nieuws

GfK: ‘Voedselhypes laten Nederlander koud’

Slagersnieuws

Nederlanders zijn niet gevoelig voor voedseltrends en dieetgoeroes. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK in opdracht van de NVVL, het netwerk voor foodexperts. Acht van de tien ondervraagden trekt zich niets aan van voedingshypes. Bovendien vindt meer dan 70 procent die trends en hypes maar onzin.

GfK: ‘Voedselhypes laten Nederlander koud’
De Schijf van Vijf van het Voedingscentrum is het best bekende hulpmiddel bij de keuze voor gezonde voeding; 93 procent van de respondenten weet precies of ongeveer wat de Schijf van Vijf inhoudt. Afbeelding: Voedingscentrum

‘Als je de media mag geloven, dan heerst er totale voedselverwarring bij de Nederlandse bevolking. Denk maar aan de discussies het afgelopen jaar over superfoods en de Voedselzandloper’, zegt Elly Kaldenberg, diëtiste en vicevoorzitter van de NVVL. ‘Echter, uit dit onderzoek blijkt dat die hele discussie aan de meeste Nederlanders voorbij gaat. Enerzijds omdat het een groot deel gewoon niet interesseert en anderzijds omdat mensen liever normaal willen eten.’

Vooral vrouwen

Gezonde voeding is een onderwerp dat veel mensen bezighoudt. Vooral vrouwen vinden het interessant om over voeding te lezen in boeken en tijdschriften, er met vrienden over te praten of op het internet te zoeken naar informatie. Artsen, diëtisten en voorlichtingsinstanties als het Voedingscentrum worden daarbij door negen van de tien ondervraagden als zeer betrouwbare bronnen gezien. De informatie in winkels en vooral advertenties nemen mensen daarentegen nogal eens met een korreltje zout. Toch zijn het familieleden en huisgenoten die uiteindelijk het meest (mee)bepalen wat er op tafel komt.

Schijf van Vijf

De Schijf van Vijf van het Voedingscentrum is het best bekende hulpmiddel bij de keuze voor gezonde voeding; 93 procent van de respondenten weet precies of ongeveer wat de Schijf van Vijf inhoudt. Volgens 56 procent van de Nederlanders biedt de Schijf van Vijf ook de gezondste manier van eten en 38 procent neemt deze principes als norm voor de eigen voeding. Een kwart van alle respondenten vaart overigens blind op eigen inzichten en geeft daarbij aan ‘gezond’, ‘gewoon’, ‘gevarieerd’ en ‘niet te veel’ te eten.

Sonja Bakker

Onder andere dieetvoorschriften blijft Sonja Bakker nog steeds de ongekroonde koningin onder de voedingsgoeroes; ongeveer de helft van de ondervraagden zegt te weten wat haar dieet inhoudt en 17 procent heeft haar instructies opgevolgd. Andere dieetmethodes worden veel minder gevolgd; met uitzondering van het vegetarische menu zegt minder dan 5 procent van de ondervraagden diëten van de afgelopen jaren te hebben gevolgd.

Voedselhypes

Vermeende voedselhypes zoals het broodvrije dieet, Paleo-dieet of de nu vaak als hip gepresenteerde Voedselzandloper kennen nauwelijks navolgers. Ondanks dat de verkoopcijfers van deze boeken anders doen verwachten. Maximaal 3 procent van de ondervraagden geeft aan wel eens zo’n dieet te hebben gevolgd. Een grote meerderheid van de Nederlanders vindt deze modieuze voedseltrends ook ‘onzin’ of ‘verwarrend’. Wel geeft een kwart van de vrouwen aan het ‘leuk’ te vinden om op de hoogte te blijven van nieuwe inzichten rond voeding. Jongeren tussen de 18 en 29 jaar blijken iets gevoeliger te zijn voor voedselhypes en deze ook beter te kennen.

Superfoods

Zelfs superfoods blijken minder tot de verbeelding te spreken dan soms wordt geopperd; 80 procent van alle Nederlanders heeft nog nooit gojibessen, tarwegras of chiazaad op het boodschappenlijstje gezet. De meeste ondervraagden vinden ook dat zij redelijk gezond eten en geven zichzelf daarvoor een zeven. Groente, fruit, water en zuivel zien consumenten als de meest gezonde voeding. De grote boosdoeners op het bord zijn volgens Nederlanders fastfood, calorierijke tussendoortjes, frisdrank en alcohol.

Hollandse pot

Volgens Elly Kaldenberg geeft het onderzoek aan dat de meeste Nederlanders die graag bewust met gezond eten bezig zijn zich niet gek laten maken: ‘De ruime aandacht in de media voor voedingshypes betekent niet dat we massaal van de ene naar de andere goeroe rennen. Integendeel. In de keuken en de supermarkt blijft de oer-Hollandse nuchterheid dominant. Gevarieerd eten en alles met mate zijn de belangrijkste principes voor een gezond voedingspatroon. Dat zit diep in ons DNA verankerd. ‘Doe maar gewoon dan eet je gezond genoeg’, is in de meeste Nederlandse huishoudens het leidende motto. Daarom zijn de Schijf van Vijf en Sonja Bakker ook zo populair. Zelfbenoemde goeroes die ons schuldcomplexen aanpraten, moraliserende vingers opsteken bij ‘gewoon’ eten of exotische diëten aanprijzen, krijgen in ons land nauwelijks voet aan de grond. Een overgrote meerderheid van de Nederlanders gelooft nog steeds meer in de Hollandse pot dan in dure en exotische superfoods. Dit zijn geruststellende resultaten. Waar ik mij wel zorgen over maak, is de groep van ruim 40procent die zich totaal niet met gezonde voeding bezighoudt. Dit is de groep die de meeste aandacht verdient.’

Reageer op dit artikel