Vleesomzetten stijgen nu ook in supermarkt

reportage Deen Supermarkt

De vleesomzetten in de supermarkten laten dit jaar een sterke omzetgroei zien. Het heeft alles te maken met covid-19, stelt onderzoeksbureau IRI. Enkele weken geleden meldde Wageningen Economic Research al dat in 2019 voor het tweede jaar op rij de vleesconsumptie in Nederland is gestegen. En dat was tegen de verwachting in, aldus een artikel in zusterblad Distrifood.

Het opvallende nieuws over de stijgende vleesconsumptie in de jaren 2018 en 2019 – na een jarenlange daling – sloeg bij Wakker Dier in als een bom. Een uiterst zorgelijke trend, meent de dierenactiegroep. ‘Alles schreeuwt om vermindering van de vleesconsumptie’, reageert woordvoerder Anne Hillhorst.

Onderzoek naar vleesconsumptie

Het jaarlijkse onderzoek van Wageningen Economic Research naar de vleesconsumptie, overigens in opdracht van datzelfde Wakker Dier, wees echter anders uit. Er blijkt vooral meer kip geconsumeerd te zijn. Een opmerkelijke trend, gezien alle aandacht voor de nadelen van vlees eten en de toch ook flinke groei van het aanbod vleesvervangers en vegan. Volgens de Wageningse onderzoekers wordt de stijgende vleesconsumptie in 2018 en 2019 vooral veroorzaakt door bezoek aan restaurants en fastfoodketens waar veel vlees op het menu staat. Het lijkt er op dat zelfs flexitariërs thuis hun best doen, maar dat buitenshuis even vergeten, denkt Wageningen Economic Research.

In het supermarktkanaal was de trend in vlees over de jaren 2018 en 2019 juist dalend. Albert Heijn-woordvoerder Pauline van den Brandhof laat weten dat – tot aan dit bijzondere covidjaar waarin alles anders is – de vleesconsumptie jaarlijks met zo’n 3 procent afnam en dat dit bij de marktleider goed te merken was. ‘Echter in het begin van de coronaperiode zagen we een tegenovergestelde beweging en verkochten we juist meer vlees dan vorig jaar’, zegt Van den Brandhof. ‘Dat kwam omdat velen thuis bleven en niet buiten de deur konden eten. Net als bij het nuttigen van een wijntje of biertje werd het verwenmomentje thuis gepakt.’

Kip

Het beeld van de marktleider is in lijn met de cijfers die IRI met Distrifood deelt. Onderzoeker Sjanny van Beekveld: ‘Als we kijken naar de laatste cijfers van 2020, zien we dat de volumedaling van vers vlees stabiliseert en dat de categorie in omzet dit jaar voor het eerst weer groei laat zien.’ Waar in 2019 (MAT 40) de omzetten van vers vlees in supermarkt bleven steken op bijna €1,6 miljard, is dat opgelopen naar bijna €1, 7 miljard in 2020 (MAT 40). Voor gevogelte is de groei relatief nog forser. Van €897 miljoen in 2019 (MAT 40) steeg de omzet naar €954 miljoen in 2020 (MAT 40). Deze laatste groei heeft volgens IRI alles te maken met de verduurzaming van kip.

Ook Plus constateert een toename in kipverkopen. ‘Kip is dit jaar een harde stijger, evenals vlugklaarartikelen en zeker ook vleesvervangers’, meldt woordvoerder Elise van Ee namens de keten. ‘Gemiddeld genomen zijn de volumes vlees en vleeswaren bij ons stabiel. De impact van horeca en de vleesverkopen in dat kanaal zijn volgens ons de reden van de verhoogde vleesconsumptie vorig jaar.’

‘Kip is dit jaar een harde stijger, evenals vlugklaarartikelen en zeker ook vleesvervangers’

Elise van Ee, Plus

Consumenten in de supermarkt zijn volgens de Plus-woordvoerder bewuster bezig met voeding en kiezen wat vaker voor een alternatief voor vlees. De vleesomzetcijfers over 2018 en 2019 in het supermarktkanaal lieten dan ook een dalende tendens zien. Vers vlees stond in het supermarktkanaal in 2019 (MAT 40) onder druk met een daling van 2 procent in waarde en 6 procent in volume ten opzichte van dezelfde periode in 2018. In 2018 viel ook al een dalende trend ten opzichte van 2017 waar te nemen.

Erg lekker

Toch steeg de totale vleesconsumptie in Nederland die jaren dus wel. Plus-woordvoerder Van Ee denkt dat het ook gewoon komt omdat de consument vlees ‘nog steeds heel erg lekker’ vindt. ‘In de horeca wordt bovengemiddeld vaak voor een vleesgerecht gekozen’, stelt Van Ee.

