artikel

De Bakkers Lamers opent afhaalpunt bij Slagerij La Boucherie

Strategie

De Bakkers Lamers, met vestigingen in Heesch en Oss, wil mensen in kleine dorpen de kans geven om vers brood op te halen. Daarom is onlangs een pick-uppoint geopend bij slagerij La Boucherie in Uden. Klanten kunnen hun online bestelde brood en banket afhalen in de slagerij. De samenwerking bevalt uitstekend, vertellen Lizzy Lamers van De Bakkers Lamers en Nancy van Zandvoort van La Boucherie tevreden.

De Bakkers Lamers opent afhaalpunt bij Slagerij La Boucherie
Lizzy Lamers van De Bakkers Lamers en Nancy van Zandvoort van La Boucherie zijn heel tevreden over het afhaalpunt van de bakkerij dat in de slagerij is gevestigd. Foto’s: fotopersburo bert jansen

Het begon allemaal vijf jaar geleden toen De Bakkers Lamers, bijna ‘tegen beter weten in’, met een webshop begon. ‘Van te voren kregen we de waarschuwing dat een webshop en food niet goed samengaan, maar we hebben besloten er toch in te investeren’, blikt Lizzy Lamers-Green terug. ‘Daarbij wilden we het onze klanten zo gemakkelijk mogelijk maken. Mensen kunnen online bestellen en daarna via iDEAL betalen. De bestellingen moeten vervolgens in de winkel worden afgehaald. Om ervoor te zorgen dat klanten niet alleen snel kunnen bestellen, maar ook snel hun producten kunnen afhalen, zijn we onder het motto ‘webshoppen en wegwezen’ speciale pick-uppoints gestart.’

Dat bevalt ontzettend goed. ‘Mensen kunnen aangeven hoe laat ze hun bestelling willen meenemen en wij zorgen ervoor dat alles klaar staat. Ons reclamebureau heeft speciale borden laten maken met ‘pick-up-point’ erop en klanten kunnen bij het bord gaan staan om de bestelling op te halen. In de winkel in Heesch hebben we genoeg ruimte. Daar hebben we kleine kratjes neergezet, waarop de bestellingen klaar staan. In Oss is daar geen ruimte voor en worden de producten van achteren opgehaald. Meestal zien we de klanten wel bij het afhaalpunt staan en anders is er ook een apothekersbel zodat ze kenbaar kunnen maken dat ze staan te wachten. Mensen moesten daar even aan wennen, maar nu werkt het heel goed.’

Afhaalpunt in dorp

Het aantal bestellingen nam langzaam toe en heel graag wilde Lamers-Green een bredere doelgroep bereiken dan alleen de eigen klanten. Zo ontstond het idee om ook een pick-uppoint buiten de winkel te openen. ‘In dorpen zie je steeds meer winkels verdwijnen en wij willen deze mensen toch graag de gelegenheid bieden om vers brood te kopen zonder daar ver voor te hoeven rijden’, legt ze uit.

>> Lees ook: ‘Wij hebben MRIJ op de kaart gezet’

Zodoende heeft ze twee jaar geleden Café Zaal de Sleutel in Maren-Kessel gevraagd of het mogelijk was een afhaalpunt te openen. ‘Twee dagen in de week, op woensdag en zaterdag, kunnen mensen hun bestelling ophalen. Dat werkt uitstekend’, aldus de onderneemster, die vervolgens ook in Haren met een pick-uppoint startte bij Smid Lifestyle.

Slagerij La Boucherie

Daarna werd de bakkerij ook door slagerij La Boucherie uit Uden benaderd met de vraag om ook daar een pick-up te beginnen. ‘We hebben een goede naam opgebouwd in de regio en slagerij La Boucherie wil zich graag aan ons verbinden door zijn klanten de mogelijkheid te bieden om vers brood te bestellen bij Lamers en op te halen bij de slagerij. Uden is een mooie plaats,

16 kilometer bij ons vandaan, en de slagerij wordt druk bezocht. Er worden uitsluitend kwaliteitsproducten verkocht, en zodoende leek ook dit verkooppunt ons een prachtige aanvulling. Inmiddels zijn we twee maanden bezig. Er komen nu nog niet zo heel veel bestellingen binnen, maar de ervaring leert nu eenmaal dat dit tijd nodig heeft.’

