Het online aanbod van slagersproducten blijft groeien. Dat geldt ook voor de vraag. Toch zijn er nog veel slagers die verkoop via internet links laten liggen. “Slagers zonder webshop raad ik aan om snel te starten. Als klanten het online bestelgemak eenmaal bij één van je collega’s hebben ervaren, zie ze dan nog maar eens terug te winnen.”

1. Karel van den Heuvel, Graaggedaan
‘Marktaandeel online boodschappen blijft groeien’

Graaggedaan_rondvraag VLM 8-2022

Graaggedaan is ruim tien jaar actief in Nederland als specialist op het gebied van gepersonaliseerde webshops voor ambachtelijke verswinkels. Sinds 2018 is het bedrijf onderdeel van een Belgisch bedrijf dat wereldwijd duizenden slagers, bakkers en visspecialisten helpt met digitaliseren. In Nederland zijn dat onder meer een groot aantal Keurslagers, Visgildewinkels en Echte Bakkers.

Commercieel directeur Karel van den Heuvel ziet twee belangrijke voordelen voor slagers die met een webshop werken. “Het leidt tot extra omzet en een efficiëntere afhandeling van orders. Het marktaandeel van online gekochte boodschappen groeit gestaag door. Trendwatchers bij Food Service Instituut Nederland en Rabobank voorspellen dat deze groei de komende jaren verder doorzet”, aldus Van den Heuvel. Versondernemers zullen volgens hem moeten zorgen dat potentiële klanten een gebruiksvriendelijke webshop en/of bestelapplicatie aangeboden krijgen. Van den Heuvel: “Met software is het mogelijk met één druk op de knop complete productielijsten te genereren, bijvoorbeeld gefilterd op productcategorie. Daardoor is een online geplaatste bestelling sneller en makkelijker te verwerken dan een bestelling in de fysieke winkel.”

Webshop

Er zijn nog veel slagers in ons land zonder webshop. “Die raad ik zeker aan om snel te starten, al is het maar met een beperkt deel van het assortiment. Want als klanten eenmaal het online bestelgemak bij een van je collega’s hebben ervaren, zie ze dan nog maar eens terug te winnen”, zegt Van den Heuvel.” De markt voor bezorging groeit wel onder de doelgroep van de versspecialist, maar is nog altijd een relatief klein deel van de totale online omzet.

Tegenwoordig biedt Graaggedaan naast gepersonaliseerde webshops ook de mogelijkheid om gepersonaliseerde bestelapplicaties voor iOS en Android te maken. Zo’n app biedt nog meer bestelgemak voor de consument, die volgens Van den Heuvel in minder dan 20 seconden een order kan plaatsen. “Bovendien heb je als versspecialist een krachtige marketingtool in handen, omdat het mogelijk is push-notificaties te sturen naar alle gebruikers. Zo kom je direct binnen op het startscherm van de telefoon van je klant. En last but not least, het is natuurlijk ook gewoon heel gaaf om je eigen app te hebben in de App Store en Google Playstore. De app wordt opgeleverd onder je eigen naam, in je eigen kleuren en met je eigen assortiment”.

2. Bert Jan Lantinga, The Butchery
‘Ook slagers kunnen influencers zijn’

The Butchery_Rondvraag VLM 8-2022

The Butchery is een online slager, gespecialiseerd in kwalitatieve vleesrassen. De shop is ontstaan vanuit de fysieke slagerij Lantinga en het ambacht uit de winkels wordt ook online doorgevoerd. Vanuit een professionele snijhal, een eigen worstmakerij en met gepassioneerde Meesterslagers, chefs en een Meester Worstmaker wordt het assortiment ambachtelijk verwerkt. Het behoeft volgens Bert Jan Lantinga weinig toelichting dat de huidige periode voor slagers niet de makkelijkste is. “De energieprijzen, de hoge inkoopprijzen, personeelstekorten, de kritische consument: het wordt de slager verre van makkelijk gemaakt. Digitalisering biedt een groter bereik en een ander speelveld.”

The Butchery is gestart met een zogeheten affiliate programma – affiliate marketing is een vorm van internetmarketing waarbij adverteerders hun partners (affiliate) belonen voor de gegenereerde verkopen – waarbij slagers de mogelijkheid wordt geboden gebruik te maken van het aanbod en de distributie van The Butchery. “Wij verkopen alleen al twintig runderrassen en kunnen in principe alles leveren. Bovendien hebben we online marketing in huis en kunnen we nieuwsbrieven maken, sociale media inzetten en websites in de huisstijl van de slagers neerzetten. Het past helemaal bij deze tijd. In overleg is veel mogelijk. Alles wordt geautomatiseerd en de slager in kwestie hoeft zelf niets tot nauwelijks iets te doen.”

