Stap voor stap verduurzamen

Duurzame winkel_Illustraties: Daan Mens

Illustratie: Daan Mens

De vakmensen van FoodBase geven informatie over de belangrijkste ontwikkelingen binnen de versbranche. Dit keer legt accountmanager Hester Braam uit hoe je de eerste stappen naar een duurzamere onderneming kan zetten.

De coronapandemie heeft ervoor gezorgd dat we meer aandacht hebben voor hygiëne en gezondheid, maar ook voor duurzaamheid. Essity, een wereldwijd bedrijf dat gespecialiseerd is op het gebied van hygiëne en gezondheid, onderzocht in 2021 hoe consumenten kijken naar het milieu. Hieruit bleek dat bij bijna de helft van de Nederlanders (44%) de zorgen om het milieu zijn toegenomen. Ongeveer hetzelfde percentage (46%) denkt met het eigen gedrag invloed te kunnen uitoefenen op klimaatverandering. Dat consumenten zelf zeggen dat ze invloed hebben betekent ook dat jij als versspecialist daar iets van kan merken. Duurzamere keuzes van de consument zijn namelijk niet alleen minder lang douchen en afval recyclen. Maar ook kiezen voor milieuvriendelijke producten, mits dat financieel uitkomt.

Waar beginnen?

Het is daarom bijna een must om als versspecialist na te denken over het verduurzamen van je producten en winkel. Maar waar moet je beginnen? En hoe weet je welke stappen je kan zetten? Je kan denken aan het gebruik van duurzame verpakkingen, of het overschakelen naar groene energie, of het verminderen van voedselverspilling. Wat je wel of niet gaat doen hangt af van jouw bedrijf en wat je wil uitstralen.

Betrek je medewerkers bij het proces

Verduurzamen is een breed begrip. Het is daarom handig om onderscheid te maken tussen verduurzaming op bedrijfsniveau en op productniveau. Op bedrijfsniveau kijk je naar de onderdelen:

  • Tasjes voor consumenten: van welk materiaal zijn de tasjes die je aanbiedt?
  • Verlichting: welk type verlichting heb je?
  • Apparaten: welke energielabels hebben de apparaten in je bedrijf?
  • Omgevingstemperatuur: wat is de omgevingstemperatuur in je bedrijf?
  • Energie: welk type energie gebruik je?
  • Bezorging: welk transportmiddel gebruik je voor bezorging?

Op productniveau kijk je naar de onderdelen:

  • Keurmerk: verkoop je producten met een keurmerk?
  • Verpakking: van welk materiaal is de verpakking van je producten?
  • Verspilling: onderneem je acties om verspilling terug te dringen? Zo ja, welke?

Starten met verduurzamen

Wanneer je weet waar je staat op de verschillende onderdelen kun je een verduurzamingsplan maken. Als eerste is het belangrijk om duidelijk te weten waarom je wilt verduurzamen. Met die informatie stel je doelen die aansluiten op jouw ambities en beweegredenen. Vervolgens ga je na waar je op dit moment staat en wat er nog moet gebeuren om je doelen te behalen. Wanneer je een overzicht hebt van wat er moet gebeuren is het tijd om keuzes te maken. Waar wil je als eerste aan werken? En ga je dit alleen doen of geef je medewerkers ook een taak? Maak vervolgens een plan voor dat onderdeel (bijv. voedselverspilling tegengaan) en voer het plan uit.

Het is belangrijk je medewerkers bij het proces te betrekken. Je doet het immers samen. Vraag bijvoorbeeld wie er wil helpen met het bedenken van manieren om voedselverspilling te voorkomen of spreek af wie het doel bewaakt. 

Over FoodBase

Hester Braam_FoodBase

Hester Braam van FoodBase: ‘Vergeet niet te communiceren met je klanten over de stappen die je zet. Zo laat je klanten zien hoe jij tegenover verduurzaming staat.’

FoodBase ontzorgt ondernemers in de versbranche met een breed palet aan opvolgbare diensten, van training tot inspectie en gebiedsanalyses. Wij geloven in de kracht van samenwerking van vakmens tot vakmens. Samen zet je de mooiste prestaties neer en maak je verschil. Wil je weten wat we voor jou kunnen betekenen? Neem een kijkje op onze website www.foodbase.nl. Of neem contact met ons op via info@foodbase.nl.

Foodbase_logo klein

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Duurzame innovaties bij de slager

Duurzame innovaties bij de slager

Duurzaamheid is een belangrijk thema, ook bij de slager. Reden voor Koninklijke Nederlandse Slagers om stil te staan bij de duurzame innovaties in de branche. Zoals producten gemaakt van reststromen uit de worstmakerij, hybride producten, en de onlangs ontwikkelde plantaardige grondstoffengel.

‘Trots dat mijn winnende worst zo goed verkoopt’

‘Trots dat mijn winnende worst zo goed verkoopt’

Niels Visschedijk (22) wist al jong dat hij slager wilde worden. Hij rondde de opleidingen van SVO af, werkte bij verschillende slagerijen en is nu terug bij de slagerij van zijn ouders, Slagerij Jan Visschedijk. Onlangs won hij de Ad Bergwerffprijs voor zijn unieke Hy-dro-worst.

Slagerij Pinckaers wint Beste Worstmaker en Traiteur van het jaar 2023

Slagerij Pinckaers wint Beste Worstmaker en Traiteur van het jaar 2023

Tijdens het jaarevent van Uw Slager en Het Worstmakersgilde op 23 januari won Slagerij Pinckaers uit Eijsden zich zowel de titel Beste Worstmaker als Traiteur van het jaar 2023.