Het is de bedoeling dat in de toekomst een schap beschikbaar wordt gesteld, waar De Bakkers Lamers hun producten mogen presenteren. ‘We willen daar niet een deel van ons assortiment neerleggen, dan wordt het een soort tweede winkel en dat werkt in onze ogen niet. Als je van alles maar een klein beetje presenteert, dan gaat dat ten koste van de uitstraling. Daarom willen we er bijvoorbeeld eerst allerlei sinterklaasproducten en daarna kerststollen neerleggen.’

Ook zijn er diverse acties gehouden om bestellingen te stimuleren. ‘De slager doet veel met barbecuepakketten en zodoende kwamen we op het idee om bij een webshopbestelling twee hamburgers cadeau te geven. Dat was op onze kosten, maar het is ook ons verkooppunt en we vinden het fijn als er meer bestellingen komen, dus hebben we daar ook wat voor over.’

Heel tevreden

Ook Nancy van Zandvoort van slagerij La Boucherie is heel tevreden over de samenwerking. ‘We kennen De Bakkers Lamers al jaren. We nemen producten van hen af, zoals tapasbrood voor onze buffetten. Ook privé halen we ons brood en banket bij deze bakkerij. Het leek ons erg leuk om een pick-uppoint in Uden te vestigen, vooral omdat we zelf ook heel veel online bestellingen binnen krijgen’, legt ze uit. De online bestellingen zijn erg belangrijk voor ons bedrijf, benadrukt Van Zandvoort. ‘Doordat we op het industrieterrein zijn gevestigd, komen er geen passanten langs. De meeste klanten komen wekelijks hun vlees en vleeswaren ophalen. Voor hen is het erg prettig als ze dan ook direct brood en banket mee kunnen nemen.’

Zelf werkt het slagersechtpaar al een jaar of tien met een webshop. ‘Die van ons is niet zo geavanceerd als die van De Bakkers Lamers. Bij ons kunnen klanten niet online betalen, maar ze kunnen wel heel duidelijk aangeven wat ze willen hebben en hoe ze dit aangeleverd willen krijgen. Onze bestelpagina is erg gemakkelijk te koppelen met Facebook. We posten verschillende acties op Facebook met de bijbehorende link naar onze website. Dat werkt echt uitstekend.’

De online bestelmogelijkheid bevalt haar prima. ‘Aan het begin van de dag is precies duidelijk welke bestellingen worden afgehaald. We weten dus precies wat we kunnen verwachten en kunnen hier rekening mee houden. Onze winkel is drie dagen per week geopend. De rest van de dagen treffen we voorbereidingen en werken we voor onze klanten uit de horeca. Dat werkt uitstekend.’

Wel brengt het afhaalpunt extra werk met zich mee. ‘We krijgen alles per bestelling in kratten aangeleverd. Wanneer de producten worden afgehaald, verpakken we de bestelling in tassen, die we van de bakkerij hebben gekregen. Omdat brood een kwetsbaar product is, is het niet handig om alles van te voren in tassen klaar te zetten en op te stapelen. Doordat alle bestellingen nooit tegelijkertijd worden opgehaald, kunnen we dit werk er prima bij hebben.’

‘Mensen moesten even wennen’

De onderneemster merkt dat ook het aantal brood- en banketbestellingen langzaam maar zeker toeneemt. ‘De mensen moesten er even aan wennen. Het bestellen van brood en het afhalen bij de slager zat niet in hun systeem. Daarom hebben we geprobeerd om ons pick-uppoint zoveel mogelijk te promoten, door bijvoorbeeld tapasbrood in onze barbecuepakketten te stoppen. Klanten vinden het brood heerlijk en vragen waar het brood vandaag komt. Dit is natuurlijk een prachtige link naar het afhaalpunt.’ Van Zandvoort verwacht dat het aantal bestellingen rond de feestdagen zal toenemen. ‘In de drukke periode voor de Kerst is het toch ideaal dat je alles op één adres kunt afhalen.’

>> Lees ook: ‘Wij hebben MRIJ op de kaart gezet’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels