Ondernemers kunnen zelf het afhaalmoment bepalen; dat is vrij in te voeren in de app (foto: Jesse van de Valk).

De anti-verspillingsapp Too Good To Go wordt onder versondernemers steeds populairder. Zowel slagers als bakkers en visspecialisten raken hun overgebleven verse spullen voor een zacht prijsje kwijt aan de consumenten die bij de app zijn aangesloten.  De zogeheten ‘Magic boxen’ vinden gretig aftrek. “Het is een win-win situatie,” klinkt het onder de ondernemers.

Too Good To Go is aan een razendsnelle opmars bezig. De anti-verspillingsapp zorgt er inmiddels voor dat behalve supermarkten, horeca en producenten ook versspecialisten en hun klanten profiteren. In het kort: via de app verbindt Too Good To Go de aangesloten winkels met overgebleven producten aan consumenten. Op die manier zijn in Nederland al 9 miljoen maaltijden gered van de verspilling. In Nederland heeft de app meer dan 2 miljoen geregistreerde gebruikers.

Visspeciaalzaak Arjan Pastoor, met vestigingen in Rhenen en Veenendaal, is een van de versspecialisten in ons land die deelneemt. Sinds driekwart jaar maakt hij klanten blij met overgebleven vis. "Wekelijks verkoop ik zo’n 40 tassen, verdeeld over mijn twee winkels. Mijn derving is daardoor duidelijk afgenomen," zegt de ondernemer. In de tassen zitten bijvoorbeeld wrapjes, vissalades of koude kibbelingstukken, die anders weggegooid zouden worden. De tassen hebben ieder een waarde van zo’n 30 euro, en de klant betaalt er bij Pastoor 10 euro voor. "Duidelijk een win-win situatie. Ik ben van de overgebleven spullen af en de klant is blij met goedkope, kwalitatief goede vis.’’ De klant betaalt via de app rechtstreeks aan Too Good To Go en Arjan Pastoor ontvangt eens per kwartaal via de antiverspillingsapp zijn vergoedingen. "Met daarbij een overzicht van de maaltijden die gered zijn’’, aldus een enthousiaste Pastoor.

Verdienen

Too Good to Go Geerthe Zeegers_foto Jesse van de Valk

Country Manager Geertje Zeegers van Too Good To Go: ‘‘Ondernemers verdienen aan eten dat anders weggegooid zou worden, in plaats van dat ze geld betalen om afval te verwerken.’’ (foto: Jesse van de Valk)

Volgens Country Manager Geertje Zeegers van Too Good To Go is het duidelijk dat ondernemers baat hebben bij deze relatief eenvoudige wijze van voedselverspilling tegengaan. "Ze verdienen aan eten dat anders weggegooid zou worden, in plaats van dat ze geld betalen om afval te verwerken," legt ze in een notendop het belang uit voor de ondernemer. "Onderzoek van Wageningen Universiteit & Research heeft ook nog eens uitgewezen dat winkels die gebruikmaken van de app nieuwe klanten trekken. En voor medewerkers is het heel fijn dat ze geen eten meer weg hoeven te gooien. Dat wordt vaak als heel vervelend ervaren." Voor consumenten zijn er volgens haar drie drijfveren om de app te downloaden. "Op de eerste plaats willen ze graag meewerken in de strijd tegen voedselverspilling, ook wordt het verrassingseffect vaak genoemd als reden voor deelname en tenslotte ook de lagere prijs natuurlijk." Op de vraag aan Zeegers waarom ondernemers géén gebruik zouden maken van de app, terwijl er louter voordelen lijken te zijn, is ze helder. "Het komt voor dat ondernemers zich wat schamen, omdat dan bekend wordt dat ze spullen over hebben. Ook is er, ten onrechte, enige angst voor kannibalisatie. Er is dan vrees dat vaste klanten wachten totdat de box beschikbaar is. Verder denken winkeliers soms dat ze flink wat tijd kwijt zijn met het vullen van de tassen, maar dat valt in de praktijk heel erg mee."

