nieuws

Vleesverkoop getroffen door verdwijnen van C1000-supermarkten

Slagersnieuws

Het verdwijnen van C1000, met zijn scherpe aanbiedingen, is één van de oorzaken van de dalende consumptie van vlees in Nederland. Dat blijkt uit een analyse van onderzoeksbureau GfK in opdracht van de Koninklijke Nederlandse Slagersorganisatie over vleesverkopen in 2014.

Vleesverkoop getroffen door verdwijnen van C1000-supermarkten
Archief Distrifood

Het volume verkocht vers vlees kelderde in vergelijking met 2011 met 9,7 procent. Door een gemiddeld hogere prijs per kilo blijft het omzetverlies beperkt tot 5,5 procent.

Promodruk

‘Consumptie van vlees staat onder druk door veranderende eetgewoontes. De trend is minder vlees eten. De lagere promodruk vanuit supermarkten vanwege het verdwijnen van C1000 speelt ook een rol’, stellen de onderzoekers. De cijfers van GfK laten zien dat 26 procent van de consumenten aangeeft minder vlees te zijn gaan eten, terwijl slechts 1 procent van de ondervraagden stelt meer vlees te hebben geconsumeerd.

Dominant

Supermarkten blijven wel extreem dominant in de verkoop van vers vlees. Van de totale markt van €5,7 miljard komt 82,1 procent terecht in de kassa’s van de supermarkten. Slagers zijn nog goed voor 14,3 procent. Ten opzichte van 2011 hebben slagerijen wel iets aan aandeel gewonnen, ondanks de sluiting van 6 procent van de winkels. Demografische redenen spelen hier mogelijk een rol bij. De groeiende groep consumenten boven de 50 jaar komt nog relatief vaak bij de slager voor vlees in plaats van bij de supermarkt. Jongere klanten komen juist bovengemiddeld vaak voor vlees bij de supermarkt, maar lopen waarschijnlijk tevens voorop in de trend om wat minder vaak vlees te eten.

Prijsverschil

Het verdwijnen van C1000 heeft waarschijnlijk ook invloed op het feit dat het prijsverschil tussen supermarkt en slagerij de afgelopen jaren niet verder is gegroeid, nadat dit gat in de periode daarvoor juist wel steeds groter werd. Een kilo vlees is gemiddeld bij de supermarkt €4,76 goedkoper dan bij de slager. Bij pluimveevlees is het prijsverschil een stuk kleiner geworden, terwijl dit verschil bij kalfsvlees juist flink is toegenomen.

Reageer op dit artikel