nieuws

AH kiest voor nieuwe vleesaanpak

Slagersnieuws

Albert Heijn neemt het vleesschap op de schop. De indeling wordt thematisch en naar bereidingswijze.

AH kiest voor nieuwe vleesaanpak
Foto: Jan Willem van Vliet

AH neemt afscheid van de indeling waarbij het vlees per diersoort wordt gepresenteerd.Varkensvlees bijvoorbeeld komt niet meer alleen bij varkensvlees te liggen, maar kan, afhankelijk van de aard van het product, naast een lams- of rundvleesproduct worden gepresenteerd, bevestigen bronnen tegenover Distrifood.

Omschakeling
De nieuwe vleesaanpak gebeurt op een regulier moment, bij de omschakeling van het winter- naar het zomerassortiment, zoals barbecueproducten. De nieuwe indeling van het vleesschap is op thematische basis en/of naar bereidingswijze. Zo komen naar verluidt verschillende soorten stoof- en braadvlees bij elkaar te liggen. Dat geldt ook voor bakproducten, zoals biefstuk en varkensfilet, en bijvoorbeeld worst wordt gepresenteerd bij worst. Het maakt daarbij niet uit of de worstvan varken, rund of lam is gemaakt. ‘Dat is makkelijker voor een klant die naar worst op zoek is. Die moet nu langs verschillende schappen om iets van zijn gading te vinden en vindt dat straks op één plaats’, aldus een ingewijde.

Verpakkingen
Niet alleen de presentatie verandert, ook de verpakkingen worden vernieuwd. Ze worden volgens een ingewijde mooier en luxer. Ook de etikettering wordt vernieuwd. Op welke wijze, was bij het sluiten van deze editie van Distrifood nog niet bekend. Details van  zijn vrijdag aan de winkels bekend gemaakt. Volgens een ingewijde behelst het een ‘behoorlijke ombouw van het schap’. De ingrijpende ombouwoperatie moet dit weekend of maandag zijn beslag krijgen. Met ingang van week 11 moet de nieuwe presentatie in de  winkels zijn doorgevoerd.

Innovatiedrang
De markleider is in hoog tempo het assortiment aan het vernieuwen. Zo werd vorige week bekend dat het aanbod non-food wordt gesaneerd. Vorig jaar werd bij de opening van de AH XL in Eindhoven het aanbod aan glutenvrije producten en superfoods verder uitgebreid. Ook keerde daar het systeem terug waarbij consumenten uit een aantal componenten zelf een maaltijd samenstellen. Het oude Kies en Kook-concept keerde in aangepaste vorm terug als het 1-2-3-4-kokenconcept. AH-directeur Wouter Kolk zei in het Financieel Dagblad dat in aanloop naar de vernieuwing zo’n 500 kantoormedewerkers zijn ‘gaan eten en boodschappen zijn gaan doen met klanten’. Dat leidde tot het op volle toeren brengen van de innovatiemotor. Volgens Kolk is daardoor in 2015 een kwart van de winkelproducten vernieuwd.

Reageer op dit artikel