Dat constateert ook Marian Lemsom, directeur Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS). ‘De stijging van vleesverkopen is er al enige jaren, vooral in out-of-home. Er waren vorig jaar veel toeristen in het land en daardoor was sprake van een toename van vleesconsumptie in de horeca. Het aanbod vlees in restaurants is nog steeds veel groter dan vega. Ook wordt er veel on-the-go gegeten en geluncht buiten de deur, vooral door jongeren.’

Het aanbod vlees in restaurants is nog steeds veel groter dan vega.

Marian Lemsom, directeur KNS

Verder stelt de KNS-directeur dat in de lange, warme zomer van 2019 veel barbecuevlees is geconsumeerd. ‘En wellicht komt daar ook de aandacht voor de toename van vlees met een keurmerk in de supermarkt bij, waardoor er geen gewetenswroeging is bij de consument om vlees te eten. Ik denk bovendien dat de toepassingsmogelijkheden van kip langzaam maar zeker duidelijk worden. Het staat voor gemak en past overal bij.’

Dat 2020 een goed vleesjaar in de supermarkten lijkt te worden komt volgens AH-woordvoerder Pauline van den Brandhof niet alleen door covid-19. ‘We hadden mooi zomers weer, waardoor veel BBQ-producten over de toonbank zijn gegaan. In het weekend verkopen we tegenwoordig meer biefstuk, entrecote, ossenhaas, grillartikelen, spareribs en varkenshaas. Doordeweeks meer gehakt en panklaar.’

Suddervlees

IRI geeft ook aan dat de stijgende vleesverkopen in 2020 in het supermarktkanaal met een combinatie van factoren te maken heeft. Sjanny van Beekveld: ‘Covid en de zomer. Mensen hebben meer tijd om thuis te koken. Suddervlees groeit bijvoorbeeld weer heel sterk in 2020. Ook is er dit jaar veel gebarbecued en worden duurdere vleesproducten gekocht voor ‘thuis uit eten’ Door datzelfde covid-19 laat ook kip in 2020 weer een sterke volumegroei zien. Opmerkelijk hier is dat sinds 2020 de waardegroei bijna gelijk is aan de volumegroei, dus geen prijsstijgingen meer binnen kip.’

Ook groei vleesvervangers

Kip heeft volgens IRI heel lang nog wel groei in volume laten zien, maar in 2019 ziet het onderzoeksbureau dat de groei wel zichtbaar is in omzet (+4 procent), maar in volume zeer beperkt (+1 procent) is. Vleesvervangers zijn al enige jaren populair en laten zowel in 2019 als in 2020 (beide MAT40) een zeer sterke groei in het supermarktkanaal zien, zowel in waarde als in volume. In omzet is de categorie vleesvervangers met €110 miljoen (2018, MAT 40), €127 miljoen (2019, MAT 40) en €168 miljoen (2020, MAT 40) nog relatief klein.

Van Beekveld benadrukt dat de IRI-cijfers niet vergelijkbaar zijn met de cijfers van de onderzoekers in Wageningen, die de consumptie meten van vlees afkomstig vanuit alle verkoopkanalen.

In totaal is in Nederland in 2019 volgens de Wageningse onderzoekers 39 kilo vlees en vleeswaren per persoon geconsumeerd. Op basis van karkasgewicht gaat het om 77,8 kilo per persoon, dat is ruim een halve kilo meer dan in 2018. Het betekent dat Nederlanders zo’n 750 gram vlees per week eten. Gevogelte steeg het hardst, rund- en varkensvlees licht. De cijfers voor kalfs-, schapen-, geiten- en paardenvlees bleven in 2019 gelijk aan eerdere jaren. De Schijf van Vijf adviseert niet meer dan 500 gram vlees en vleeswaren per week te eten.

Bron: Distrifood

 
Lees ook
Vlees in de media - week 32

Vlees in de media - week 32

In Memoriam voor Gerrit Kastelein, een reportage bij varkensboerderij Zonvarken en waar moeten slagers rekening mee houden als de Afrikaanse Varkenspest in Nederland opduikt. Wat lazen we afgelopen week over de branche? Een greep uit de media.

Friquandelle

Friquandelle

Waar de kroket en bitterballen de muur al lang ontstegen zijn en zelfs het patatje-met tot een haute frituur gerecht is verworden, ligt de frikandel nog altijd in het verdomhoekje van de vreetschuur.

Vlees in de media - week 31

Vlees in de media - week 31

De populariteit van de barbecue, verschillende slagers besluiten te stoppen en slager Theo Beerens vertelt over zijn vak. Wat lazen we de afgelopen week over de vleesbranche? Een greep uit de media.