De samenwerking kan volgens Lantinga op verschillende manieren. “Zo kan de slager zijn winkel in versimpelde versie voortzetten. Bij voldoende deelname kunnen wij die slagers zelfs de mogelijkheid bieden hun klanten ons volledige assortiment aan te bieden, met uiteraard een provisie voor de slager. Zo kan het ambacht worden voortgezet zonder 24/7 keihard te hoeven werken en hele dagen open te zijn.”

Vak apart

In een tijdperk van sociale media en internet zijn influencers volgens Lanting ook een prachtige marketingtool. “Overigens kunnen slagers ook influencers zijn”, zegt hij. “Zij hebben immers een trouwe achterban. In ons geval is het belangrijk om met mensen te werken die liefde hebben voor mooi vlees en die liefde graag uitdragen aan hun volgers/klanten. Wij hebben daarom gekozen voor dit affiliate programma waar iedereen van kan mee profiteren.”

Hoewel Lantinga vurig hoopt dat fysieke slagerijen nog een lang leven beschoren zijn, denkt hij niet dat de trend van digitalisering gaat afnemen. Integendeel. “Maar online ondernemen is een vak apart en ‘even overstappen’ van een fysieke slagerij naar een webshop is helaas een utopie. Met ons affiliate programma willen we graag de handen ineenslaan met slagers die bijvoorbeeld genoodzaakt zijn om te stoppen, maar nog wel zijdelings met hun ambacht bezig willen blijven en daarmee ook nog iets willen verdienen.”

3. Rutger Gassner, Weda
‘Ondernemers die vooruit willen maken het verschil’

Weda_Rondvraag VLM 8-2022

Weda in Naarden is sinds 1948 een belangrijke leverancier van weegschalen, kassa­systemen en software. “We richten ons op bedrijven die met ons vooruit willen”, zegt managing director Rutger Gassner. “We hebben 8.000 klanten die we al heel lang bedienen. Alle ervaringen gebruiken we om retailers en industriële klanten te helpen om de volgende stap te zetten.”

Gassner raadt retailers aan hun weegschalen en kassa’s te integreren in één ecosysteem bestaande uit verschillende modules zoals weegschaal, kassa, webshop, boekhouding, rapportage & analyses, pin-koppeling, etikettering, allergenen, ingrediënten, bereidingswijze en loyaliteitsprogramma. “Als ondernemer moet je vooruitkijken, vind ik. Dan heb je een platform of een oplossing nodig waarop je kan voortbouwen. Mijn advies voor iedere ondernemer: focus je op het verkopen van je product en werk samen met een partij die voor jou het totale eco­systeem kan inrichten naar jouw wensen. Als je geen goede basis hebt, gaat het je niet lukken om alle nieuwe functies die je in de toekomst nodig hebt te integreren in je systeem.”

De ‘hardware’ (zoals een weegschaal) is volgens Gassner minder belangrijk dan de software of de ‘back office’. “Detaillisten zouden hardware-onafhankelijk moeten worden. Dan maakt het niet uit of je een weegschaal, een kassa, een tablet of een webshop in één ecosysteem wil onderbrengen. Belangrijke voorwaarde voor een goed werkend systeem is een stabiele en betrouwbare internetomgeving. Alle data sla je op in de cloud waardoor je overal en altijd toegang hebt tot jouw systeem met alle informatie. Een groot voordeel is ook dat je daarmee alle weegschalen, kassa’s en gebruikers op afstand kan gaan ondersteunen.”

“Ook in de ambulante handel waar wij heel actief zijn zie je deze trend. Met een 4G-­router maken ze hun eigen netwerk, om te communiceren met een printer, pinautomaat, scanner of handheld. Nederlandse markthandelaren lopen vooruit op het buitenland. Ik verbaas me er iedere keer over hoe ver ze al zijn. Ze hebben prachtige kassasystemen met touch screens en ze krijgen steeds meer inzicht in hun werk­processen.”

Op de pof

Digitalisering maakt het ook mogelijk om nieuwe functies aan het ecosysteem toe te voegen. Gassner: “Denk aan een slager die tafeltjes neerzet en broodjes gaat serveren of met (online) bestellingen gaat werken. Of neem een concept als ‘op de pof’ voor klanten die een paar keer per week een broodje komen eten. Ook zo’n ‘bonnetje voor later’ laat zich prima digitaliseren. Voor ondernemers zijn er allerlei keuzes te maken. Onze adviesrol wordt daardoor steeds belangrijker.”

 

Altijd op de hoogte blijven?