nieuws

Standhouders tonen volop noviteiten tijdens VAS 2016 (deel 1)

Vaktechniek 34

De vleesbranche is volop in beweging. Vleesmagazine-verslaggever Wendy Noordzij zag op maandag 10 en dinsdag 11 oktober een groot aantal noviteiten op de VAS 2016. Een overzicht van de nieuwe producten die in het Food Center in Amsterdam werden gepresenteerd.

Standhouders tonen volop noviteiten tijdens VAS 2016 (deel 1)
Het thema van de VAS 2016 is ‘Weg met de eenheidsworst!’. Foto: archief Vleesmagazine

De beursvloer van de VAS 2016 is volledig uitverkocht. Met meer dan 1700 verhuurde vierkante meters en ruim negentig deelnemers heeft de organisatie een nieuw record gevestigd. De VAS 2016 heeft met ‘Weg met de eenheidsworst!’ volgens de organisatie ‘een duidelijk thema’. Met dit thema richt de beurs zich niet alleen op kleinschaligheid en duurzaamheid, maar ook ambacht en specialisme. De noviteiten:

Pies en snijdbare sauzen van Verstegen

Verstegen toont tijdens de VAS twee noviteiten: eigengemaakte pies en snijdbare sauzen. Jos Hutten heeft hoge verwachtingen van de pies. ‘In Engeland zijn pies ontzettend populair en wij verwachten dat deze trend naar ons land overwaait. Kant-en-klaar zijn pies wel te bestellen, maar het is natuurlijk veel mooier om deze zelf te maken. Daar willen wij de slager graag bij helpen. Wij leveren diverse voorbeeldrecepten, maar daarnaast zijn er nog 1001 mogelijkheden.’

Een andere noviteit zijn volgens Hutten de snijdbare sauzen. ‘Gekoeld zijn deze vrij hard, maar boven de 35 graden worden ze zacht.’ De sauzen, die gemakkelijk in kleine stukjes kunnen worden gesneden, zijn toepasbaar op veel verschillende producten. Hutten: ‘Ze zijn bijvoorbeeld heel geschikt tussen een Duitse biefstuk, hamburger, gehaktbal of tartaartje. Als je het vlees bakt, loopt de saus uit het product. Dat zorgt voor een heel smakelijk effect. Daarnaast is de saus ook ideaal bij varkenshaas, in ovenschotels en in aluminium sleetje. Doordat de saus hard blijft zolang deze niet wordt verwarmd, blijft hij mooi op de producten zitten zonder het risico uit het product te lopen.’ De snijdbare sauzen zijn in drie varianten verkrijgbaar: peper, champignon en chimichurri.

Weidelco introduceert zelfgemaakte quiches

Weidelco presenteert tijdens de VAS haar nieuwe quicheconcept. Het concept bestaat uit een kant-en-klare bodem, een bakmix en verpakking. De bodem is licht en luchtig.

Broodjes op de VAS

Vandemoortele is als broodleverancier een beetje een vreemde eend op de slagersvakbeurs. Het bedrijf heeft echter een belangrijke missie: het standaard broodje vervangen door een meer bijzondere variant. Sander Butler legt uit: ‘Een slager wil zich met zijn broodjesverkoop onderscheiden door met het lekkerste beleg te werken. Dat is zijn specialiteit. Maar zou het niet nóg mooier zijn als het complete plaatje klopt? Door met een speciaal broodje te werken, geef je het product een heel andere uitstraling.’ Bulter is van mening dat ook croissants goed passen in de slagerij. ‘Deze smaken bijvoorbeeld heerlijk in combinatie met een paté of rosbief. Net na het ontdooien zijn ze nog een beetje plakkerig. De slager kan hier zijn voordeel mee doen door ze even door wat maanzaad, sesam of geraspte kaas te rollen. Zo krijgen de croissants een wat hartigere uitstraling.’

