nieuws

Nathan Burggraaf in jury Gouden Slagersring 2018

Vaktechniek 133

Nathan Burggraaf, Keurslager in Culemborg, is verheugd met zijn plek in de jury van de prestigieuze wedstrijd om de Gouden Slagersring. Zelf won hij de wedstrijd dit jaar met zijn inzending van het Sukadebraad. Dinsdag 27 juni kreeg hij zijn op maat gemaakte gouden ring uitgereikt door Marijke Buijs, hoofdredacteur van Vleesmagazine. ‘Ik ben er echt heel trots op’, glundert Burggraaf.

Nathan Burggraaf in jury Gouden Slagersring 2018
Foto: Herbert Wiggerman

Nathan Burggraaf wist met zijn Sukadebraad de Gouden Slagersring 2017 te winnen. Die eerste plek betekent een plek in de jury van de nieuwe editie 2018, waarvoor de inschrijving aan het einde van dit jaar weer wordt opengesteld. ‘Het is geweldig te horen dat de wedstrijd ook in 2018 een vervolg krijgt’, zegt de trotse ondernemer.

Waar let Burggraaf op?

Burggraaf weet al waar hij vooral op zal letten: ‘Het product moet vooral smaakvol zijn. Vernieuwend ook uiteraard. Ik zal zeker ook letten op de ingrediënten en de combinatie daarvan en het product moet bovendien efficiënt te maken zijn en goed te verwaarden. Zowel qua arbeid als qua grondstoffen. Kortom; het moet aan dezelfde criteria voldoen als de eisen die ik aan mijn eigen product stel.

Nuttig

Burggraaf doet geregeld mee aan vakwedstrijden en dat is volgens de 26-jarige Culemborgse ondernemer nooit voor niets. ‘Je leert er altijd van. Vooral ook omdat je feedback krijgt van vakgenoten. Dat is belangrijk om je te kunnen blijven verbeteren.’

Zelf kijkt hij met heel veel plezier terug op de laatste editie van de Gouden Slagersring. Zijn winnende product doet het ook goed in de winkel. ‘We laten onze klanten natuurlijk proeven. Dat is heel belangrijk, want aspic is een product dat niet zichzelf verkoopt. We hebben ook een strippenkaart en bij aankoop van 15 euro ontvangen klanten een plak Sukadebraad. Nu zit het product vast in ons assortiment, omdat de klanten het zijn gaan herkennen en nog belangrijker, zijn gaan waarderen.’

Hoge marge

De marge op het Sukadebraad is hoog. Burggraaf vervaardigt een kilo product voor 3,50 euro en verkoopt het Sukadebraad voor 15,95 euro per kilo. ‘Ik ben heel benieuwd of er ook al andere slagers zijn, die dit product in hun assortiment hebben opgenomen. Zelf ben ik nog niet toegekomen een ander in 2017 genomineerd product te maken, maar dat ga ik zeker doen.’

Vandaag, dinsdag 27 juni, ontving Burggraaf zijn op maat gemaakte gouden zegelring uit handen van Marijke Buijs, hoofdredacteur van Vleesmagazine. ‘Ik vind hem echt heel erg mooi’, glundert Burggraaf, die samen met zijn broer Daniël de slagerij runt.

 

Niet te geloven

‘Ik kon het echt niet geloven dat ik gewonnen had. Natuurlijk sta ik helemaal achter het product, maar een jury keurt die dag ruim zestig producten. Dan is het wel van belang dat ze dat proeven wat ik geprobeerd heb erin te leggen.’

Ook het draagvlak dat de wedstrijd onder slagers heeft, is voor Burggraaf belangrijk. ‘Het is echt een prestigieuze wedstrijd. Ik heb heel veel reacties gehad na het winnen van de ring van collega’s. Mailtjes, telefoontjes, echt geweldig. En het geeft aan dat de ring echt belangrijk is. Ik zal hem dan ook met trots dragen.’

Wedstrijd

De Gouden Slagersring is een initiatief van Vleesmagazine in samenwerking met de brancheorganisatie KNS, SVO vakopleiding food en de Broederschap van de Gouden Slagersring en wordt al sinds 1953 uitgereikt. In aanmerking komen innovatieve producten die voor minstens 40 procent uit vlees bestaan en een significant lager natriumgehalte hebben (waarbij de receptenmap voor het Slagersbedrijf de norm is) en economisch goed te vermarkten zijn.

 

Reageer op dit artikel