artikel

Bonpack International kiest voor een centrale locatie in Wezep

Vaktechniek

Van bevoorrading van lokale poeliers tot grootste pluimveeverwerker ter wereld
Bonpack International is verhuisd. De onderneming, die eerst in Emmen gevestigd was, heeft vanwege de centrale ligging voor een hoofdkantoor in Wezep gekozen. Het familiebedrijf, dat in 1999 werd opgericht, richt zich op verschillende pijlers, waaronder netverpakkingen, kunstdarmen, krimpzakken, kruiden, Bonpack sensoren en timers.

Bonpack International kiest voor een centrale locatie in Wezep

Sponsored content door Bonpack

Jasper van Bon heeft Bonpack International in 1999 opgericht. ‘We zijn van origine een fabrikant van netverpakkingen en nog steeds vormt de verkoop van netten een aanzienlijk deel van de omzet’, vertelt hij. ‘We leveren aan een breed aantal sectoren. Denk aan netten voor het inwikkelen van pallets voor de bloemen- en plantensector, boomkluitnetten, fruitnetten en natuurlijk netten voor de productie van ham, rookvlees en rollades. Door onze eigen productie hebben we een groot assortiment, waarmee we ons onderscheiden. Voor alle aanvragen en bestellingen geldt dat de wens van de klant als uitgangspunt wordt genomen en dat vrijwel alle soorten kousnetten en traditionele netten met diverse structuren en kleuren door ons geproduceerd kunnen worden.’
Van Bon begon met de levering van netten aan lokale poeliers en slagerijen. ‘Een aantal van deze bedrijven is nog steeds klant van ons’, vertelt hij met trots. ‘Maar daarnaast hebben we ons afzetgebied door de jaren heen enorm vergroot. We leveren nu voor ruim 80 procent aan landen in Europa en daarbuiten. Zo verkopen we onze producten in Brazilië aan de grootste pluimveeverwerker BRF. Ongeveer 7 procent van de afzet blijft in eigen land.‘
Bonpack International levert overwegend aan inkooporganisaties van supermarkten. Daarnaast gaat een deel van de afzet naar een aantal grote industriële bedrijven. De verkoop binnen Europa vindt overwegend plaats via distributeurs, die in alle verschillende landen vertegenwoordigd zijn.

Kunstdarmen

Inmiddels richt Bonpack International zich niet enkel meer op de verkoop van netten. ‘We zagen het gebruik van netten in de vleessector minder worden. Zodoende zijn we op zoek gegaan naar andere producten met toegevoegde waarde voor onze klanten en dat heeft geresulteerd in de verkoop van kunstdarmen. We hebben een zeer uitgebreid assortiment van een toonaangevende fabrikant mogen toevoegen aan onze productlijn. Deze darmen hebben een beter krimpvermogen en pellen nog gemakkelijker dan de bestaande kunstdarmen. Bovendien zijn ze zeer scherp geprijsd.’

Andere producten in het assortiment zijn onder meer krimpzakken, timers en sensoren. ‘De timers zijn al jarenlang op de markt. Deze kun je in grotere stukken vlees steken, zoals rosbief, rollades, beenham, hele kip en kalkoen. Wanneer het vlees een perfecte kerntemperatuur heeft bereikt, springt de kop naar boven. Hiermee wordt een mals, maar vooral veilig product gegarandeerd.’
De timers worden vooral tijdens de feestdagen veelvuldig gebruikt, maar toch ziet Van Bon dat er meer en meer belangstelling voor komt, ook buiten de feestdagen om. ‘Producenten willen de voedselveiligheid van de consument zoveel mogelijk garanderen en hiermee hebben ze een extra middel voorhanden.’ Daarnaast brengt Bonpack International een nieuw product op de markt: een sensor voor kleinere stukken vlees, zoals biefstuk, zalm, kipfilet en drumsticks. Bij biefstuk kan de sensor zelf meten of het vlees rare, medium, of well done is.

Bonpack International is dus een innovatief, nationaal én internationaal opererend bedrijf, dat zich volledig richt op de vraag vanuit de markt. Dat is nog steeds dé grote kracht van de onderneming, al bijna twintig jaar!

Foto's

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels