nieuws

‘Secret View helpt je het beste uit jezelf te halen’

Strategie

Met een 8,0 gemiddeld, scoren de deelnemende slagers over het algemeen goed in het Vleesmagazine mystery-shoppingonderzoek. Het door Secret View uitgevoerde onderzoek toont echter ook aan dat veel slagers kansen missen. Met de feedback die zij ontvangen, kunnen zij het beste uit zichzelf halen.

‘Secret View helpt je het beste uit jezelf te halen’
Shutterstock

De deelnemende slagers aan het Vleesmagazine mysteryshopping-onderzoek hebben tot nu toe over het algemeen goed gescoord. De gemiddelde score van alle deelnemende slagers is een 8,0.

Begin 2017 is het Vleesmagazine mystery-shoppingonderzoek van start gegaan. Het onderzoek is opgezet om slagers inzicht te geven in en bewust te maken van hoe klanten de tijd in hun winkel ervaren. De resultaten uit het onderzoek dienen voor de ondernemers als een spiegel en geeft de slagers bovenal concrete handvatten in wat ze goed doen en waar verbeterpunten liggen.

Een saillant detail is dat ondanks de ruime voldoende slechts in 24 procent van de gevallen een poging werd gedaan tot bijverkoop en in slechts 16 procent van de gevallen aanbiedingen of acties gepromoot werden. Een gemiste kans, wetende dat een klant die een prettige tijd ervaart, eerder bereid is om meer uit te geven. Om deze kans te benutten, moet de vraag wel gesteld worden.

Het tonen van betrokkenheid bij de aankoop van de klant is iets waarmee de medewerker uitgebreide productkennis kan laten zien. Bovendien zal een klant dit voelen als persoonlijke aandacht en dit wordt gewaardeerd. Uit het Vleesmagazine onderzoek blijkt vooralsnog dat dit maar in 32 procent van de gevallen wordt toegepast.

Een ruim voldoende (8,0, red.) komt natuurlijk niet uit de lucht vallen en er zijn dan ook heel veel positieve trends te bespeuren. Zo maken de medewerkers in 100 procent van de gevallen een verzorgde en professionele indruk. Ze stonden ook in 96 procent van de gevallen met een positieve instelling in de winkel, en ook de winkeluitstraling en verzorging scoort hoog. Tot slot werden klanten in 96 procent van de gevallen op een correcte en vriendelijke wijze gegroet. Dit is een belangrijk gegeven want dit maakt de kans een stuk groter dat de klant de winkel verliet met een goed gevoel en een glimlach.

Benchmarkt

Iedere slager wordt beoordeeld op de categorieën ontvangst, bestelling, medewerkers, promotie en communicatie, hygiëne, afsluiting en beleving. Met name klantvriendelijkheid is een belangrijk onderdeel in de vragenlijst. Ook de professionaliteit van de medewerkers is belangrijk en de mystery shopper let ook op hygiëne, zoals de klanten daar ook op letten. De deelnemende slagers kunnen een benchmark uitvoeren met hoe ze scoren ten opzichte van de gemiddelde score van alle slagers.

Onderzoeksbureau Secret View, dat het onderzoek verzorgt, streeft ernaar de opdrachten zo te formuleren, dat het bezoek van de mystery shopper zo dicht mogelijk in de buurt komt bij een échte klantervaring. Mystery shoppers krijgen daarom geen financiële vergoeding, maar krijgen een budget om producten mee aan te schaffen. Op deze manier zullen er alleen mystery shoppers meewerken die daadwerkelijk affiniteit hebben met de slager én in de buurt wonen.

Al met al mogen de slagers trots zijn op hun resultaten en Secret View gaat door hen te ondersteunen met feedback, om het beste uit zichzelf naar boven te halen.

Voor meer informatie: www.vleesmagazine.nl/mysteryvisits

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels