nieuws

Vleesconsument kijkt vooral naar presentatie

Slagersnieuws

Als consumenten vlees kopen, dan kijken zij vooral of het vers is, of het er lekker uitziet en of het netjes en schoon gepresenteerd wordt. Zo blijkt uit een Europees onderzoek onder bijna 13.500 mensen naar de vleesmarkt.

Vleesconsument kijkt vooral naar presentatie

Naast prijs zijn ook de afkomst (eigen land) en traceerbaarheid van vlees belangrijke factoren, meldt Vlees.nl. Op enige afstand volgen voor de Europese vleesconsument de vleessoort (varken, kalf, rund e.a.) of het specifieke vleesproduct. Of vlees biologisch of anderszins dier- of milieuvriendelijk is geproduceerd spelen bij de aankoop een ondergeschikte rol. Onderzoekers hebben gevraagd welke informatie consumenten (15 EU landen) tot zich nemen. Zo blijkt 68% te letten op de houdbaarheidsdatum en 67% op de prijs. Verder kijkt 48% naar de herkomst (land), 44% naar de producent en 32% naar de ingrediënten. Dan kijkt 26% naar herkomstgaranties, 22% naar welzijn en 21% naar voedingswaarde. Dan volgt nog informatie over claims (18%), biologisch (18%), GMO’s (17%), over productsamenstelling (12%) en over milieu (12%).

Matig geïnformeerd

De onderzoekers stellen dat de vleesconsument zich matig informeert. Bronnen van kennis zijn de verpakking (68%) en informatie rond het schap of de vitrine (59%), gevolgd door het winkelpersoneel (56%). Andere bronnen van kennis over vlees in de 15 landen zijn familie/vrienden (27%), consumentenorganisaties (7%) en maatschappelijke organisaties (6%). (Bron: Vlees.nl)