'Slagers zien steeds meer klanten in de winkel en in de webshop'

wagyu-1-272x204

Slagers profiteren van de sluiting van de horeca. De landelijke vereniging van keurslagers bevestigt een omzetstijging. 'Gemiddeld krijgen de winkels tussen de 20 en 30 procent meer binnen.'

'Er komen meer klanten in de winkels, maar ook online stijgen de verkopen. Niet normaal. Er zijn zelfs slagers die online zijn gestopt, omdat ze het niet konden bijbenen', aldus een woordvoerder.

Voor slagers die veel afzet hebben in het derde kanaal, is de situatie uiteraard minder rooskleurig.

[intermezzo:2]

Het voelt volgens veel slagers dubbel, zegt Keurslager Gert Jan Wit in Den Helder in het NoordHollands Dagblad. Het is volgens hem vreselijk dat de horeca zo zwaar getroffen wordt, maar hij ziet dat klanten juist nu kiezen voor duurder vlees.

Duurdere soorten vlees

'Klanten brengen het thuiskoken zeker op een hoger niveau. Ik verkoop meer duurdere soorten vlees. Mijn collega's hebben zelfs Wagyu-vlees liggen. Dat is al gauw honderd euro per kilo.'

Wit geeft aan er wel met gemengde gevoelens in te zitten. 'Absoluut. Als ik naar mezelf kijk ben ik heel erg tevreden, maar voor de horeca is het een drama. Wij hebben door vleesschandalen ook heel wat klappen gekregen in het verleden, dus we pakken dit moment wel.'

[intermezzo:1]

Speciaalzaken profiteren

Ook tijdens de eerste intelligente lockdown in maart draaiden de speciaal extra omzet. Marktonderzoeker GfK becijferde in het voorjaar dat speciaalzaken als groenteboeren, bakkers en slagers zo’n 55 miljoen euro extra omzet boekten. Uit de analyse onder ongeveer tienduizend huishoudens blijkt dat slagers in de coronamaanden hun omzet met 36 procent zagen stijgen.

 
Lees ook
Meer contact

Meer contact

Persoonlijk contact, het lijkt soms een toverwoord als het gaat om marketing en zaken doen, maar ik denk dat we in deze tijd na corona allemaal merken hoe bijzonder het eigenlijk is.

Een krachtig collectief van 100% zelfstandige slagers

Een krachtig collectief van 100% zelfstandige slagers

De Vereniging van Keurslagers is dé slagersformule van Nederland. De winkelformule voor zelfstandige slagers die onder het unieke A-merk Keurslager als sterk collectief naar buiten toe treden. Slagers die beschikken over een gemeenschappelijk DNA: vakmanschap, ambacht, persoonlijke aandacht en kwaliteit.

Consumentengedrag in kaart (deel 2): ‘Gebruik van claims kan waardevol zijn’

Consumentengedrag in kaart (deel 2): ‘Gebruik van claims kan waardevol zijn’

Hoe ziet de klant van morgen eruit? In Vleesmagazine 8 van 2021 signaleerde Susanne Danes van FoodBase drie belangrijke ontwikkelingen binnen de versbranche. In deel 2 vertelt haar collega Linda van Zonsbeek over claims en hoe je hiermee inspeelt op gezondheidsmotieven van klanten.