artikel

‘Voorzie in alle wensen rondom het kerstdiner’

Strategie

Zorg ervoor dat je als slager in alle wensen rondom het kerstdiner voorziet. Van voor-, hoofd- en bij- tot nagerechten; alles onder één dak verkrijgbaar. Kruip daarvoor in de huid van een chef-kok, maar zorg er ook voor dat bepaalde producten één op één kunnen worden doorverkocht. Dat zijn enkele tips om van de feestdagen van 2017 een groot succes te maken.

‘Voorzie in alle wensen rondom het kerstdiner’
Met Kerstmis zetten veel mensen de traditionele vleesgerechten op tafel én dat scoort. Foto: Ben the Spiceman

Consumenten willen steeds meer volledig worden voorzien in alle wensen rondom het kerstdiner, merkt Ronald van Bokhorst, coördinator marketingcommunicatie van Versplatform Nederland. ‘Van voor-, hoofd- en bij- tot nagerechten; alles onder één dak verkrijgbaar bij de lokale slager. Enerzijds gemak voor de klant, anderzijds een extra omzetmogelijkheid voor de slager. Daarnaast kun je als slager een perfect diner samenstellen door de gangen goed op elkaar af te stemmen.’ Ondernemers kunnen hier volgens hem op inspelen door met de groothandel te bespreken wat er allemaal verkrijgbaar is. ‘Bied voor iedere gang drie à vier keuzes aan. Zo kan de klant zijn eigen diner samenstellen vanuit de opties die je hem als slager geeft.’

Hij adviseert het feestdagenassortiment onder de aandacht te brengen in de winkel en in de promotieactiviteiten.

‘Deel de toonbank zó in, dat van links naar rechts een viergangendiner kan worden samengesteld’

Maak ook door middel van sfeervolle communicatiemiddelen duidelijk dat het complete kerstdiner kan worden afgenomen. De insteek hierbij moet liggen op kwaliteit en gemak. De traditionele kerstfolder of bestellijst is niet meer voldoende om als slager het verschil te maken ten opzichte van de supermarkt. Denk aan een mooie brochure met het volledige feestdagenassortiment, goede tips & trics voor het bereiden van kwaliteitsvlees, recepten, wijntips et cetera. Zie het als een magazine, volledig in kerstsferen.’

Ook raadt hij aan om de inkoop strak te stroomlijnen. ‘Zorg ervoor dat je veelal producten inkoopt die zonder nabewerking kunnen worden doorverkocht. Denk aan de bij- en nagerechten. Dan hoef je daar tijdens de drukke kerstperiode niet aan te werken.’

Traditioneel

Met Kerstmis zetten veel mensen de traditionele vleesgerechten op tafel én dat scoort, vertelt David Bleijie, specialist verkoop, personeel en organisatie van de Vereniging van Keurslagers. ‘Denk aan gourmet, groot vlees zoals rollades, carpaccio et cetera.’

‘Durf dit jaar ook te specialiseren. Waar staat uw slagerij voor en waarmee wilt u worden geassocieerd?’

‘Door deze keuze te maken, kunt u zichzelf eens van een andere kant laten zien in een periode waarin u scoort met mooie rollades, groot vlees en gourmettoppers.’

'Zet de barbecue aan vóór de winkel en doe er een mooi stuk vlees op.'

‘Zet de barbecue aan vóór de winkel en doe er een mooi stuk vlees op.’

Ook de winterbarbecue is volgens Bleijie heel geschikt. ‘Zet de barbecue aan vóór de winkel, doe er een mooi stuk groot vlees op, laat proeven, geef advies en presenteer concrete recepten erbij die de klant thuis kan maken. Dit moment biedt tevens vele mogelijkheden voor meerverkoop, bijvoorbeeld van marinades, rubs, houtskool en barbecue-accessoires.’

Verbaas de klant

Daarnaast is het volgens hem heel belangrijk om iets onverwachts te bieden. ‘Verbaas de klant. Besteed naast het gourmet en de rollades, ook aandacht aan de bijzondere producten, zoals grootvleesspecialiteiten, of verrassende ambachtelijke vleeswaren. Focus op het aanlooppunt met een spetterende toonbankpresentatie.’

Denk ook aan meerverkoop door service, vervolgt hij. ‘Geef een goed, ongevraagd bereidingsadvies mee door de verkoopmedewerkster. Denk aan praktische handvatten zoals: enkele uren vooraf uit de koelkast, insmeren met kruidenboter, hoe garen en met welke kolen op de barbecue. In dit praatje zitten allemaal kansen voor meerverkoop: uw kom zelfgemaakte kruidenboter in de toonbank, uw kernthermometers en uw houtskool.’

Groot vlees in de oven

Net zoals voorgaande jaren zijn grote stukken vlees nog steeds populair, zegt Petra Verbrugh, winkeladviseuse van de Gildeslager. ‘De wat stoerdere stukken vlees die in de zomer op de barbecue liggen, worden nu in de oven klaargemaakt. Denk aan een stuk bavette, picanha, een brisket.’ Consumenten hebben volgens haar plezier in het bereiden van dit soort stukken vlees. ‘Dat komt vooral door het geweldige resultaat; lekker met z’n allen aan de grote tafel, waarbij de gastheer of gastvrouw het grote stuk vlees aan tafel aansnijdt. Dat geeft beleving, sfeer en smaak! Bovendien is de consument ontzorgd; het vlees gaat op een lage temperatuur de oven in, of wordt buiten op de barbecue gelegd. Als de gewenste kerntemperatuur is bereikt, dan heeft men er weinig omkijken meer naar. Je zou als slager ook een braadservice kunnen aanbieden, waarbij je rollades, kalkoen en andere grote stukken vlees afbraadt voor de klant.’

Lees meer over de mogelijkheden, trends en tips voor het decemberassortiment in Vleesmagazine 10.

Nog geen abonnee? Klik hier

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels