blog

Knokken voor positief verhaal

Strategie

De laatste column van 2017. In een periode waarin je meestal terugblikt en vooruitkijkt. Je beoordeelt wat er allemaal goed is gegaan, wat voor verbetering vatbaar is en op welke manier vlees het afgelopen jaar in het nieuws is geweest.

Knokken voor positief verhaal

Vlees is bijna altijd op een negatieve manier in het nieuws, maar af en toe sijpelt er gelukkig ook wat positiefs door. Denk aan de slagers die rondom de Dag van de Slager bij het programma Koffietijd langskomen. Het programma Van Slager tot Chef is ook een mooie promo voor ons vak. Het mag van mij alleen best wat sprankelender. Het wauw-moment ontbreekt en er mag meer aandacht zijn voor het verhaal achter het vlees. De herkomst van producten wordt tenslotte steeds belangrijker.

Daarnaast was de film Slagershart te zien en staat er bij de Keuringsdienst van Waarde af en toe vlees in de spotlight. Zelf mag ik wel eens opdraven in Tijd voor MAX, wat ik trouwens graag doe, omdat je er helemaal jezelf kunt zijn. Eigen inbreng wordt zelfs gewaardeerd.

Maar we moeten het niet alleen van de media hebben; gelukkig wordt ons ambacht ook volop gepromoot door bevlogen collega-slagers. Om mij heen zie ik jonge enthousiastelingen die hun slagerswinkel naar een steeds hoger niveau tillen; ik zie prachtige concepten met vlees in de hoofdrol. Dat zijn voor mij alvast de winnaars van het nieuwe jaar. Beleving en passie op de winkelvloer kunnen ervoor zorgen dat de consument niet meer uit je winkel is weg te slaan, en ze zorgen voor geweldige mond-tot-mondreclame. Het geven van workshops en demo’s, het laten zien van filmpjes en een gedegen uitleg en advies, het zijn dé ingrediënten voor een successtory. Durf te ondernemen, wees leidend en vooruitstrevend. Zeg niet te snel: ‘Daar heb ik de klanten niet voor’. Als je het kunstje om je klanten goed te bedienen beheerst, en ze vertrouwen op je kennis, dan kun je diezelfde klanten ook opvoeden.

Desalniettemin zal vlees altijd op de weegschaal liggen. Het laatste schandaal ligt vast niet achter ons. Dus we moeten blijven knokken voor een positief vleesverhaal. Ons verhaal, waarbij we ons niet hoeven te verlagen tot het niveau van de vleesvijanden die iedere misstand zoveel mogelijk uitbuiten, in de hoop ons mooie vak om zeep te helpen. Wij weten als geen ander dat er meer positiefs dan negatiefs over vlees te vertellen valt.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels