Nationale Week Zonder Vlees voegt in 2022 ‘& Zuivel’ toe

De duurzaamheidscampagne Nationale Week Zonder Vlees voegt vanaf dit jaar ‘& Zuivel’ toe. De campagne daagt deelnemers uit om een week geen vlees te eten en zo bewust te worden van de impact die het eten van vlees heeft op het klimaat. Dit jaar wil de campagne ook stilstaan bij de impact van zuivel.

De Nationale Week Zonder Vlees vindt sinds maart 2018 jaarlijks plaats. In 2020 deden er 2,4 miljoen mensen mee aan de actie. Volgens de organisatie is sinds het begin van de campagne veel veranderd in de Nederlandse eetcultuur. Daarom heeft de organisatie besloten dat het tijd is voor de volgende stap en verandert zij haar naam blijvend in Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel.

Isabel Boerdam van de organisatie zegt in een persbericht: “Dit jaar voegen we ‘& Zuivel’ toe om deelnemers te inspireren ook zuivel vaker te vervangen. We willen daarmee voorloper blijven op dit onderwerp en Nederland de ogen openen voor de impact van zuivel. De meeste Nederlanders zijn zich – mede dankzij onze campagne - inmiddels bewust van de impact die vlees heeft op het milieu, maar de impact van zuivel is minder bekend. Door hier de aandacht op te vestigen, zetten we ons in om het normaal te maken vaker plantaardig te eten en drinken.”

De Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel vindt plaats van 7 t/m 13 maart. Aanmelden voor de campagne kan vanaf nu via de website weekzondervlees.nl.

Lees ook
Grote verschillen in voedingswaarde vlees en vleesvervangers

Grote verschillen in voedingswaarde vlees en vleesvervangers

De populariteit van vleesvervangers neemt toe. Steeds meer mensen kiezen ervoor om niet meer dagelijks vlees te eten en kiezen in plaats daarvan voor een plantaardig alternatief. Reden voor een groep onderzoekers van Duke University uit de Verenigde Staten om te kijken naar de verschillen in voedingswaarde tussen vlees en vleesvervangers. Vlees...

Greenforce lanceert plantaardig vlees in poedervorm

Greenforce lanceert plantaardig vlees in poedervorm

De Duitse startup Greenforce brengt een vleesvervanger in poedervorm op de Nederlandse markt. Deze Easy Mixen bestaan uit plantaardig erwteneiwit waaraan consumtenten water toevoegen om er bijvoorbeeld een burger of gehaktbal van te maken.

Schouten Europe maakt plantaardig gehakt van eigen reststromen

Schouten Europe maakt plantaardig gehakt van eigen reststromen

Schouten Europe brengt hun nieuwe product Tempeh Gehakt op de markt. Dit volledig plantaardige gehakt is deels gemaakt van reststromen uit een van de productiefaciliteiten van Schouten. Met dit product wil het Nederlandse bedrijf op duurzame wijze inspelen op de stijgende vraag naar gefermenteerde producten.