Foto: Naomi Heidinga

Ondernemer Björn van Koppen is een markante verschijning. Kale kop, baard en armen vol tatoeages. De liefde voor het vak spat ervanaf. Dat vak omvat tegenwoordig steeds meer. “Je moet overal een beetje verstand van hebben: vlees, omgaan met klanten, managen en marketing. Je kunt nergens een onvoldoende voor scoren.” Door te investeren in automatisering houdt hij het werk behapbaar. 

Sinds 2002 heeft hij een zaak in Naaldwijk, in de wijk waar hij ­opgroeide. Hij kon de zaak overnemen; werkte er eerst als bedrijfsleider. Voor Van Koppen was het als kind al duidelijk dat hij slager wilde worden. “Ik werd geen slager, ik was het al.” Zijn oom had een zaak in een dorp verderop. “Na de mavo heb ik de slagersopleiding gedaan. Daarna was er sprake van dat ik de zaak van mijn oom zou overnemen. Ik ben zijn petekind. Dat kwam er niet van: hij had de zaak met een ander en tussen hen liep het niet zo goed. Ik zat ertussen.” En dus vatte hij een ander plan op en kon hij enkele jaren later toch voor zichzelf beginnen. “Bij de overname was de zaak een beetje gedateerd. De omzet was magertjes.” Na een eerste verbouwing werd de winkel al meer eigen. “In al die jaren is het alleen maar meer geworden. De omzet steeg, we kregen meer personeel en de winkel is verder uitgebreid.”

Metamorfose

Slagerij van Koppen_foto Naomi Heidinga_2

Aan het houtblok is altijd wel een van de slagers aan het werk. Zo kan de klant zien wat er met het vlees gebeurt (foto: Naomi Heidinga).

In 2018 onderging de winkel opnieuw een metamorfose. “We hebben de ruimte gegeven aan onze hardlopers. We verkopen veel vleeswaren.” Die zijn niet alleen in de toonbank te vinden, maar ook in een koelmeubel. Daarnaast is in de wand een koelmeubel met salades verwerkt. “De klant kan de salades er zelf uit pakken. Mooi aan de kast is dat we deze van achter kunnen bijvullen. Achter de salades is genoeg ruimte om deze op te slaan.” De toonbank is iets verhoogd, zodat klanten de producten goed kunnen zien. De medewerkers achter de toonbank staan tien centimeter hoger. “Dit komt de communicatie met de klant ten goede, en de dames kunnen zo makkelijker bij de producten in de koelvitrine.”

Van Koppen wil graag blijven vernieuwen. “Over elke centimeter van de winkel is nagedacht. In plaats van een kruidenrekje waar we nauwelijks marge op maken, hebben we alle ruimte aan onze eigen producten gegeven. Het is zo efficiënt mogelijk ingedeeld.” De grillworsten, een andere hardloper, hebben een speciale plek gekregen in de toonbank. “De worsten zijn altijd warm. We grillen ze meerdere keren per dag.” Aan het houtblok is altijd wel een van de slagers aan het werk. Zo kan de klant zien wat er met het vlees gebeurt.

Van Koppen is ook in zijn nopjes met het automatiseringssysteem van Fak. “We werken er al een aantal jaar mee. Je kunt er alles in zien. Zo weten we precies wat de hardlopers zijn. Daar hebben we dankbaar gebruik van gemaakt bij de inrichting van de winkel. Met het systeem kun je onder meer etiketten maken, met daarop niet alleen de prijs, maar ook de ingrediënten. Alle bestellingen die via de ­webshop binnenkomen, komen auto­matisch in het systeem. Waar we voorheen bestellingen op papiertjes schreven en alles bij elkaar moesten optellen om te weten hoeveel saté we die dag bijvoorbeeld nodig zouden hebben, zie je dat nu allemaal in één oogopslag. Daarnaast kun je offertes en facturen vanuit het systeem sturen.”

Overzichtelijk

Slagerij van Koppen_foto Naomi Heidinga_3

“Mooi aan de kast is dat we deze van achter kunnen bijvullen. Achter de salades is genoeg ruimte om deze op te slaan.”(foto: Naomi Heidinga)

Het is een investering, een dergelijk ­systeem. “Die heb je er niet binnen een aantal weken uit. Maar het scheelt veel tijd, alles is veel overzichtelijker. Automatiseren is de enige manier om te kunnen uitbreiden als bedrijf.” Bij aanschaf van het systeem heeft hij zichzelf en zijn team de tijd gegeven om eraan te wennen. “Zij adviseerden om direct alle mogelijkheden van het systeem te benutten, maar ik heb ervoor gekozen om het stap voor stap te doen. Ik vond het zelf al een overgang, laat staan voor een aantal van mijn medewerkers, die minder bedreven waren met de computer.”