Abarka toont vervanger voor jampotje met doekje

Abarka laat tijdens de VAS een nieuwe manier van verpakken zien. Met het gepatenteerde design kunnen soepen, vlees en sauzen op een opvallende manier worden gepresenteerd. Het concept bestaat uit een potje met een plastiek dekseltje, dat eruit ziet als de moderne variant van het bekende jampotje met doekje. In de verpakking worden de producten voor 100 procent luchtdicht afgesloten.

WIMAG: tijdloze winkel is een trend

Een ambachtelijke uitstraling blijft volgens Kathy Carrebrouck van WIMAG van groot belang. ‘Als de klant zich op zijn gemak voelt in de winkel, dan zal hij langer blijven en meer kopen. Een juiste uitstraling is dus heel belangrijk.’ Daarbij signaleert ze een duidelijke trend: ‘De sfeer van vroeger keert terug aangevuld met moderne accenten. Denk bijvoorbeeld aan mozaïektegels in allerlei kleuren. De winkel van nu krijgt een tijdloze uitstraling. Een paar jaar geleden werden veel slagerijen in het zwart wit ingericht, maar die tijd is nu een beetje voorbij. Daarvoor in de plaats komen witte tinten met zwarte accenten.’

Mist voor langere houdbaarheid en betere kwaliteit

Contronics toont bezoekers van de VAS haar dry-mist technologie. ‘Een gekoeld presentatiemeubel onttrekt vocht aan het product waardoor verkleuring optreedt. Daarnaast verliezen de producten gewicht’, legt Joost Looijmans uit. ‘Met onze dry misting wordt dit tegengegaan. Zo kunnen slagers ervoor zorgen dat hun producten er langer goed uitzien.’ De ultrasone techniek zorgt voor een hele fijne nevel, die voor een hoge luchtvochtigheid zorgt zonder dat er nattigheid ontstaat. Naast de langere houdbaarheid en het tegengaan van vochtverlies heeft het systeem volgens Looijmans nog een voordeel: ‘het draagt bij aan de koeling van het meubel en daardoor kan op energiekosten worden bespaard.’

Poly-Clip PDCA van Foodline System: veilig en hygiënisch

Foodline System toont op de VAS de Poly-Clip PDCA. Grote voordelen van deze machine, die geschikt is voor zowel natuur- als kunstdarmen, is volgens accountmanager Hans Hatzmann de hoge mate van veiligheid, het gebruikersgemak en de hygiëne. ‘De machine is geheel in rvs uitgevoerd en daardoor gemakkelijk schoon te maken. We hebben een half- als een volautomaat in het assortiment en kunnen dus zowel de ambachtelijke slagerij als de industrie bedienen.’

Spako demonstreert Touch Smoke

Spako demonstreert tijdens de VAS de nieuwste rookkast: Touch Smoke. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een complete nieuwe techniek. Door middel van een gloeiende plaat komt er warme vrij waardoor houtblokjes beginnen te gloeien en er rookontwikkeling ontstaat. De rook wordt bij een zeer lage temperatuur gevormd. Dat geeft een hele zachte, aromatische smaak aan de producten. De rookkast is geschikt voor allerlei houtsoorten en is in diverse uitvoeringen leverbaar.

Dimbare led-verlichting

Lixero brengt iets nieuws op de markt: dimbare led-verlichting. Deze noviteit biedt volgens Dick Bouwheer een heel groot voordeel: ‘Hoe meer licht, hoe sneller het vlees – en met name voorverpakte vleeswaren- verkleurt. Door de verlichting op rustige dagen wat te dimmen, kunnen de slagers de snelheid van het verkleuren aanzienlijk verminderen en dat levert een flinke besparing op.’ Daarnaast toont het bedrijf een vervanger voor tl in de toonbank: led-strips met de goede kleur voor vlees. ‘Door de led-verlichting kunnen ondernemers flink op hun energiekosten besparen. Bovendien hoeven ze geen tl-buizen meer te vervangen.’ De led-strips zijn geplastificeerd en kunnen niet breken. De strips, die aan elkaar gekoppeld kunnen worden, zijn in verschillende lengtes verkrijgbaar.

Computerkassa met weegschaal van Heijne

Heine Handelsonderneming presenteert op de VAS een computerkassa met weegschaal, die uit twee losse componenten bestaat; de weegschaal en kassalade kunnen los van elkaar worden geplaatst, maar zijn wel aan elkaar gekoppeld. De kassa is in Nederland ontwikkeld en staat in verbinding met internet, zodat optimaal ingespeeld kan worden op toekomstige ontwikkelingen.

Volautomatische-kassasystemenprimeur

Tijdens de VAS wordt een nieuwe manier van betalen getoond: volautomatische kassasystemen. Deze zijn zowel te bekijken op de stand van Cikam als van Scancoin. Het gaat om gesloten kassasystemen, waarbij klanten gemakkelijk zelf kunnen betalen met munten en biljetten. Deze stoppen ze in het betaalsysteem en vervolgens krijgen ze automatisch geld terug. Dat heeft voor de ondernemer diverse voordelen. Het systeem is hygiënisch – medewerksters komen immers niet meer in contact met het geld, kasverschillen behoren tot het verleden, aan het einde van de dag hoeft geen geld geteld te worden en fraude is uitgesloten.

Matzwarte acrylaatschalen hebben luxe uitstraling

Van Erkel Presentatie & Communicatie heeft iets nieuws op presentatiegebied in het assortiment opgenomen: matzwarte acrylaatschalen. De schalen hebben een luxe uitstraling en zijn in verschillende maten verkrijgbaar. Volgens Ali van Erkel zijn de schalen minder breukgevoelig dan de glanzende serie. Daarnaast vormen de leren schorten in diverse kleuren een eyecatcher op de stand. De schorten hebben een zeer ambachtelijke uitstraling en kunnen met een eigen logo worden bedrukt.

Jubilerend Techna Koude toont de kunst het weglaten

Techna Koude staat op de VAS stil bij haar vijftigjarig bestaan. Tevens wordt de nieuwste toonbank getoond. Volgens directeur Willem Verhoeven staat bij dit model de kunst van het weglaten centraal. ‘We hebben hem gebaseerd om de mooiste en gezelligste winkel van Nederland: de markt. De toonbank is bijna onzichtbaar geworden en dat is niet zonder reden’, legt hij uit. ‘We willen graag alle aandacht vestigen op de producten. Daardoor worden klanten nog meer getriggerd om tot aankoop over te gaan. Door de producten van de vakman centraal te stellen, wordt de uitstraling van de winkel nog persoonlijker. Bovendien is op deze manier geen slagerij gelijk.’

De Spiegeleire: onderscheiden met terrines

De Spiegeleire toont op de VAS ambachtelijke patés en terrines. Volgens eigen zeggen is het bedrijf de enige onderneming die ambachtelijke terrines produceert. Door de garing hebben terrines een andere smaakbeleving. Door de hardere structuur zijn ze heel geschikt om als voorgerecht te serveren. Tijdens de vakbeurs wordt vooral het eindejaargamma getoond met diverse wildpatés en terrines van onder meer fazant, wildzwijn en haas. De producten zijn te bestellen via Agterberg Vleeswaren BV.

Nieuwe crumbs en decoratiemixen Degens

Degens heeft een zestal nieuwe producten in het assortiment: drie crumbs en drie decoratiemixen. De crumbs zijn er in de smaken paprika, punjabi en bacon, waarbij de laatstgenoemde smaak na vijftien jaar weer is teruggekeerd . Bij de decoratiemixen gaat het om Grieks met een kleurrijk groenmengsel met uien, knoflook en kruizemunt, Oosters met kokos, rode paprika en koriander en Zwitsers met de hartige smaak van uien en kaas. Daarnaast introduceert de kruidenfirma kruidenmengsels voor de consument, die uitsluitend bij de ambachtelijke versspecialist worden verkocht. Het gaat om een gehaktmix, gehaktkruiden, jussausmix, kipkruiden en mosselkruiden.

Reageer op dit artikel