voor een leegstaand pand midden in de winkelstraat van Zwanenburg, tussen andere verswinkels en naast een ­supermarkt. Qua ligging dus een stuk beter dan de huidige slagerij.”

Eigen winkel creëren

Slager Jeroen Keirsgieter_Emondt KMI_2

Het pand was volledig casco. Er moest dus heel veel ­gebeuren, maar dat vond de ondernemer geen enkel probleem. “Ik kon compleet mijn eigen winkel creëren. Ik heb veel winkels bezocht en de allermooiste bedrijven ­zitten in mijn ogen in België. Daar zie je de halve runderen in de etalage hangen. In Nederland zijn er maar een aantal zaken die dit kunnen doen. In mijn situatie is dat helaas niet mogelijk, maar ik vind het wel heel mooi om grote stukken vlees te laten zien.”

De slager liet verschillende bedrijven een tekening maken en daarbij kwam Emondt KMI voor hem het beste voor de dag. “Samen met Peter Pels ben ik aan het brainstormen gegaan. In zo’n traject moet je niet over één nacht ijs gaan. Ik heb iedere nieuwe schets laten bezinken en gaande de dagen kwamen er steeds meer ideeën en oplossingen in mij op. Die heb ik allemaal genoteerd, verzameld en weer doorgespeeld naar Emondt KMI.”

Prettige samenwerking

Ook andersom kreeg Jeroen allerlei tips over hoe hij de zaken anders of beter kon doen. “Het was een heel prettige samenwerking, waarbij ik zelfs een bezoek mocht brengen aan de fabriek in Apeldoorn. Daardoor kreeg ik nog meer gevoel bij het project. Op papier kan die ene kleur toch nét even anders zijn dan in het echt. Zo ­hebben we iedere keer het totaalplaatje steeds een beetje bijgevijld, totdat het, in mijn ogen, perfect was.”

Heel tevreden is de slager over de nieuwe koeltoonbank. “Dit is echt het neusje van de zalm. Vol glas, dus perfecte presentatie voor de klant. Zonder uitdroging. Voorheen had ik een toonbank met bevochtigingsinstallatie, omdat ik bang was voor extra uitdroging. Maar nu heb ik helemaal nergens last van. De koeling werkt perfect en de producten blijven prachtig.”

Vleeskleur springt eruit

De L-vorm van de toonbank vindt hij heel mooi. “Hierdoor kunnen mensen aan alle kanten het vlees zien liggen.” De kleuren van het interieur zijn zo gekozen dat de kleur van het vlees er prachtig uitspringt. “Het plafond en de vloer zijn lichtgrijs, ons koelmeubel is zwart met ­donker antraciet en de muren zijn wit.”

De grote stukken vlees komen in de nieuwe winkel terug. “We hebben een dry aged kast met grote vleesdelen en we verkopen speciale stukken vlees in de toonbank. We proberen onze klanten hier echt warm voor te maken. Daarom bieden we tijdens het barbecueseizoen diverse workshops aan. Met corona is dat natuurlijk lastig, maar ik hoop er straks weer volop mee aan de slag te gaan.”

Hangende vleeswaren

Slager Jeroen Keirsgieter_Emondt KMI_3

“Tijdens een bezoek aan de fabriek in Apeldoorn krijg je nog meer gevoel bij het project.”

Daarnaast is er voor de vleeswarenpresentatie gekozen voor gekoelde hangkasten in plaats van de traditionele wandkoeling. “Omdat wij voorsnijden en MAP verpakken is de koelruimte in de werkbank ideaal”, vindt ­Jeroen. “De hangkasten bieden een geweldige presentatie en het werkblad van de werkbank geeft heel veel werk­ruimte.”

Het MAP-verpakken deed hij ook in de vorige winkel al en dit bevalt hem uitstekend. “Het werkt voor ons heel gemakkelijk om alvast voor te snijden en ook klanten ­vinden het erg prettig. We kunnen hen sneller helpen en door de verpakking zijn de vleeswaren langer houdbaar. Klanten nemen bijvoorbeeld twee of drie ons ham of runderrookvlees mee, zodat ze later in de week nog steeds verse vleeswaren in huis hebben.”

Het nieuwe, brede zelfbedieningsmeubel wordt ook door de klanten erg gewaardeerd. “Dit meubel bevalt ons ­uitstekend. De klanten lopen eerst hier eerst naartoe om ‘even te graaien’.” Keirsgieter heeft dan ook absoluut geen spijt van de verhuizing gekregen. “Het gaat supergoed met het bedrijf. In het dorp was geen slager meer aanwezig en de inwoners zijn heel blij met mijn komst. De klanten weten ons te vinden en waarderen onze ­producten. Dat blijkt niet alleen uit de omzet, maar ook uit de reacties die we krijgen.”

Tip van Jeroen: “Ga ook kijken bij andere slagerijen en vraag bij hen naar de ervaringen en waar ze tegenaan lopen. Dit heb ik als zeer waardevol ervaren.”

Emondt KMI logo_klein

Emondt KMI
Prinsenweide 13-25
7317 BA Apeldoorn
(055) 521 5833
www.emondt-kmi-freshfoodinteriors.nl

Lees ook
Keurslager van Leeuwen krijgt predicaat Hofleverancier

Keurslager van Leeuwen krijgt predicaat Hofleverancier

Dit jaar bestaat Keurslager van Leeuwen 100 jaar. Dit bijzondere jubileum is nu nog mooier geworden nu de slagerij het predicaat Hofleverancier mag voeren. Commissaris van de Koning, Jaap Smit, overhandigde het predicaat op 25 november aan slager Paul van Leeuwen, de derde generatie van de slagersfamilie.

Fuet van geitenvlees

Fuet van geitenvlees

Geitenvlees is duurzaam en lekker, maar onder consumenten nog weinig bekend. Hoog tijd dat daar verandering in komt, vindt worstmaker en vakdocent Ronnie Poeste. Hij gebruikt het geitenvlees voor een heerlijke fuet.

Sociale media campagne Werken in de Slagerij gestart

Sociale media campagne Werken in de Slagerij gestart

Deze week startte de langdurige campagne Werken in de Slagerij op de sociale media. Het doel is om door middel van video’s en verhalen van slagers jongeren en zij-instromers te enthousiasmeren voor het slagersvak.