blog

Innovatie of variatie?

Vaktechniek 147

Expo Houten was op 19 en 20 maart het toneel van de vierde editie van het VIP-event, een mooie beurs met veel deelnemende bedrijven die hun producten exposeerden. Met het grote barbecueterras buiten en masterclasses die exclusief waren georganiseerd voor Keurslagers, was het een zeer geslaagde beurs.

Innovatie of variatie?

Wanneer ik naar een beurs ga, hoop ik altijd een hoop nieuwe ideeën op te doen. Ik hoop nieuwe innovatieve producten en gereedschappen tegen te komen, zodat er weer een frisse wind aan nieuwe ideeën door mijn hoofd waait. Maar wat is tegenwoordig nog innovatief? Of kunnen we eerder spreken van variatie?

Lees ook: Demonstraties, innovaties en masterclasses op VIP

Dat innovatie ontzettend moeilijk is, kunnen we natuurlijk allemaal zien aan de wedstrijd om de Gouden Slagersring. Je stuurt voor deze wedstrijd niet zomaar een product in, het product dat je maakt, moet goed doordacht zijn. Er moet een verhaal achter zitten en het moet natuurlijk een product zijn, dat nog niet in de markt te vinden is.

In tegenstelling tot de innovatie, was de variatie op de beurs zeker wel te vinden. Ieder jaar zijn er bijvoorbeeld wel enkele nieuwe marinades te vinden met andere smaken. De leveranciers houden elkaar hierbij goed in de gaten, want vaak komen ze snel na elkaar met smaken uit dezelfde lijnen. Dat het zo niet alleen gaat met de marinades, zie je ook bij de barbecues. Was een paar jaar geleden de Ofyr nog helemaal uniek en alleen in zijn soort, dit jaar stonden op het Vers Inspiratie Platform-event wel drie varianten op deze barbecue.

Dat er overal allerlei varianten op komen, is natuurlijk alleen maar goed om de markt scherp te houden en de marktwerking te laten functioneren. Maar in hoeverre praten we dan nog van innovatie?
Voor barbecues hoeft er wat mij betreft niet zoveel innovatie meer te komen, want intussen staat het hele tuinhuisje al vol.

Bekijk ook ons barbecue dossier

Reageer op dit artikel