nieuws

Gouden Slagersring: Tips van Van Trigt

Strategie

In maart wordt de wedstrijd om de Gouden Slagersring weer georganiseerd. Een prestigieuze wedstrijd voor slagers, maar ook voor jongeren (SVO-leerlingen) is dit een uitdaging. Deze wedstrijd is vooral bedoeld om een trend te durven zetten met een innovatief slagersproduct. Het is ‘out of the box’-denken en uitvoeren en dat is iets anders dan de trend volgen.

Gouden Slagersring: Tips van Van Trigt

Als voorzitter van het broederschap van de Gouden Slagersring, wil ik graag een aantal tips geven aan de deelnemers aan deze wedstrijd. Zoek vooral naar veranderingen in consumentengedrag of nieuwe ontwikkelingen in producten die ambachtelijk vertaald worden naar de slagerij. Praten en experimenteren samen met koks levert vaak verrassende ideeën op. Tenslotte zijn koks vaak de trendsetters in de culinaire wereld. En stel jezelf een aantal vragen die helpen om jouw product te ontwikkelen.’

Vragen als hulpmiddel voor creatie innovatie:

  • Is het product binnen het aangeboden assortiment van toegevoegde waarde en heeft het een vers- en ambachtelijke uitstraling. Is het voldoende uniek om klanten te binden en/of nieuwe klanten te werven?
  • Lokt het product tot kopen door de uitstraling? Denk hierbij aan vorm, kleur, smakelijkheid, Bourgondische uitstraling en verpakkingsuitvoering.
  • Is het product voor de consument makkelijk toe te passen in het eetpatroon of eetgedrag? En is de eventuele bereiding voor consumenten eenvoudig genoeg voor vooral ouderen en ‘snelle’ consumenten?
  • Heeft de klant veel of weinig keukenhulpmiddelen nodig? Te veel hulpmiddelen maken het product meestal onaantrekkelijk ingewikkeld.
  • Zoek naar producteigenschappen die het gezondheidsimago versterken, zoals bijvoorbeeld zoutreductie, allergenenvrij, mager, caloriearm en weinig E-nummerhulpstoffen. Alles wat met gezondheid te maken heeft, is elke dag voor iedereen belangrijk en dit blijft zo.
  • Hoe goed is de microbiologische – en chemische houdbaarheid? Voor consumenten is de houdbaarheidsdatum of ten minste houdbaar tot-datum zeker ook belangrijk.
  • Kan men van grondstoffen met een lage kostprijs een product met hoogwaardige kwaliteitsuitstraling maken? Denk hierbij aan voorbeelden uit het verleden zoals paté of de vele gehaktvariaties met aantrekkelijke marges.
  • Ook de prijs van het product moet onderbouwd zijn waarbij van belang is :
    – hoe groot de doelgroep is waar je je op richt;
    – welke verkoopprijs je kunt hanteren in jouw marktgebied;
    – of je kiest voor ‘luxe’ of ‘gewone ’klanten en wat wordt besteedt aan (luxe) voeding.
  • Probeer een product te ontwikkelen dat de concurrentiepositie van producten en bedrijf versterkt bijvoorbeeld ten opzichte van diverse supermarkten, Hema, McDonalds en maaltijdservicediensten.
  • Een zeer belangrijk aspect is de smaak en mondgevoel van het product. Voldoet het product aan
    de gewenste malsheid/beet, zoutgehalte, kruidensterkte, vorm/model, kleur, aroma en mondgevoel? Is er de juiste balans tussen de diverse gebruikte ingrediënten?
  • Denk bij het ontwikkelen van nieuwe producten aan verschillende toepassingsmogelijkheden in relatie tot het gebruiksmoment zoals bijvoorbeeld barbecue, maaltijd, lunch, aperitief et cetera.
  • Het imago van de grondstof of vleessoort kan een belangrijke rol spelen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld diervriendelijke landbouw en sterrensysteem die de populariteit van de vleessoort kunnen bepalen.
  • Tijdgebonden producten zoals winterkost, barbecueperiode, aspergetijd, wildseizoen kunnen invloed hebben bij de productkeuze. Soms zijn producten het gehele jaar door toepasbaar in het assortiment.
  • Zijn er bij het bedenken van een nieuw product extra productiekosten door extra investeringen? Ook de verkrijgbaarheid van grond- en hulpstoffen en een eenvoudige productiemethode zijn belangrijk.
  • Marketing is een prachtig middel om het nieuwe product onder de aandacht te brengen, waarbij proeverijen organiseren de beste verkoopmethode is. Het is interessant om schoolklassen hierbij te betrekken of om op de ‘Dag van de slager’ een nieuw product te promoten.
  • Opvallende afwijkingen betreffende toevoegingen en declaraties kunnen in strijd zijn met de wet. Goede informatie verzamelen over wetgeving kan latere teleurstellingen voorkomen.
  • Een aantal trends waarop men ook nog kan aansluiten zijn:
    – Smaakcomposities die in de belangstelling staan
    – Nieuwe gebruiksmomenten of eetpatronen
    – Een trendy uitstraling en verpakking
    – Sociale- en culturele invloeden zoals bijvoorbeeld geloof, groepsgedrag en cultuur
    – Buitenlandse invloeden
    – Verschuivingen binnen het voedingspatroon zoals minder aardappels en meer luxe groenten
    – Alternatieve voedingspatronen zoals biologische-dynamische voeding
  • Het product moet aan een aantal kwaliteitseisen voldoen zoals smaakverwachting, kleur en voedselveiligheid.
  • Geef de naam van het product voldoende kwaliteits-
    imago en ambachtelijkheid mee, zodat het aandacht opwekt en de lading dekt.

Oproep

Na deze opsomming van diverse gedachten en handelingen over innovatie wil ik bij deze alle collega’s en vooral SVO-jongeren oproepen om aan deze prachtige en uitdagende wedstrijd mee te doen. Het is een unieke wedstrijd die zowel je vakmanschap, persoonlijkheid en bedrijfsvoering verrijkt en in alle bescheidenheid is de Gouden Slagersring één van de mooiste prijzen die je als ambachtsman in onze branche kan winnen.

Aanmelden voor de Gouden Slagersring

gouden slagersring kleinDit jaar is het thema innovatieve producten die voor minstens 40 procent uit vlees bestaan en een significant lager natriumgehalte hebben, waarbij de Receptenmap voor het Slagersbedrijf de norm is.

De wedstrijd vindt plaats op donderdag 16 maart 2016 bij SVO, Sleepboot 2 te Houten. Alle ingediende productinnovaties moeten voorzien zijn van: een naam, bereidingswijze/receptuur, ingrediëntendeclaratie en communicatieplan.

Deelnemers

Deelnemers worden verdeeld in twee groepen: Vak-volwassenen en jong talent jonger dan 25 jaar. Deelnemers onder de 25 jaar mogen zelf beslissen aan welke categorie ze willen deelnemen. Deelnemers ouder dan 25 jaar zijn uitgesloten van deelname aan de jong talent wedstrijd. Deelname voor jong talent is ovv studentnummer geheel kosteloos. Vak-volwassenen betalen bij inschrijving €50 per deelnemend product.

Programma uitreiking

De uitreiking van de Gouden Slagersring vindt plaats op 4 april 2017 bij SVO in Houten. Tijdens deze avond wordt er gezorgd voor een drankje en hapje. De aanwezigen kunnen daarnaast genieten van een workshop van Luc de Laet van de Antwerpse slagerij De Laet & Haver.

Meer informatie over de wedstrijd en inschrijven: www.goudenslagersring.nl

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels