BBQ

Vurig genieten!

9 april 2022 Xandra Veltman

We zijn inmiddels wel gewend aan de BBQ 2.0. Kleinere hapjes en liflafjes blijven in trek, maar ook mooie grote stukken vlees winnen aan populariteit. Veel consumenten kiezen voor vleesproducten van uitstekende kwaliteit – en die kan de slager als geen ander leveren.

1. Tom Raes, Southern Dutch BBQ
‘Duroc van de Heyde Hoeve is bij ons favoriet’

Southern Dutch BBQ_Rondvraag VLE 2-2022

Met hun team Southern Dutch BBQ werden Tom Raes en zijn partner Dorine van Geffen uit Bavel in 2020 en 2021 Europees barbecuekampioen in de gerenommeerde competitie van de Kansas City Barbeque Society (KCBS). Ze werken al jaren uitsluitend met vlees van de Duroc-varkens van Heyde Hoeve, vanwege de zeer goede en vooral consistente kwaliteit. “Onze barbecue-activiteiten zijn eigenlijk een zwaar uit de hand gelopen hobby”, verklaart Raes. “Al tien jaar reizen we vrijwel elk weekend door Europa en zelfs de VS voor barbecuewedstrijden onder de vlag van KCBS. Tijdens de coronapandemie wat minder, maar gelukkig hebben we toch wel wat wedstrijden kunnen doen. De jurering gaat blind, volgens vast- gelegde regels. Daardoor weet je als team precies waar je aan toe bent en waar op gelet wordt.”

Sublieme kwaliteit

Het favoriete varkensvlees van Raes is afkomstig van de Duroc-varkens van de Heyde Hoeve. “De kwaliteit bij de Heyde Hoeve is gewoon altijd subliem. Daar kun je op vertrouwen. Vlees varieert altijd wel iets van dier tot dier, maar dankzij de consistentie van Heyde Hoeve is het eindresultaat altijd vrijwel identiek. De marmering is geweldig mooi, wat de malsheid ten goede komt. Je hebt het intramusculair vet, die kleine vetdraadjes, nodig. Voor zulk vlees is de gemiddelde bereidingstijd bij de deelnemers van KCBS veertien uur. Wij doen dat in vijf uur, op een hogere temperatuur. De foutmarge is hierdoor kleiner, waardoor kwaliteit nog belangrijker is.”

Verdiepen in trends

Oorspronkelijk was deze wijze van barbecueën bedoeld om incourantere stukken vlees mals te krijgen, vertelt Raes. “Dat is nu wel anders met dit vlees! Dat is trouwens ook belangrijk voor al die consumenten die tijdens de pandemie een goede barbecue kochten om het thuis gezellig te maken en te genieten van lekker eten. Die consumenten leerden meer over de kwaliteit van vlees en bereidingswijzen, vaak via hun slager. Ze gaan voortaan voor de beste kwaliteit vlees, zo duurzaam mogelijk en van betrouwbare herkomst.” Voor slagers heeft Raes nog een tip. “Verdiep je goed in trends, zodat je weet wat klanten zoeken en welke kwaliteit en bereidingswijzen er worden verwacht. Barbecueën is geen rocket science, maar je moet je er wel in verdiepen als slager.”

2. Roy van Oldenbarneveld, Slagerij Van Oldenbarneveld
‘Barbecuevlees zorgt voor ruim de helft van m’n omzet’

Slagerij Van Oldenbarneveld_rondvraag VLE 2-2022

Hellevoetsluis is toeristisch, maar zelfs alleen voor traiteurslagerij Roy van Oldenbarneveld zou je er heen gaan. “Hier is het altijd gezellig”, zegt rayonmanager Martin Hoogvliet van Epos enthousiast. “Oud, jong, allochtoon, autochtoon, iedereen komt hier aan z’n trekken.” Roy moet lachen en grapt: “Bijna een kroeg, maar dan zonder tap. Maar het mag ook een feestje zijn, de wereld is al naar genoeg. Daarom kies ik voor hoogstaande producten, mét een verhaal. Onze diversiteit is groot. Ik maak vrijwel alles zelf en gebruik daarbij veel producten van Epos. Voor m’n vleeswaren, zoals in m’n nieuwe gebraden gehakt met Madame Jeannette. Of voor m’n rollades. Daarnaast groeit het aandeel broodjes en maaltijden snel. Populair zijn m’n sleetjes voor in de oven of op de barbecue. Voorbeelden: een sleetje Franse stijl met varkenshaas en kruidencrème van Epos, in spek gerold en gemarineerd met Epos French Sensation. Of een sleetje Toscaanse kip in parmaham. Qua salades is de Pulled Chicken Pastasalade met Toktoksaus een topper. Laat je de pasta weg, dan is-ie heerlijk voor op toast of brood.”

Razend druk

“Roy wil altijd proeven”, zegt Martin. “Wat ik ook meeneem aan kruiden en marinades van Epos, of aan saladeproducten van Bieze of Jebo, Roy steekt er eerst z’n neus in en vervolgens een lepeltje. En dan beginnen de ideeën te stromen en gaan we aan de slag. De klanten mogen het resultaat proeven.” Dat mogen de klanten ook als Roy’s zoon Ravick staat te barbecueën. Ravick en schoondochter Esther werken in de zaak, en natuurlijk Monique, die al bij Roy’s vader werkte. Vader zelf, oud-eigenaar/slager en 81 jaar, komt ook geregeld over de vloer. Roy: “Ravick verzorgt talloze barbecueworkshops. Met Pasen openen de campings en vakantieparken. Dan wordt het razend druk en zorgt het barbecuevlees voor ruim vijftig procent van de omzet. Dan verkopen we veel grote stukken vlees, gemarineerde producten, salades en sauzen.” Het is bijna zover. Maar ook nu zit hij geen dag stil. Het is vandaag maandag, buiten het seizoen, en Roy levert aan de lokale horeca vijftig biefstukken en dertig schnitzels. Terwijl het in de winkel gewoon gezellig druk is.

3. Patrick van den Berg, Van den Berg Vleesexperts
‘Beleef vlees van boer tot bord’

Van den Berg Vleesexperts_rondvraag VLE 2-2022

De loodgieter repareerde de wasmachine, vertelt Patrick van den Berg, eigenaar van Van den Berg Vleesexperts in Dodewaard. “Gratis, service. Dus sneed ik wat dubbeldoelbiefstukjes voor hem. Daarbij vertelde ik over de herkomst en gaf ik bereidingstips. Hij vond het de lekkerste biefstuk ooit en koopt sindsdien ons dubbeldoelvlees bij zijn slager. Die slager verkoopt ons vlees goed omdat hij er ‘een klik’ mee heeft en dit overbrengt op de klant. Want je kunt heel mooi vlees hebben, prachtig verpakt, maar als de consument niet voelt dat je er honderd procent achterstaat, verkoopt het niet. Daarom is het belangrijk om erover te kunnen vertellen, het te laten proeven, dat je barbecues en workshops organiseert en recepten meegeeft.”