Versspecialisten maken volop gebruik van Too Good To Go, en het aantal deelnemers stijgt. Sinds vorig jaar met 25 procent, zegt Zeegers. Bakkers waren een van de eersten die aansloten, omdat veel brood verspild wordt. Geertje Zeegers: ‘‘Het is voor een bakker heel moeilijk te voorspellen hoe het per dag met de verkoop gaat." 1555 bakkerijen in Nederland hebben zich dan ook al bij Too Good To Go aangesloten.

Veel keuzevrijheid

"Bakkers, slagers en visspecialisten kunnen het ophaalmoment zelf bepalen. De app maakt dat allemaal mogelijk. Ondernemers hebben veel keuzevrijheid," aldus Zeegers, die aangeeft dat er meerdere varianten zijn ontstaan op de Magic Box. "Ik ken bijvoorbeeld slagers met een BBQ-box en een visspeciaalzaak die, heel creatief, een bijvangstbox in het leven heeft geroepen. Het worden boxen genoemd, maar het zijn bijna altijd tassen waar de spullen in zitten. Er zijn ook voorbeelden van winkels die de klant vragen zelf een tas mee te nemen."

Chef-slager John Quist van Slagerij Gelderblom, een franchise-organisatie met onder meer een vestiging in Dordrecht, is enthousiast over zijn deelname. De slager biedt overgebleven vleesproducten aan in de app. De boxen hebben een waarde van 15 euro per stuk, maar de klant betaalt er 5 euro voor, zegt Quist. "Wanneer iets er niet meer heel mooi uitziet in onze vitrine, maar nog wel goed verkoopbaar is, vriezen we het in voor de box. De producten variëren van een gemarineerd stukje kip tot een saucijsje. Sinds twee en een halve maand doen we mee en we verkopen zo’n 6 boxen per week."

Gebruiksvriendelijk en snel

Too Good to Go _foto Jesse van de Valk

Het aantal slagers en visspecialisten dat meedoet met Too Good To Go blijft nog achter bij de bakkers (foto: Jesse van de Valk).

Ook Jordy’s Bakery, met drie vestigingen in Rotterdam, heeft zich aangesloten bij Too Good To Go. Zo gaat hij verspilling tegen én vergroot hij zijn zichtbaarheid in de buurt. "Veel bakkersproducten zijn na 24 uur niet meer verkoopbaar, omdat de consument iedere dag vers brood verwacht. Daarom maken wij gebruik van Too Good To Go in onze winkels," legt store manager Berber Schmidt uit. "Iedere dag staat de teller standaard op twee boxen en we hogen hem maximaal op tot zes per winkel. Hierin zit alles wat wij dagvers verkopen, zoals koeken, worstenbroodjes, desembroden en soms een taartje. De minimale winkelwaarde is 13,50 euro en wij berekenen voor de klant een derde van de verkoopprijs." De app is volgens Schmidt gebruiksvriendelijk en snel. Too Good To Go telt in de veertien actieve landen ruim 23.433 aangesloten bakkerijen. Daarmee is het een van de populairste categorieën in de app en heel nuttig, want in Nederland worden dagelijks maar liefst zo’n 800.000 broden weggegooid.

Start up Too Good To Go heeft het hoofdkantoor in Amsterdam en is op dit moment versondernemers in het land actief aan het benaderen om ook deel te nemen.

Getallen versbranches

Slagerijen: 100 aangesloten winkels, gezamenlijk goed voor 28.774 Magic Boxen
Bakkerijen: 1.555 aangesloten winkels, gezamenlijk goed voor 3.212.556 Magic Boxen
Viswinkels: 80 aangesloten winkels, gezamenlijk goed voor 37.503 Magic Boxen

 

Altijd op de hoogte blijven?