nieuws

Kip en kalkoen verslaan varken en rund

Slagersnieuws 66

Voor het eerst is de omzet van gevogelte groter dan de omzet van rundvlees en varkensvlees afzonderlijk. Het komt door de groei van kip. Dit blijkt uit cijfers van IRI.

Kip en kalkoen verslaan varken en rund
Foto: archief Vleesmagazine

Over de eerste 36 weken van dit jaar is de omzet van gevogelte bij de gezamenlijke Nederlandse supermarkten, inclusief de discounters Aldi en Lidl, €544,1 miljoen.

Gevogelte

Dat betekent een groei van 7,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Veel opvallender is dat deze assortimentsgroep binnen vlees nu in omzet voor het eerst het grootst is. Want de omzet van varkensvlees over de eerste 36 weken van dit jaar is €516,7 miljoen, een daling van 4 procent ten opzichte van vorig jaar. Daarmee staat varkensvlees op de tweede plek, gevolgd door rundvlees. Daar is de omzet over de eerste 36 weken van dit jaar €481,6  miljoen, een daling van 0,8 procent ten opzichte van vorig jaar.

Vlees blijft onder druk

‘Een uniek gegeven dat vooral kip zo groot aan het worden is, maar tegelijkertijd blijft vlees onder druk staan’, zegt Sjanny van Beekveld, business insights director bij IRI. ‘De bewustwordingscampagnes rond vlees hebben ertoe geleid dat er minder vlees wordt gegeten. Het is te zien aan het groeiend aantal flexitariërs’, aldus Van Beekveld.Voor gevogelte geldt dit niet. Hiertoe rekent IRI kip en een beetje kalkoen. ‘De rest is te verwaarlozen; bij gevogelte hebben we het eigenlijk voornamelijk over kip’, verheldert Van Beekveld. ‘We zien hier een sterke groei. De omzetten stijgen door het groeiende aantal duurdere kipvarianten in het schap.’

Vele varianten

Sjanny van Beekveld doelt onder meer op de Nieuwe Standaardkip (Jumbo), de Nieuwe AH Kip (AH) en Kip met Pluimgarantie (Vomar). Maar ook op de kipvarianten met sterren van het Beter Leven-kenmerk en biologisch kippenvlees. ‘De groei in kip zien we terug in een stijging van de gemiddelde prijs per kilogram’, weet Van Beekveld.

Van kipfilet naar kippendij

Zowel Albert Heijn als Jumbo liet eerder dit jaar al weten een verschuiving te zien in de verkoop van de standaard kipfilet naar de bout en vooral de kippendij, kipdijfiletblokjes, kipdijbraadlapjes en kipsatéspies. Die delen van de kip werden tot voor kort nauwelijks gegeten in Nederland.

Reageer op dit artikel