'Slagers zien steeds meer klanten in de winkel en in de webshop'

wagyu-1-272x204

Slagers profiteren van de sluiting van de horeca. De landelijke vereniging van keurslagers bevestigt een omzetstijging. 'Gemiddeld krijgen de winkels tussen de 20 en 30 procent meer binnen.'

'Er komen meer klanten in de winkels, maar ook online stijgen de verkopen. Niet normaal. Er zijn zelfs slagers die online zijn gestopt, omdat ze het niet konden bijbenen', aldus een woordvoerder.

Voor slagers die veel afzet hebben in het derde kanaal, is de situatie uiteraard minder rooskleurig.

[intermezzo:2]

Het voelt volgens veel slagers dubbel, zegt Keurslager Gert Jan Wit in Den Helder in het NoordHollands Dagblad. Het is volgens hem vreselijk dat de horeca zo zwaar getroffen wordt, maar hij ziet dat klanten juist nu kiezen voor duurder vlees.

Duurdere soorten vlees

'Klanten brengen het thuiskoken zeker op een hoger niveau. Ik verkoop meer duurdere soorten vlees. Mijn collega's hebben zelfs Wagyu-vlees liggen. Dat is al gauw honderd euro per kilo.'

Wit geeft aan er wel met gemengde gevoelens in te zitten. 'Absoluut. Als ik naar mezelf kijk ben ik heel erg tevreden, maar voor de horeca is het een drama. Wij hebben door vleesschandalen ook heel wat klappen gekregen in het verleden, dus we pakken dit moment wel.'

[intermezzo:1]

Speciaalzaken profiteren

Ook tijdens de eerste intelligente lockdown in maart draaiden de speciaal extra omzet. Marktonderzoeker GfK becijferde in het voorjaar dat speciaalzaken als groenteboeren, bakkers en slagers zo’n 55 miljoen euro extra omzet boekten. Uit de analyse onder ongeveer tienduizend huishoudens blijkt dat slagers in de coronamaanden hun omzet met 36 procent zagen stijgen.

 
Lees ook
Consumenten blijven meer besteden in voedingsspeciaalzaak

Consumenten blijven meer besteden in voedingsspeciaalzaak

Voor ruim 4 op de 10 consumenten is de inflatie geen reden om minder te besteden in de voedingsspeciaalzaak. In mei 2022 groeide de consumentenbestedingen met 18 procent. Wel begint de groei af te vlakken, meldt ABN AMRO.

Consumenten kopen minder vlees bij combinatie prijsverhoging en informatie over milieuschade

Consumenten kopen minder vlees bij combinatie prijsverhoging en informatie over milieuschade

Consumenten kopen 36 procent minder vlees in de supermarkt als zowel de prijzen worden verhoogd en ze meer informatie krijgen over de milieuschade door vleesproductie. Dit moet wel in combinatie gebeuren, melden het RIVM en de Vrije Universiteit.

Meer contact

Meer contact

Persoonlijk contact, het lijkt soms een toverwoord als het gaat om marketing en zaken doen, maar ik denk dat we in deze tijd na corona allemaal merken hoe bijzonder het eigenlijk is.