nieuws

Wakker Dier: ‘Plus koploper diervriendelijkere vleesaanbiedingen’

Slagersnieuws

Supermarkt Plus promoot veel vaker vlees met 2 of 3 Beter Leven-sterren of biologisch vlees dan andere supermarkten. Dat blijkt uit de cijfers van de foldermonitor van Wakker Dier. Concurrenten Jumbo, Emté en Dirk promootten dit jaar helemaal nooit beter vlees, en laten daarmee de biologische boer en hun dieren volgens de dierenwelzijnsorganisatie stikken.

Wakker Dier: ‘Plus koploper diervriendelijkere vleesaanbiedingen’
Foto: Wakker Dier

Wakker Dier voert campagne tegen het gestunt met dierenleed en gaat daarmee door totdat alle kiloknallers uit de folders zijn verdwenen: ‘Onze wens is dat supermarkten elkaar beconcurreren op het beste dierenwelzijn, niet op de laagste prijs.’

4 procent

Van de ruim vierduizend vleesaanbiedingen in de eerste vier maanden van 2017, heeft slechts 4 procent 2 of 3 Beter Leven-sterren of het biologisch keurmerk. Ongeveer een kwart van de aanbiedingen draagt 1 Beter Leven-ster. Het gros (69 procent) is voor vlees zonder zichtbaar dierenwelzijnskeurmerk: de ‘kiloknaller’. Door dit goedkoopste vlees met stunts nóg goedkoper te maken, lokken de supers volgens Wakker Dier klanten naar de winkel en’ smeren ze hen dierenleed aan’. Wakker Dier wil dat de supermarkten hun folders inzetten om juist het diervriendelijkere vlees te promoten en zo te zorgen dat meer dieren naar buiten kunnen.

Plus en Albert Heijn

Supermarkt Plus doet het wel goed en neemt maar liefst 97 van de 184 aanbiedingen voor vlees met 2 of 3 Beter Leven-sterren voor haar rekening. Pas op grote afstand volgt Albert Heijn met 31 aanbiedingen. Dat blijkt uit de foldermonitor van Wakker Dier, waarin de folders van de twaalf grootste supermarkten zijn opgenomen. Wakker Dier monitort al zes jaar de supermarktfolders, omdat deze grote invloed hebben op de keuzes van de consument. De monitor toont aan dat Plus voorop loopt met inzet van de folder om de klant diervriendelijker te laten kiezen.

Jumbo, Emté en Dirk

Supermarkten Jumbo, Emté en Dirk maken ook veel reclame voor vlees, maar doen dit helemaal nooit met vlees met meer dan 1 Beter Leven ster. Zij lokken met hun folder de klanten altijd naar het goedkopere vlees: vlees van varkens die hun krulstaart niet mochten houden en van kippen die nooit buiten scharrelen.

Minimaal 2 Beter Leven-sterren

Wakker Dier raadt consumenten aan om bij het kopen van vlees voor minimaal 2 Beter Leven-sterren te kiezen: ‘Dan komen de varkens en kippen buiten, wordt de krulstaart niet afgeknipt,  krijgt het varken stro en loopt de kip in de wei. Dat is toch wel het minste wat we de dieren kunnen geven. 3 Beter Leven-sterren is vaak hetzelfde als biologisch wat dierenwelzijn betreft: de meeste moedervarkens hebben een modderpoel en de kippen scharrelen in het groen.’ Van de supermarkten vraagt Wakker Dier te zorgen dat vlees in de folder minimaal 1 ster heeft.

Lees meer over de campagne.

Reageer op dit artikel