Keurslager van Linschoten succesvol met barbecuecatering

Keurslager Van Linschoten_foto Naomi Heidinga_1

David is de vierde generatie in de familieslagerij van Van Linschoten (foto: Naomi Heidinga).

Keurslager Van Linschoten zit al sinds 1908 in de Rotterdamse wijk Kralingen. De slager is met recht een begrip in Rotterdam en bouwt ook daarbuiten steeds meer naam op. Dat heeft de slagerij te danken aan kwaliteit, ondernemerschap én het winnen van diverse nationale titels. Barbecuevlees is een belangrijk onderdeel voor de slager, die ook barbecuecatering verzorgt. 

Op de dinsdag na Pasen is het aanpoten geblazen in de zaak van Van Linschoten. “We hebben vanochtend alles vers moeten klaarmaken, ook al onze maaltijden,” zegt Hubert Peter van Linschoten, tijdens een rondleiding door het bedrijf, net na het middaguur. De toonbank is goed gevuld. “We hebben net een nieuwe fundering gekregen. Dat was nodig, en we hebben direct van de mogelijkheid gebruik gemaakt door de kelder te verdiepen. Onder de winkel komt straks niet alleen een personeelsruimte, maar ook een koelcel en werkplaats.” Die werkplaats wordt straks door David, zoon van Hubert Peter en Franny, benut. Hij is voornemens om vlees uit het luxe segment via een webshop te verkopen. “Dat vlees gaan we in heel Nederland bezorgen. Door samen te werken met een partner in postbezorging is dat mogelijk. Zelfs wanneer we een bestelling uit Lauwersoog krijgen!”

Autobranche

Keurslager Van Linschoten_foto Naomi Heidinga_2

Foto: Naomi Heidinga

Hubert Peter moet door, David neemt het interview voor zijn rekening. Hij is de vierde generatie in een familie van slagers. Zijn overgrootvader begon in 1908 een slagerij aan de overkant van de straat. Die winkel lag op de zonkant, niet gunstig voor een slagerij. Toen de mogelijkheid zich voordeed, verhuisde hij zijn winkel naar de schaduwkant. In de catacomben van de slagerij laat David zien hoe de winkel is uitgebreid door de jaren heen. Aanvankelijk zag de slagerszoon een ander carrièrepad voor zich, in de autobranche. Hij volgde een opleiding daartoe, maar koos uiteindelijk toch voor een plek in zijn vaders bedrijf. “Ik wilde in ieder geval ondernemer worden. In 2008 wilde ik de bouw ingaan, maar dat was net op het hoogtepunt van de crisis. Ik was destijds een pand van mijn vader aan het verbouwen. De aannemer waarmee ik werkte, raadde me aan om een positie in het bedrijf van mijn ouders te overwegen. Een carrière in een branche die crisisbestendig zou zijn. Ik ben vrij impulsief, en heb toen besloten het roer om te gooien.”

Tot 2018 was het vooral een kwestie van leren en kennis van het ambt opdoen, daarna werd hij partner in het bedrijf. “Ik heb me die eerste jaren aangesloten bij het Platform Jonge Slagers van de Koninklijke Nederlandse Slagers. Dat was heel leerzaam. Niet alleen dankzij workshops en excursies, maar ook om de visie en meningen van andere jonge slagers te horen.”

Durven

Keurslager Van Linschoten_foto Naomi Heidinga_3

“Als slagerij hebben we dierenwelzijn en kwaliteit hoog in het vaandel staan.” (foto: Naomi Heidinga)

David ziet zichzelf meer als ondernemer dan als slager, ook al heeft hij inmiddels liefde voor het vak gekregen. “Mijn vader is een echte slager, met passie voor de producten. Ik richt me op meer dan de producten alleen en kijk ook naar nieuwe mogelijkheden. Soms botsen we daarover. Zeker in het begin wilde ik alles proberen. Je bent jong en hebt energie voor tien, terwijl mijn vader, ook vanwege zijn ervaring, niet altijd even happig was op mijn ideeën. Van de tien ideeën die ik had, mislukten er negen. Inmiddels ben ik rustiger geworden, heb ik meer ervaring en weet ik beter wat werkt en wat niet werkt. Maar toch mag ik graag nieuwe dingen ontwikkelen. Van de twee ideeën die ik nu uitvoer, is misschien één minder succesvol, maar de ander levert wel winst op. Je moet als ondernemer ook durven, vind ik. Soms kost dat wat geld.”

Barbecuecatering

Keurslager Van Linschoten_foto Naomi Heidinga_4

Keurslager Van Linschoten is een echte barbecuespecialist met een ruim assortiment barbecuevlees én barbecuecatering (foto: Naomi Heidinga).

Een van zijn ideeën is om luxe vlees landelijk te gaan verkopen, via een webshop. Daar moet de verbouwing van de winkel straks plaats voor bieden. Daarnaast komt het inzetten op barbecuecatering uit zijn koker. “Op mijn zestiende ben ik mijn eigen cateringbedrijf begonnen.” Afgelopen jaar was de omzet uit de catering een stuk minder, vanwege corona. “Al heb ik nog wel een aantal kleinere barbecues verzorgd, waaronder één met luxe vlees. Dat was voor twaalf tot veertien mensen. Heel leuk, want met een kleine groep zijn de mensen veel meer betrokken. Die mensen zie je vervolgens ook terug in je winkel. Bij het verzorgen van catering voor een veel groter gezelschap is het contact met de gast veel minder, en daardoor ook de betrokkenheid.”

