nieuws

Slagersmonitor 2014: marktaandeel slagers licht gestegen

Slagersnieuws

Ondanks een afname van het aantal ambachtelijke slagerijen met 6 procent en een krimpende markt, is het marktaandeel van slagers in 2014 ten opzichte van 2011 met een index van 101 licht gestegen. Dat blijkt uit het landelijke onderzoek Slagersmonitor 2014 dat onafhankelijk onderzoeksbureau GfK heeft gepresenteerd aan zijn opdrachtgever, de Koninklijke Nederlandse Slagersorganisatie (KNS).

Slagersmonitor 2014: marktaandeel slagers licht gestegen
Archief Vleesmagazine

In 2011 bedroeg het slagersuniversum (huishoudelijke markt; (party)catering; levering aan horeca, instellingen en bedrijven; en out of home, red.) nog circa €5,9 miljard. Dit omvat de aankopen van vlees en vleesproducten binnen supermarkten, slagerijen en overige kanalen. In 2014 bedroeg dit universum nog circa €5,7 miljard. De daling is voor een groot deel toe te schrijven aan de afname van de consumptie van vlees en vleesproducten. Binnen de totale markt werd in 2014 14,3 procent verkocht door de slagers. Ten opzichte van 2011 is het marktaandeel van de slagers met een index van 101 licht gestegen, ondanks een daling van 6 procent van het aantal slagerijen en een krimpende markt.

Tevreden

De KNS is tevreden met deze uitkomsten. ‘Het toont aan dat de slagersmarkt stabiliseert en kansen biedt voor de branche in de toekomst’, aldus de KNS. ‘Consumenten zijn steeds bewuster bezig met voeding en hebben interesse in herkomst en bereiding. Het is daarom logisch dat persoonlijk contact met de slager als vakman meer op prijs wordt gesteld.’

Vlug- en panklaar

Rundvlees, varkensvlees en vleeswaren en worstsoorten vormen de belangrijkste assortimentsgroepen binnen de slagerij. Er is een stijging in het aandeel vlug- en panklaar-artikelen, pluimvee, geit/schaap en in het segment van barbecue-, gourmet- en fondueproducten. Het prijsverschil met de supermarkt is in vergelijking met het onderzoek van drie jaar geleden gelijk gebleven.

Slagersconsumenten

Uit het onderzoek komt naar voren dat de 1- en 2-persoonshuishoudens maar liefst 70 procent van de omzet binnen de slagersbranche realiseren. Een ander belangrijk gegeven is dat 80 procent van de omzet wordt gerealiseerd door aankopen van 50+-consumenten. De consumenten groep met midden inkomens worden belangrijker als doelgroep.
Consumenten waarderen de slager hoger ten opzichte van de supermarkt als marktleider als het gaat om kwaliteit, sociale aspecten waaronder persoonlijk advies, maatwerk, visuele beoordeling en service.

Online

Onlineverkopen zijn voor de eerste keer opgenomen in het onderzoek. Het aandeel is nog minimaal. De verwachting is dat bijna 70 procent van de respondenten zich in de toekomst meer richt op online verkopen.

200 respondenten

Het doel van het onderzoek is inzicht te krijgen in de positie en de ontwikkeling van de slagersmarkt. De resultaten zijn gebaseerd op gegevens uit 2014 van de deelnemende slagerijen en het consumentenpanel van GfK. Het onderzoek, waaraan 200 respondenten in de slagersbranche meewerkten, is gehouden in de periode juni tot en met oktober 2015. Het onderzoek heeft betrekking op de resultaten uit 2014. Een eerder onderzoek vond plaats in 2011.

Reageer op dit artikel