Sinds januari werkt zijn oudste zoon Dyon (21 jaar) in de zaak. De samenwerking tussen vader en zoon gaat goed, zeggen beide. “We hebben een goede band,” zegt Dyon. “Als er iets is, kunnen we dat tegen elkaar zeggen. Wanneer ik ideeën heb voor de winkel, dan krijg ik van mijn vader de kans om daarmee aan de gang te gaan.” Samen met zijn vader heeft hij een barbecuepakket samengesteld, compleet met barbecue, voor- en nagerecht. “We anticiperen op de tijd dat er weer meer mag. Dan zullen mensen toch weer bij ­elkaar willen komen. Met dit pakket, compleet met barbecue, ontzorgen we de mensen. We bezorgen alles en halen de barbecue weer op. Vorig jaar viel het aandeel aan catering en barbecue tegen, maar dit jaar verwachten we beter te draaien.” Niet dat ze het gemist hebben qua omzet, in de winkel was het juist aanpoten. Daardoor lagen andere zaken tijdelijk op een lager pitje. De promotie via Facebook ­bijvoorbeeld, maar ook het initiatief Cool to Meat You. “We hebben naast onze ­winkel en reguliere webshop nog een tweede website: www.cooltomeatyou.nl. Daarmee richten we ons op heel Nederland en daarbuiten. Via de website kan men kwaliteitsvlees bestellen dat we laten bezorgen door heel het land. Voor elf uur moeten we de producten aanleveren bij de koerier, dan wordt het dezelfde dag nog bezorgd.”

Zichtbaar zijn

Slagerij van Koppen_foto Naomi Heidinga_4

“Waar we voorheen bestellingen op papiertjes schreven en alles bij elkaar moesten optellen om te weten hoeveel saté we die dag bijvoorbeeld nodig zouden hebben, zie je dat nu in één oogopslag.” (foto: Naomi Heidinga)

Van Koppen is als slager aan de weg aan het timmeren. Eerder deed hij mee aan een promotiecampagne voor vlees en het slagersvak. Dat doet hij niet alleen voor zijn eigen naamsbekendheid, maar ook uit liefde voor het vak. Ambachtslieden zijn tegenwoordig lastig te vinden. Een van de redenen waarom hij geen tweede winkel wil. In het verleden was hij een aantal keer te gast bij tv-programma’s. Daarnaast is hij actief op social media zoals Facebook, Instagram en YouTube. “Als ondernemer ontkom je er tegenwoordig niet meer aan. Privé gebruik ik geen social media, maar voor de zaak is het een uitkomst. Je moet zichtbaar zijn.” Adverteren in de krant doet hij nauwelijks meer, maar wel is hij shirtsponsor. “Dat hoort erbij. Als ondernemer moet je de gemeenschap steunen.”

In het AD deed hij uitspraken over vleesvervangers en vegetariërs. Op zijn website staat ‘Vegetarian is an old Indian word for bad hunter!’ Niet dat hij tegen vegetariërs is, integendeel. “Iedereen is vrij in zijn of haar keuze. Ik wil mensen in hun waarde laten. Andersom is dat wel anders.” Op het artikel in de AD werd door sommigen fel gereageerd. “In de commentaren onder de online editie gingen mensen flink tekeer. Ik werd zelfs uitgemaakt voor moordenaar. Daarop namen andere mensen het weer voor me op. We zijn juist erg bezig met de herkomst van ons vlees en op welke manier de dieren gehouden worden. We krijgen ons kippenvlees van Tante Door. Via een webcam kunnen we direct in de stallen kijken hoe de kippen erbij lopen. Over de herkomst van het vlees krijgen we soms vragen. Ik heb een goede band met onze leveranciers en weet hoe het eraan toegaat. We richten ons op mensen die voor kwaliteitsvlees gaan. Binnenkort wordt hier een JUMBO XL gebouwd. De supermarkt is nog steeds onze grootste concurrent. Maar in plaats van mee te gaan in een prijzenslag naar de bodem, kiezen wij voor kwaliteit. We volgen de ontwikkelingen wel op de voet. Misschien komt er in de toekomst vanuit de overheid een prikkel om de consument te verleiden minder vlees te eten. Maar voorlopig is onze vijver nog groot genoeg. Zelfs al verdubbelt het percentage vegetariërs van twee naar vier procent, dan blijft er altijd nog 96 procent over.”

Altijd op de hoogte blijven?