Barbecueën kan tegenwoordig in elk jaargetijde, merken ze bij Van Linschoten. Wanneer de temperatuur omhoogschiet, worden er snel spiesen gemaakt. Bijvoorbeeld van lamsvlees, biefstuk en kip. Daarnaast liggen diverse soorten steaks standaard in de vitrine. “Consumenten stappen niet zo snel over op nieuwe trends. De grote stukken vlees zoals T-bone en tomahawk verkopen we nog steeds, omdat mensen het leuk vinden om grote stukken vlees zelf te garen. Daarnaast krijgen steeds meer mensen door dat je alles, behalve shoarma, op de barbecue kunt bereiden. Naast vlees en vis bijvoorbeeld ook diverse soorten groenten. Die verkopen we niet in de winkel, maar als we een barbecuecatering verzorgen zit dat er vaak wel bij. Geroosterde maiskolven bijvoorbeeld, die ik van tevoren insmeer met citroen. Heel smakelijk.”

Grillmaster

Keurslager Van Linschoten_foto Naomi Heidinga_4

Van Linschoten is een begrip in Rotterdam (foto: Naomi Heidinga).

In 2018 won David de titel Grillmaster bij de BBQ Contest, een wedstrijd onder leiding van sterrenchef François Geurds. “Het jaar ervoor deed ik ook mee, maar toen had ik me niet zo goed voorbereid. De dag ervoor had ik een vijftien uur gewerkt voor een catering. Voor de wedstrijd in 2018 was ik wel goed voorbereid. Ik was samen met een klant, Michiel, ook een barbecue-enthousiasteling. We hadden acht kratten bij ons met vlees en diverse soorten kruiden en specerijen. Het winnen van zo’n wedstrijd is niet alleen leuk, het draagt ook bij aan je ondernemerschap. In de weken erna wilden diverse klanten dat ik bij hen een barbecuecatering kwam verzorgen.”

Wanneer David definitief het stokje overneemt van zijn vader kan hij niet zeggen. “Dat zal nog wel een aantal jaar duren. Hij is begin zestig, dus hij zal nog een aantal jaar meedraaien. Als mijn moeder het voor het zeggen heeft, dan blijft hij niet nog jaren doorgaan. Maar mijn vader kennende zal hij het liefst sterven in het harnas.”

Eigen kracht

Keurslager Van Linschoten_foto Naomi Heidinga_7

Foto: Naomi Heidinga

Wat de toekomst brengt voor de ondernemer weet hij niet. Met de winkel, catering en de online webshop voor luxe vlees heeft het bedrijf drie poten om op te staan. “In de coronatijd is de winkelomzet met 30 procent gegroeid. De catering, met onder meer lunches voor kantoren, is helemaal ingestort. Qua omzet hebben we dankzij de stijging van de winkelomzet even goed gedraaid als in 2019. Als straks de restaurants weer open mogen, is het afwachten. Veel slagers rekenen zich misschien ten onrechte rijk en denken dat al die extra klanten die ze de afgelopen maanden hebben getrokken, zullen blijven komen. Ik weet niet of dat zo is. Een andere bedreiging voor onze branche is de discussie over dierenwelzijn en vlees eten. Vanwege corona is dat nu een beetje naar de achtergrond geraakt, maar die discussie is niet verdwenen. Ik krijg regelmatig de vraag of ik me niet meer moet gaan richten op vegetarische producten. Op dat vlak is de concurrentie echter enorm. Partijen als Unilever investeren miljoenen in vleesvervangers. Wat moet je daar als slager tegenover stellen? Voor nu is het aanbod beperkt tot een vegetarisch alternatief voor bij de barbecue. Vegetariërs zullen immers niet snel bij ons binnenstappen, dus daar hoeven we ons niet op te richten. Maar wellicht verandert dat in de toekomst. Als slagerij hebben we dierenwelzijn en kwaliteit hoog in het vaandel staan. Je moet uitgaan van je eigen kracht.”

Dossiers
Lees ook
Te weinig vraag naar duurzaam eten en drinken

Te weinig vraag naar duurzaam eten en drinken

De grootste belemmering voor de overgang naar een meer duurzame landbouw is de geringe consumentenvraag naar duurzaam eten en drinken. Dat meldt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) op basis van de tweede Agro-Nutri Monitor.

Ontslag wegens schending hygiëneregels niet geldig

Ontslag wegens schending hygiëneregels niet geldig

Een werknemer van een Indonesisch restaurant is op staande voet ontslagen omdat hij door de werkgever verantwoordelijk wordt gehouden voor door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (‘NVWA’) geconstateerde overtredingen op het gebied van hygiëne en voedselveiligheid. De rechter is het daar niet mee eens.

Bedrijfsopvolging: begin er tijdig aan!

Bedrijfsopvolging: begin er tijdig aan!

In de praktijk blijkt dat veel ondernemers zich pas in een laat stadium van hun leven bezig houden met bedrijfsopvolging. Het is echter goed om hier tijdig bij stil te staan.