nieuws

Consument laat geld rollen in pompshop

Slagersnieuws

SLAGERSWERELD – Klanten van pompshops geven met groot gemak geld uit ook al is de winstmarge op sommige producten meer dan 300 procent en liggen de prijzen tot 400 procent hoger dan in bijvoorbeeld de supermarkt.

SLAGERSWERELD – Klanten van pompshops geven met groot gemak geld uit ook al is de winstmarge op sommige producten meer dan 300 procent en liggen de prijzen tot 400 procent hoger dan in bijvoorbeeld de supermarkt.

Dit blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van IRI Nederland en Foodstep. IRI en Foodstep enquêteerden 6000 klanten in 36 shops langs de Nederlandse snelwegen en concludeerden dat klanten gemiddeld vijftien seconden nodig hebben om hun keuze te maken.
Geld lijkt geen rol te spelen, terwijl de prijzen fors hoger liggen dan in de supermarkten. De onderzoekers geven als voorbeeld een flesje Spa bronwater dat bij de Konmar 38 cent kost en bij de Shell-stations 1,50 euro. Een ander voorbeeld van de hoge winstmarges is de prijs van een Cornetto. Dit ijsje kost bij een Texaco-pomp 1,50 euro, terwijl het bij Albert Heijn voor 36 cent in het schap ligt.

Prijsverschil 12 procent
De onderzoekers vulden bij pompshops van Shell, BP, Texaco, Total en Esso een mandje met dertien producten. Tussen de goedkoopste (Esso) en de duurste (Shell) blijkt een prijsverschil te bestaan van 12 procent. Dezelfde producten werden gekocht bij een Albert Heijn. De supermarkt bleek 80 procent goedkoper dan de pompshop van Shell. De pompshops halen volgens de onderzoekers onvoldoende rendement, ondanks de hoge koopbereidheid van de klanten. De omzet in de winkels groeide in 2004 met maar 2 procent. ‘Pompshophouders moeten wakker worden, de kansen liggen voor het oprapen’, aldus het Wageningse onderzoeksinstituut Foodstep.