Verbindende schakel

Het staat symbool voor wat wij uitdragen, zegt Hillegonda van den Berg-Bunt, onder meer verantwoordelijk voor kwaliteit bij Vleesexperts. “In onze keten zijn we tezamen vleesexperts en wij vormen een verbindende schakel. Voor ons bestaat het niet dat vlees ‘anoniem’ over de toonbank gaat. Geef jouw klanten vlees met een verhaal mee én zorg dat ze het goed bereiden. Deel je kennis met hen en sta met heel je hart achter je product. Dan onderscheid je je en geef je service. Dan worden consumenten zich bewust van wat ze eten en hoe lekker het smaakt. Dat is beleving, van boer tot bord. Daarom hebben we sinds oktober 2021 een eigen voorbeeldboerderij waar slagers en hun medewerkers kunnen zien hoe de dieren opgroeien, waarom het vlees lekker en goed wordt en waar het vandaan komt.”
Op het bedrijf in Dodewaard organiseert Patrick regelmatig trainingen en verzorgt hij workshops, zodat slagers ervaring met het vlees kunnen opdoen en kunnen proeven en zelfs mee-eten. Patrick: “Slagers hebben veel beter vlees dan supermarkten, maar te weinig slagers maken daar optimaal gebruik van. Ik wil ze uit hun comfortzone halen. We helpen ze graag! Zo hebben we een mooie foodtruck die je bij je winkel kunt zetten om mensen in een andere setting te laten proeven. Daar kun je echt iets feestelijks en speciaals van maken.”

Tip voor de barbecue: Leg grote stukken dubbeldoelrundvlees (minimaal 1 kilo) vijf uur in de oven op 45 ˚C. Een soort ‘sousvide’ garen. Bereid ze dan kort in de Green Egg. Je slikt er je tong bij in.

4. Piet Habets, Slager traiteur Valkenburg
‘Ik kies voor een hoog niveau vlees en smaken’

Slager traiteur Valkenburg_Rondvraag vle 2-2022

Vier weken lang was ambachtelijke slager en traiteur Piet Habets in Valkenburg gesloten en werkten Piet en Linda Habets vanuit een verkoopwagen. De eerste week van april heropenden zij hun prachtige vernieuwde zaak. Groter, ruimer en moderner en net zo gezellig en betrouwbaar als voorheen. En met een breder assortiment, zegt Habets blij. “We hebben nu in alle opzichten meer ruimte. Ik heb bijvoorbeeld zestien meter toonbank plus een verkoopmeubel van zes meter voor maaltijden. Alles komt fantastisch tot z’n recht met mooi licht, het zwarte plafond, de roestkleurige toonbank en de zwarte en witte wanden. Er is bovendien geen beter moment om te heropenen dan begin april. Het wordt barbecuetijd! Ook in dat opzicht kunnen we echt ‘los’ en groots uitpakken.”

Ron Kuipers van AVO verheugt zich er ook op. “Het is zo’n leuk bedrijf en Piet en Linda zijn altijd vrolijk, vriendelijk en enthou­siast. Ze hebben prachtig vlees, waaronder biologisch rund- en varkensvlees uit de Belgische Ardennen. Piet beent zelf de varkens uit, en petje af voor z’n worst­makerij.” Andersom is Habets blij met AVO. “Ze delen hun kennis van zaken. Hun kruidenmengsels gebruik ik veel in de worstmakerij. In AVO-producten zit geen ‘poespas’ en de geweldige kwaliteit en smaak passen bij het niveau dat ik wil bieden. Dat geldt ook voor de Lafiness marinades. De basis is raapolie, je hebt geen boter of olie meer nodig. Perfect voor de braadpan, wok, oven of barbecue. Bij ons staat de Lafiness Black Garlic in onze top 10. Maar ik probeer regelmatig wat nieuws. Andersom heb ik soms vragen waarmee Ron aan de slag gaat. Zo komen we samen verder. Ik verwacht veel van de nieuwe Premium Lafiness Pink Pepper; glanzend, bijna transparant en met roze peperkorrels.”

Genieten

Ron Kuipers en Martijn Teunissen van AVO waren er tijdens de heropening de hele dag bij. Ron: “Piet had het razend druk. We wilden daarom graag helpen om de toonbank in te richten. Het was een feestje om klanten ook te laten kennismaken met nieuwe producten.”

Piet en Linda genieten. Piet: “AVO biedt een scala aan smaken en mogelijkheden. Ik lever aan Valkenburg en omgeving, en aan de stroom toeristen in het vakantiepark. Veel van hen barbecueën graag. Ik geef ze instructies en als ze willen wat rookhout voor in de barbecue.”



 

Altijd op de hoogte blijven?